19 april 2007

Torsdagen den 19 april 2007

Saknad


Det är alltid kul att vara saknad.... Det har varit lite ojämt med bloggandet de senaste dagarna pga jobb och familj och beroende på det faktum att det inte hänt något nytt som genererar en blogg.
Riktigt allt som händer och sker lämpar sig för bloggens värld! Vissa saker får man lösa utan att kunna *skriva av sig'. Det kan handla om t ex stökiga ungdomar, borttappade saker av mera udda slag, intressekonflikter som mår bäst av att lösas utan offentlighetens ljus. Sedan finns det alltid folk i trafiken som beter sig som om dom lämnat in huvudet på reparation och tappat inlämningskvittot.

För övrigt hade BT någon artikel om en Gulf-station på Katrineberg (tror jag det var) där BT då påstod att det var den första Gulftappen i 7härad, men se där var dom inte pålästa. Sjötofta var flera veckor före Borås.... Källkritik hinns inte alltid med minsann. Eller så var det ännu värre -- det hände utanför Borås.

Grus


Vägverket skall betela ut ersättning till en Hillaredsbo som fått bilen skadad av en grushög på vägen. Jag har alltid undrat vart gruset på vägarna runt Hillared tog vägen och nu äntligen kommer svaret. Det blev till en grushög mellan Dannike och Hillared. Inte undra på att vägarna varit så hala under vintern.

Ungdomar


Någon insändare klagar på ungdomars bristande hänsyn till de äldre. Som kommentar till detta kan väl bara sägas att eftersom båda föräldrarna jobbar är det ingen som har tid att uppfostra barnen. Det är den samhällsmodell som vi valt i detta land. Nuvarande regering är övertydliga på 'arbetslinjen' så vi lär få uppleva ännu fler undomar utan hyfs framöver, men det är ju smällar man får ta.

Informatören på Västtrafik


Stabsinformatören på Västtrafik har nog aldrig sett en buss från insidan och än mindre suttit bakom en bussratt. För övrigt fick jag lära mig redan i småskolan att aldrig tala illa om konkurrenter eller ens nämna dom. Onödig reklam kallades det (då)! Nu gör man tveksamma paralleller mellan att köra dieselbuss och jobba inom tobaksindustrin. Vad är det för värld våra barnbarn föds till?

"Hajen"


Våra Hajar har börjar generera fler och fler läsfel.. är det då kort av låg kvalitet eller har Hajen blivit okänsligare? Svar på frågan fanns inte för stunden, men något fel är det och felet gör att det tar längre tid att lasta med Hajen än med ScanPointen.

Bälte


"Föraren ansvarar för att resenärer under 15 år använder bälte". Jättebra! Där drog vi in samtliga Z-turer rakt av. Det finns inte en unge som ens sitter ner på vägen hem från skolan. "Polisen skall kontrollera bältesanvändningen i bussar". Skall vaktbolaget i Svenljunga kontrollera bältesanvändningen i våra bussar då? Polis? va är det för nått sla' ????

Repris??


I vissa lägen känns det som om saker och ting kommer i repris... Jag vet att jag skrev något om personer som hade lite svårt att skilja på sanning och lögn. Så idag råkar man ut för ett rejält praktexempel...det är alltså samma figur i botten. Historien handlade denna gång om reservbussar som ersättning vid service. Enligt verkstadspersonalen har dom fått direktiv om att vi skall ha vissa bussar vid sådana tillfällen och då undrade denne person vem som givit dom dessa direktiv. Jag tog reda på detta.....rätt gissat --- det hade den som själv ställde frågan. Då blir man fundersam minst sagt....
Har en sådan person tänkt sig en karriär som ledare i någon form så är han ju borta innan han börjat - ingen litar ju på honom och kommer alltså aldrig att respektera honom eller ens bry sig.

I detta sammanhang, med just reservbusstyp vid service av ordinarie vagn, inträder en intressant fråga. Skall det påstådda avtalet tvinga oss att acceptera fordon som passagerarna absolut INTE vill åka i eller skall vi ta en av de äldre boggiebussarna som i och för sig saknar AC med mera, men som resenärerna accepterar under en kortare period? Sedan kan man finna det lite märkligt att även mera bagatellartade fel ibland gör att vagnen är borta från depån i veckor??? Fast den då finns på verkstaden så rullar den omkring runt Borås dagarna i ända - oreparerad. Tror f-n att det tar veckor att reparera och man kan ju undra varför den då skall rulla på alla andra linjer i väntan på någon reservdel istället för att rulla där den hör hemma tills reservdelen kommit verkstaden tllhanda. För mig är det en synnerligen märklig ordning. Jag har aldrig förstått tankegången bakom ett sådant förfaringssätt. Än mindre som det innebär att fordon som inte till fullo motsvarar kraven i ett ingånget avtal skall rulla i veckor i väntan på att den där reservdelen eller att den där externa servicemannen skall dyka upp, som aldrig tycks kunna passa tiden.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: