31 mars 2009

Tisdagen den 31 mars 2009

I morgon får man luras!
Annars kan de sista veckorna beskrivas med ett enda ord:

Vuxendagis



Imorgon träder Ipred-lagen i full kraft. Musikbranschen tror nu att skivförsöljningen skall raka i höjden. Vi börjar redan på onsdag morgon med att samla in nya bevis mot fildelare, (våra potentiella kunder) säger chefen för Ifpi, skivbranchens intresseorganisation. Ipredlagen fortsätter att vara en het potatis i bloggvärlden. Många tror att lagen mest påverkar dom som inte är så datakunniga. Jag tro personligen att det finns så pass starka intressen att tekniken kommer att göra den nya lagen meningslös. Oavsett om man är datasnille eller normalanvändare. 4 nedladdade låtar ska tydligen kosta 50.000:--. Ett bra sätt att bli av med kundunderlaget.

Ipred-lagen innebär att upphovsrättsinnehavaren kan begära ut identiteten bakom en IP-adress från vilket illegal fildelning skett. Enligt lagen ska det röra sig om intrång av viss omfattning. Enbart nedladdning av fåtal verk ska inte räcka. Men så fort det handlar om uppladdning, kan uppgifterna lämnas ut. Varenda bittorrentclient laddar ner och upp samtidigt skall man ha klart för sig. Kopiering för eget bruk av lagligt nedladdade verk är tillåten. Skadestånd ska täcka den faktiska skadan, inte mer och det är ett synnerligen godtyckligt begrepp. Den som tvingas lämna ut en identitet måste informera den berörde.

Nu tillhör jag inte fildelarklubben så ur den synvinkeln hyser jag ingen oro, men det är intressant att följa en bransch som de facto ska börja jaga sina egna potentiella kunder. All logik talar för att man gräver sin egen grav. Man börjar redan på onsdag morgon med att samla in nya bevis mot fildelare eftersom inga bevis insamlade före den 1 april får användas. De som fildelar efter 1 april löper en helt klart större risk att åka dit än tidigare säger vd:n för skivbranchens intresseorganisation ifpi.
Både ifpi och antipiratbyrån tror si och så och jag har lärt mig att uttrycket jag tror att alltid betyder att man inte har en susning.

29 mars 2009

Söndagen den 29 Mars 2009

Snö & sol i en salig röra..

Nu skall vi bli av med 50-öringen, men det sorglustiga är att vi hinner sluta med kontanthanteringen innan dess. Officiellt hanterar vi kontanter till och med måndagen den 30 november och sedan hänger jag upp min högst privata chaufförsväska på kroken och där får den hänga! En epok går i graven. Jag vill minnas att den väskan är bortåt 45 år gammal. Jag har några nyare också. Dom väskor som företaget tillhandahåller saknar alla begrepp för kvalitet och man ska vara glad om dom håller 12 månader. Så den har jag ställt åt sidan.... Alltså - 50-öringen går i graven den sista september 2010. Tänka sig att det är hela 25 år sedan 5-öringen försvann tillsammans med 25-öringen. Den lilla 10-öringens saga tog slut 1992.

Apropå pengar, eller snarare bristen på dom, så orsakar fuskåkningen bara i Göteborg Västtrafik beräknade förluster på ofattbara 40 miljoner kronor. Okey AMF-dirren fick 62 mille i pension. Man kan ju tycka att vissa resenärer har ett underligt sätt att visa sin uppskattning över att det finns kollektivtrafik.

----------

För att avvika från ämnet lite så hittade jag en jättetrevlig artikel om Veteranpooler. Här har vi erfarenhet som ställs till förfogande inom begreppet hushållsnära tjänster. Men också för att man vill känna att man fortfarande har ett värde i samhället. Uppdragen till dessa veteranpooler varierar kraftigt och de nya ROT-avdragen har satt ytterligare snurr på hjulen. Här finns de mest skifande yrken representerade: allt från hemmafruar via kronofogdar till olika sorters hantverkare, poliser & arkitekter. Man hittar också en och annan sjuksköterska. Äldre personer känns tryggare än yngre har det visat sig och de besitter både yrkeskunskap och livserfarenhet. De flesta i dessa pooler finns där för att få känna att man fortfarande behövs och att man duger. Oslagbara argument!
Men även på ett annat område kommer våra Seniorer på bred front...på Internet. Nätverket Seniornet svarar för en del av ökningen. Internet är ett både billigt och effektivt sätt att hålla kontakt med barn, barnbarn & barnbarnsbarn (om man nu har alla dessa sorter). I annat fall kan man hålla kontakt med likasinnade. Man kan släktforska, även om jag tycker att det är att starta för sent. Alla man borde frågat har troligen gått ur tiden. Bor man på landet och har lite tur med internetuppkopplingarna sitter man vid datorn och betalar räkningarna.
Alla har väl hört tjatet om SVTPlay... titta på TV i datorn istället för på TV:n och precis när Du vill. Är man road av brigde går det utmärkt att spela över internet liksom t ex Alfapet.

Det är väl tur att svenskarna inte är lika fransmännen... I det landet tar man i ordentligt när cheferna kapar åt sig rejäla löner o bonusar och samtidigt börjar varsla personal. Man kidnappar helt simpelt chefen. I gamla Sverige knyter man på sin höjd näven i fickan och mumlar nått om girighet och låter gubbsen och gummorna att sitta kvar på sina poster med ännu fetare löner. Om man nu inte tar cheferna som gisslan kan man väl alltid roa sig med lite äggkastning. Gubbarna har ju ändå råd med kemtvätt. Till och med den franska presidenten fräser till så det märks när bankfolket blir för giriga....
Det känns rätt så sjukt när en bank delar ut typ 510 miljoner till sina högre tjänstemän samtidigt som man uppbär statligt stöd och avskedar personal för att spara 320 miljoner. Det är inte bara svenska högdjur som tappat markkontakten - det tycks ske i hela den så kallade rika världen. LOs ordförande ej undantagen.

28 mars 2009

Lördagen den 28 mars 2009 med snöfall

Det är inte klokt... Kraftigt snöfall en dag som denna... Jag hade hoppats på lite sol faktiskt. Nåja, vädret är som det är. Men vädret ställer till det för kollektivtrafiken. Visserligen hävdar Västtrafik (och säkert med rätta) att man tjänar pengar på att vara i tid. Man slipper att betala ut pengar ur resegarantin - men jag tror nog att det viktigaste ändå är att den resande kunden kommer i tid och därmed är nöjd. Det är lättare att välja kollektivtrafik om man vet att den i 99 fall av 100 är i tid. I det 100 fallet är det snöstorm och allt står stilla ändå. För övrigt kan man lägga märke till att vid extremt dåligt väder ställer bilisten bilen och väljer bussen.
Intressant är också att nu i kristider är det lättare att komma fram med kollektivtrafikfordon eftersom varsel & arbetslöshet helt simpelt minskat på bilåkandet. Dessutom berättar kollegor på lastbilssidan att dom har betydligt mindre att göra och några åkare hävdar att man fått 30-40% mindre körningar.
Trafiken inne i Borås kan jag inte uttala mig om, men med det lilla jag vistas i Borås känns det inte som det skett någon minskning. I Göteborg säger experterna att det är cirka 2% färre bilar på infarterna till staden. Skulle nog tro att förbättrad pendeltågstrafik och svindyr bensin ligger bakom.
Det är väl i det ljuset som evighetsfrågan om biltullar ska ses... Personligen hoppas jag att det skall tänkas ut smartare sätt för att reducera trafiken i städerna än nya skatter. Jag är ingen vän av varesig biltullar eller vägavgifter - det är en orättvisfråga. För de med stor plånbok spelar det ingen roll men för oss andra har det en enorm betydelse.

