16 december 2006

Lördagen den 16 december 2006




Kära blogg --> Nu skall vi se vad pessimistkonsulten har hittat på idag.... Han jobbar ju helgen så det kan väl inte bli så mycket. Kanske något om översvämningar i Svenljunga. Läget är rejält kärvt just nu. Kanske man måste börja köra med ballongdäck och aktersnurra :-(
Så hoppas jag att Stationsvärdarna i Borås får lite mer konkreta (handfasta) arbetsuppgifter. Det måste vara tråkigt att bli så lite utnyttjade. Resenärerna går oftast fram till de uniformerade bussförarna och frågar eftersom man lätt kan identifiera dessa. Dags att förbättra synligheten på något sätt???

Dåren som satte spik i sätena på kollektivtrafikfordon är nu troligen gripen. Vilken tur att en sådan stolle är tagen ur cirkulation ett långt tag - får vi hoppas.

En annan liten detalj dök upp. Om inte tidtabellen och verkligheten stämmer gäller verkligheten. Vi har vissa problem med att få tiden att räcka till vissa turer på helgerna. Dels reser många icke reguljära resenärer (och det är jättetrevligt) som kräver mycket manuell service - och den tiden finns inte i tidtabellerna. Jag håller på att lägga in ett ändringsförslag till nästa tryckning så vi kommer till rätta med olägenheten.

Visste Du att högerregeln gäller i Y-korsningar - Du gjorde det. Jag kan berätta att de flesta har inte en aning och när det till råga på allt dyker upp en buss så åker gaspedalen i botten för den vill man ju inte ha före sig. Nu har också den nya nedbantade billigare bilmodellen utan blinkers kommit ut på marknaden. Den lär fungera utmärkt och kan svänga precis vart som helst utan föregående varning.

En liten korregering av gårdagens lilla blogg. Västtrafik lovar att också vi skall få den äran att bli Certifierade med både förnamn och bild under våren 2007. Man skall antagligen tacka - fast jag har mina privata funderingar med nyttan av dessa certifieringar. Men visst är det bra med specifik yrkeskompetens.

Fick ett mycket trevligt mejl från en person på Västtrafik som jag åtminstone vet vem det är - vi umgås ju inte privat. Han tyckte i alla fall inte att vi skall betrakta en TrafikHuvudMan som motpart - men jag är ledsen att det måste man som förare, trots alla lagar och påbud, eftersom THMs beslut har så fruktansvärd stor påverkan på en förares situation och man kan inte ens förhandla om saken (det sätter ju lagen stopp för). Så resultatet blir i praktiken att en förare har bara anställning under avtalsperioden, sedan är det öppen jaktsäsong på nytt. Detta skall inte tolkas som att jag skulle vara negativ till Västtrafik som sådant utan mer till ett system som jag tror är mer till skada än till nytta för kollektivtrafikens utveckling framåt (men det är som sagt vad jag tror).
Vad som stod mer i brevet förbjuder mig min uppfostran att berätta.

Tittade lite på maj månad i år och den var livlig i början och totalt sett en mycket lugn period. Grejen var den att i slutet av april och början på maj blev tre depåmedlemmar 60 år så en dag när jag körde var samtliga bussar fyllda med en typ av afficher som inte riktigt uppskattades av Västtrafik (men väl av våra passagerare - kommentarerna duggade tätt i några veckor). Jag tror att det var en liten 'hämnd' för att jag och några till hade tapetserat Svenljunga Centrum och utanför födelsebarnets hus med liknande afficher några veckor tidigare och satt upp en tillfällig hållplats utanför huset (men å andra sidan, vad vet lilla jag om sådant).
Våra sommartjänster är inte samordnade ännu så dom kommer först i juni.
Skulle varit på "Hajen"-utbildning men det kom visst av sig - men jag har läst boken.
Hållplatsservice (som vi alltid ringer direkt) klagade på att bussföretagen är dåliga på att berätta för dom när en hållplats är skadad.
Hade lite kassaredovisningar med kollegor och så hade vi en buss med trilskande ABS-system samt en vagn med laddningsproblem som blev åtgärdat. Några hade lite arbetstidsförkortning också.
Den 6 maj fick alla kollegor lite ont i håret...Vi hade 180 års fest och det blir inga bilder :-)

Till farbror Sid och alla andra som undrar. När man håller fram sitt blåa (gröna i vissa fall) kort till "Hajen" som finns hos föraren så visar skärmen vilken typ av kort som passerar. När man visar kortet för den läsare som sitter på väggen alldeles bakom föraren får han inte någon information om det visade kortet. Detta gör att man som förare får lite av dubbla budskap från Systemet. Skall korten kollas eller inte eller beror det på hur fordonet är utrustat? Alla barn i början - så även detta biljettsystem. Jag är gammal nog att minnas andra introduktioner.....
Apropå Västtrafikkortet igen.
Väl värt att lyfta fram är att resenärerna tycker att förare.... har god kunskap om Västtrafikkortet och kan svara på deras frågor. Vi får tacke...

Jag som i min enfald trodde jag sluppit datareparationer och slika uppdrag, men man bedrar sig. Efter att ha fixat en lagledardator (vars grafikkort hade sagt upp sig) så ringer andra kollegor och skall ha service. Vad skall jag säga annat än Okey - i mån av tid...........

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

Inga kommentarer: