28 april 2007

Lördagen den 28 april 2007

Rykten har alltid....


Bland de sista raderna i Veckobrevet för vecka 17 står att läsa att depåerna under nästa vecka skall få information om nästa steg i omorganisationen.
Just nu florerar två olika huvudrykten:
  • Rykte ett (1) går ut på att Svenljunga och Tranemo depåer upphör och att all trafik som hör ihop med dessa depåer utgår ifrån Borås. För denna teori finns visst stöd i personalförteckningen från 9 mars i år, som förutom namn, även listar olika kvalifikationer. Då kan man notera att man på Borås Depå utbildat ett antal förare till 'våra' linjer. Det kan då tolkas så att man räknar med att den befintliga depåpersonalen inte kommer att acceptera förändringen, utan kommer att söka sig andra arbeten.
    Kul att notera är att ansvarig för utbildningen i Borås inte har några noterade kvalifikationer - livet är hårt ibland.
    Att depåpersonalen med några undantag saknar kvalifikationer (ingen egentlig överraskning).
    Den mest intressanta läsningen var dock att INGEN är kvalificerad att köra Stadstrafik som utgör 42,4% av företagets verksamhet.


  • Rykte två (2) går ut på att Tranemo Depå tar hand om all trafik. Detta kan illustreras av följande mail: "Hej, som vanligt blev man påhoppad av en kollega på ICA Centrum i Svenljunga. I går var det tredje gången på 2 veckor. Kommentaren var: Jaså ni ska hämta bussar (starta) från Tranemo. Oj va tröttt man blir. Jag säger att jag inte vet något och att personen som påstår det ska ha bättre på fötterna innan han kommer med sådant skitprat."


  • Det som är lite kul i sammanhanget att ingen tror sig veta att Tranemo startar från Svenljunga, det vill säga omvänt rykte två (2). Det säger väl lite om hur lågt anseende vi har - det är märkligt att vi ens får ut bussen ur garaget. Tranemo har duktiga lobbygrupper. Hörde att man varit och lobbat flitigt den senaste veckan.


Fridagssystem


Läser i veckobrevet att Företaget åter vill rota i fridagssystemet och den som tror att det finns andra skäl än att spara pengar är rätt naiv.

Sommartjänsterna


Läser också att ALLA förare blir 'dagkommenderade' under sommaren. Det skall bli intressant att se hur det skall sluta.... Det har aldrig gjorts tidigare.
Vi får väl anta att det kommer mer information under veckan. Lagom till semesterveckorna tar ju en extern depåansvarig över samtliga depåer.

Den info som gått ut officiellt går ut på att omorganisationen skall leda till samma regler för alla inom företaget (där rök tankning, städning, godshantering och vagnvård - bye bye), Spara pengar på tjänsterna. Kostnadsbesparing på ledningsnivå översätts med inga lagledare eller vice lagledare. Bättre utnyttjande av befintliga resurser på tjänstemannasidan översätts med att Borås sköter showen själva. "Få en större BL-känsla på depåerna och en högre BL-närvaro" brukar översättas med snömos.
Redan 1/4 har samtliga depåer EN och samma Lagledare (som har sitt säte i Borås). De lokala lagledarna (och vicelagledarna) upphör att fungera 31/5. Eventuellt kommer en kontaktman att utses på varje depå, om sådant behov anses föreligga. En intressant omskrivning för rejäl lönesänkning.
Därmed faller också systemet med lokalt anknytna timanställda utan alla sådana behov löses via den centrala personalplaneringen.

under strecket ----------------------



Kundvagn


För att få låna en kundvagn skall man panta en 5 eller 10 krona. Men samtidigt kan Du få som reklam från i stort sett alla livsmedelskedjorna få en plastbit som ersätter myntet. Därmed är det fritt fram att ta med kundvagen hem eller skita i att ställa tillbaka den i stället. Grejen med myntet har man själv satt ur spel.

Bli aldrig gammal


Uppfinningsrikedomen är enorm när det gäller att banta bort allt som har med våra penionärer att göra. Bygga vägar för pensionspengarna, ge dom billig fryst mat, banta bort så mycket som möjligt av deras sjukvårdstillgång, se till att dom lägger sig tidigt för att sänka personalbehovet (det finns ju olika preparat som fixar detta) och så vidare - listan kan göras lång! Länge leve den gamla ättestupan - det var en mer ärlig metod.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: