17 december 2006

Söndagen den 17 december 2006




Kära lilla blogg --> Nu skall vi se vad gnällspiken har hittat på idag.... Han jobbar ju på söndagen så det kan väl inte bli så mycket. Fast han hade glatt på jobbet på morgonen så det krävdes fingertoppskänsla för att hålla sig mellan de vita linjerna. Sedan kom regnet...kvällen lär bli lika underkyld som morgonen, salt salt.

Snälla någon...kan inte texten i dessa nya biljettmaskiner bli större. Det skulle underlätta. Pengar är för övrigt ett problem för oss på mer än ett sätt. Dels vill vi inte ha hand om dom och dels har vi svårt att få växel. Vi har blivit rullande växlingskontor. För att åka för 20:-- betalar man med 100:-- sedlar.
Och så såg jag något i Borås som jag inte gillade. Kollega med boggiebuss som använde trottoaren som genväg för bakhjulen. Saknade den modellen backspeglar? Nej det var osnyggt!

Incitamentavtal
Nu får alla möjlighet att påverka hur mycket pengar som BL kan avsätta till personalfrämjande åtgärder.
Genom att minska skadekostnaden, minska bränsleförbrukningen och hjälpa till att öka antalet resande får vi möjlighet att avsätta en del av besparingen till personalen. Hur stor del då? Och hur ser personalen den delen?
Efter avstämning kan medlen användas för personalfrämjande åtgärder på Borås Lokaltrafik. Användning av medlen beslutas av bolaget. Vem snodde moroten? BLs ledning bestämmer allt själva! Och hur stor del tillfaller till exempel en depå? Söker också förslag på hur en depå skall kunna påverka resandet inne i Borås?

"L550 möter lastbil båda fordonen sedan utan vänsterbackspeglar" Ett exempel på formuleringskonst på hög nivå.

Kan för övrigt meddela att facket ännu inte svarat på utbildningsförfrågan, så den frågan får väl anses med jasså besvarad. (För korta minnen: Avtalsutbildnings för typ listombud.) Ibland kan man fundera.......
Nåja nu skickar facket ut besked om justering av lönerna och det är ju alltid trevligt.
"För förarkollektivet har vi enats om......" "För förare placerade vid Borås Depå införs ytterligare ett steg.....Depåerna i Skene, Tranemo och Svenljunga är inte berörda." Allt undertecknat av vår VD. Detta innebär att förare som tar en buss på morgonen och ställer ifrån sig den på kvällen och aldrig hanterar gods får en högre grundlön än de som skall sköta sina bussar själva (depåerna har ingen tank- och tvätthallspersonal exempelvis) och som dessutom hanterar bussgods får nöja sig med en lägre grundlön. Hurra för ....ja Du vet.... Jag har inte tänkt bedriva propaganda - bara reagera på en rätt uppenbar skillnad i arbetssituationen som inte erkänns. Men det är väl också så att incitamentavtalet ovan är avsett för Borås Depå. Texten i avtalet lutar tungt åt det hållet. Läs själv Du som får veckobrev från BL (dessa handlar nästan alltid om stadstrafiken - hälsan tiger som bekant still).

Det är faktiskt intressant med hur man prioriterar. Borås Lokaltrafik ägs av Borås Kommun och prioriterar självklart den egna kommunen (som namnet antyder). Varken Tranemo eller Svenljunga Kommuner har samma betydelse för BL (av naturliga själ). Så lokala operatörer som vill värna om den egna bygdens utveckling kanske vore en optimalare lösning. Utvecklingen går ju annars åt motsatta hållet med centralstyrning av praktiskt taget allt. Färdtjänst beställs av någon långt från den plats som är aktuell. Polisen sitter i Göteborg och vet inte ett dyft om lilla Svenljunga eller Holsljunga och så vidare. Dags att ta tag i den egna bygdens utveckling på egen hand - på alla plan......?

Folk (läs fler än två) som står på en hållplats är ett intressant fenomen. Grupptillhörighet och en massa andra bevekelsegrunder avgör hur dom agerar och placerar sig i förhållande till varandra. Man går inte in i varandras 'revir' utan vidare.

På någon buss har jag läst följande text: "Det går alldeles utmärkt att jobba under resan - fråga våra förare." Det är lögn och åter lögn. Jag hade en laptopp med mig en dag och den fick då aldrig någon nätkontakt så jag kunde inte jobba under resan :-) Kanske har missuppfattat budskapet?!

Apropå något helt annat. Vi som själva städar och tvättar våra fordon vill gärna påpeka att tuggummi och portionssnus samt kollektivtrafikfordon inte går ihop. Det skiter ner sig skulle man kunna säga. Skärpning alla tuggummare och snusare.

0Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

Inga kommentarer: