14 december 2006

Torsdagen den 14 december 2006




Rör inte min jul


Visserligen skall jag jobba en hel del röda juldagar (det är bara lagledare som har fritt alla helger året om) men för den sakens skull skall Ni ge katten i att trendanpassa julen. Vad var det för blådåre som kom på att det är trendigare med en svart julgran? Nu håller dessutom ICA och andra matkedjor att produktanpassa julmaten och försöker påverka oss att börja fira jul redan 1:a advent och sluta när......(?). Rör inte MIN jul det säger jag bara.



Torsdag och den långa tjänst 4. Det får väl gå det också.


Nu skall näringslivet betala för det svenska vägnätet och det stör mig våldsamt. Med de skattenivåer som finns på all fordonstrafik så liknar det väl närmast förskingring om man inte har pengar till det dessa skatter och avgifter sägs vara avsedda till. Att sedan näringslivet vill införa vägavgifter är ju totalt sjukt. Möjligen - kanske - skulle kollektivtrafiken få ett visst ökat resande.



Nu är jag imponerad. Västtrafik läser denna lilla blogg. Dom fick en länk sig tillskickad säger en person som åker buss ofta. Ömsom ros - ömsom ris. Man klagar över att jag ibland saknar fakta???? Kan just undra varför! Bloggen skrivs faktiskt just ur ett förarperspektiv - grodperspektiv om man så vill och har då inte fakta sipprat ner genom organisationen kommer den onekligen att saknas. "Jag tar väldigt gärna emot synpunkter från förare, det är ju trots allt ett gemensamt uppdrag vi har och kan vi då hjälpas åt att göra saker och ting bättre så är det ett steg framåt."

Visst är det ett gemensamt uppdrag vi har och självklart skall vi samarbeta för att förbättra kollektivtrafiken - men vi har vitt skilda utgångspunkter. För oss förare är Västtrafik en trafikhuvudman som gör upphandlingar som äventyrar våra anställningar och som kraftigt påverkar våra arbetsvillkor. Det kommer man inte bort ifrån - så i den meningen är Västtrafik faktiskt motpart. Jag kan rekommendera Tommy Nilssons disputation om "Bussförares upplevelse av förändrade verksamhets- och arbetsvillkor ur ett tillitsperspektiv", för det är nyttig läsning. Jag har läst hela kompendiet och det är digert och faktaspäckat.


Så var det detta med kameror i bussarna. Enligt en insändare i KA så tror denne inte ett dyft på kameror. Trots kameror i bussen fick en förare en knytnäve rätt i nian och som av en händelse så fungerade inte kamerorna i den bussen och insändaren var inte förvånad. Det hade inte jag varit heller i hans kläder. Kameror kräver skötsel.

Kilakorset hade det gått för fort. Där hade en bil parkerat mitt i rondellen. Jag hävdar med en dåres envishet att lite plåtpoliser skulle göra nytta i detta området. Apropå något annat (säkerhet alltså) ...kan inte Västtrafik, BL och Tranemo Kommun fixa till en vändplats värd namnet i Tingarör till linje 303. Som förhållandena är nu så är det inte speciellt säkert. Kundvänligt är det absolut inte.

När vi ändå är inne på detta tema så vore det bra om ansvariga för trafiksituationen runt Moga Fritid ordnade så att bilisterna respekterar de bilfria zonerna så att de dagliga bussarna med skolbarn får det manöverutrymme de behöver.

Så skall det betonas att vi har världens bussigaste lagledare - tro inget annat. Han ställer upp i alla lägen. Skulle nu någon bloggläsare tro att jag klagat på denne rekorderliga person har denne bloggläsare totalt fel. Jag har noterat att vissa har problem med att läsa det skrivna ordet och gör 'tolkningar' som inte finns där. Sådant är alltid trist - speciellt som en blogg trots allt är en högst personligt färgad offentlig dagbok.



Nu till något annat possitivt. Det ligger reflexer i bussen som skall delas ut till passagerare som behöver använda hållplatser utan minsta belysning. Tack Västtrafik (så står det på reflexerna)!



Nu har det kommit vattenskador på Riksväg 27 vid Skrämbo -- det var sådant jag var orolig för. Situationen i Sexdrega är bitvis kritisk och så även i Svenljunga. Måste man börja tömma sjöar uppströms blir situationen snabbt sämre. Hoppas att vädergudarna lugnar ner sig för nu börjar vår kollektivtrafik att bli berörd. På andra håll är situationen betydligt värre - dessvärre-



Åter till Hemsidan


Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy



Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

Inga kommentarer: