15 december 2006

Fredagen den 15 december 2006





Infektionskliniken


Då skall man vara utskriven nu då och det känns skönt att dom håller koll på en. Och på kuppen har man beslutat sig för att inte röka just idag utan imorgon. Och det har jag hållt på med i över två månader nu. Funkar varje gång.


Tack och lova att det är Fredag.



Visserligen jobbar jag hela helgen...men va då gör inte alla det....??

Läser på ett gammalt tidningsklipp att Västtrafiks ledning inte lever som dom lär. Alltså har dom inte heller speciellt mycket erfarenhet av hur det fungerar som dom skall leda.
Nåja Tidningen Strålkastaren damp ner i brevlådan. Det är ett 'reklamblad' från Västtrafik vars motto är att på ett positivt sätt beskriva Västtrafiks verksamhet. Det klarar man med råge. Den inledande ledaren (eller vad det heter när VD för Västtrafik skriver) innehåller två intressanta detaljer.

  • Två förare från Västtrafiks trafikområde har placerat sig på vinnande positioner på BussSM nämligen etta och tvåa och det är bara att grattulera. Det som stör mig är att en trafikhuvudman betraktar uppdragsföretagens förare som sina.

  • Det andra gällde alltså en redogörelse från Svensk Bilprovning och Polisens flygande besiktningar rörande bussarnas kondition. Mer än 40 % av alla bussar drar på sig anmärkningar vid kontroll. Min reflektion hänger samman med det pressade anbudsläget. Företagen sparar givetvis på allt och i flera fall lite till för att få någon krona över i årsbokslutet. Priserna pressas alltid i anbud. Det märks också på tjänsteomlopp med så lite luft i som det bara är möjligt. Det gäller att ett trafikdygn genomförs med så få förare som möjligt


Till detta kommer positiva nyheter från BL som säger att omsättningen av förare sjunkit från 13,2% till 4.5% och det är sant. Min fundering är hur mycket som beror på alla bra åtgärder man faktiskt har gjort kontra bristen på arbetstillfällen. För vissa grupper är det oerhört svårt att överhuvudtaget komma in på den svenska arbetsmarkanden.
Jag minns ett veckobrev där det stod att man skulle tala svenska i lunchrummet när det fanns svenskar där.
Jag vill inte framstå som rasist - men alla undersökningar säger att invandrare har svårare att komma in på arbetsmarknaden och dom förekommer i stort antal inom kollektivtrafiken.


Det skrivs om nya förarcertifikat utan efternamn...det kan väl räcka med bild och att vederbörande är certifierad. Personligen har min depå inte blivit certifierade överhuvudtaget så behöver liksom inte bry oss. En av kollegorna halkade visst in på ett bananskal vid något tillfälle, men han är undantaget som bekräftar regeln. Många av oss räknar med att inte behöva denna certifiering före pension.

Cyklister som cyklar på kvällsmörka landsvägar lever verkligen farligt och dom finns och dom består av vuxna människor och utgör absolut inte något föredöme för ungdomarna. Dessa ungdomar saknar trafikvett redan som det är och när vuxna normbildare inte är ett smack bättre så blir resultatet därefter. Dessa ungdomar har nog även en rejält tilltagen månadspeng för bussarna är ständigt fyllda med godispapper, tomma chipspåsar och hopknölade läskedrycksförpackningar efter varje skoldags hemfärd. Tuggummi och snus skall vi inte ens nämna och ibland dyker det upp cigarettfimpar...(?) hur nu dom hamnade i bussen.

Veckans citat "Om du fått en fri eller subventionerad resa i ditt anställningsförhållande, eller i övrigt i samband med din tjänst, som inte avser resa i tjänsten är resan en skattepliktig förmån. Beskattning sker av det faktiska antalet resor."

  • Tjänstekort får endast användas för resor i tjänsten. Resor till och från bostaden och till ordinarie tjänsteställe är inte tillåtna (men vi gör inget åt det heller)

  • Framställan om tjänstekort kan enbart göras till en ansvarig avdelningschef som skall säkerställa att gällande regler respekteras och efterlevs (lite roligt är det med tanke på hur många som ändå åker på uniformen.)

  • Det är inte tillåtet att under körning bära trätofflor eller annan fotbeklädnad som saknar bakkappa eller bakrem eller har onaturligt tjock sula. Färgen på skorna bör ansluta till uniformen. (Man vågar nog inte ta ordet moderiktiga skor i sin mun. Speciellt inte om dom är av högklackad modell.)


En sak undrar jag verkligen över: Var tog förslaget vägen om lågpristaxa under lågtrafiktid? Åk på lågtaxa och hälsa på moster i Mellerud. Det är ju vansinnigt att låta näst intill tomma bussar fara runt under lågtrafiktid istället för att försöka sälja så många stolar som möjligt. Tåg och flyg har ju redan systemet...
Farbror Sid skulle nog uppskatta ett sådant alternativ......eller hur?

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

1 kommentar:

Anonym sa...

...lågtrafiktaxa! det vore något. Nu råkar jag veta att "moster i Mellerud", som ungtuppen Bancoboy uttrycker det, uppskattar Farbror Sid's ankomst så till den grad att även fulltaxa är väl värd priset för den långväga resan...

Mvh
Farbror Sid
http://farbror-sid.blogspot.com/