Det finns vissa situationer där det kan gå rejält snett. Felaktig information om avgångstider på Internet innebär att kunden med en Resplus-biljett blir standsatt och i det läget är en resegaranti på 300:-- blahablaha... och dessutom är det inte en entreprenör som klantat sig utan Västtrafik själva.

Ett gissel är dock underkapacitet vid trafiktoppar. Det blir helt enkelt för trångt på bussar och spårvagnar vissa tider på dagen. Det märkliga är att jag minns samma sak från min barndoms Göteborg och även från min tid som bussförare hos Göteborgs Spårvägar, så frågan är långt ifrån ny!

En annan debatt om kollektiva färdmedel är intressant - den om att Bohusbanans ena ändpunkt skall ligga i Norge. Här har vi på vissa håll svårt att få kollektivtrafiken att fungera mellan två områden med olika länstrafikbolag och då vill man förbinda Norge och Sverige med ett pendeltåg. Häftigt faktiskt! Tanken är nog rätt klyftig. Jämför man region Skåne med sin Ölandsbro och tågen mellan Sverige och Danmark och region Norra Bohuslän där norrmännen nu är klara med motorvägen mellan Oslo och Svinesund så känns ett pendeltåg och en färdigbyggd motorväg på den svenska sidan som en riktig "jackpott".
Efter lite mer än 100 år kan det nog vara dags att knyta ihop Norge och Sverige igen. Man måste kunna dra nytta av varandras arbetsmarknader och kunnande för att skapa ett starkt handels- och kunskapscentrum i gränslandet i norra Bohuslän. Fast jag är väl på sätt och vis part i målet - jag är proBohuslän. Kan en sådan här åtgärd lyfta ett begynnande glesbygdsområde så varför inte!
Sverige har väl på senare år vidtagit en mängd åtgärder för att avfolka och reducera glesbygden. Inte minst på den så viktiga transportsidan. Bensinstationer försvinner i rask takt och drivmedlen blir dyrare och dyrare. Det blir allt kostsammare att pendla till en arbetsplats och det blir allt mer penningkrävande att få varor till de få affärer som ännu finns kvar i glesbygden. Jag förstår att man vill reducera utsläppen av koldioxid, men det vore nog på sin plats att se till att samtidigt ge plats för alternativ. Dyrare transporter slår också ut arbetstillfällen i glesbygd och gynnar varken jordbruk eller skogsbruk.
Ur kostnadssynpunkt vore det troligen bäst om Göteborg vore lika med hela Sverige. En stor hamn ut till kunder över hav och korta distributionsvägar för varor och tjänster. Telenät och mobiltelefonnät billigt och enkelt att sköta. Inga långa ledningar genom skogen här inte.. och så stor är inte Slottsskogen.

26 mars 2009

Torsdagen den 26 Mars 2009

Samtidigt som Svemicke sitter och läser en del bloggar skrivna av kompisar som egentligen inte innehåller något matnyttigt mer än för den närmsta kretsen, och dit hör säkert denna om man har ett stort ego, som jag givetvis har..... det säger alla...

På tisdag är sista dag för våra Hajenkort - sedan blir det problem att logga in på maskinerna för korten har gått ut och är med andra ord ogiltiga oavsett om vi har dom kvar eller ej... Några nya har ännu inte setts till. Men herregud... det är ju trots allt TRE (3) arbetsdagar kvar...:-)

Nu skall vi få Bank-ID i mobilen och bussarna kommer att fyllas av kvarglömda Bank-ID. Fast den väsentliga frågan är väl när mobilen ersätter alla typer av färdbevis på tåg och bussar - tänk SMS-biljett redan nu...
Att visa sig på Resecentrum i Borås med uniform innebär att Du förväntas veta ALLT om när alla slags bussar kommer och går -- varifrån dom går och givetvis när. Ett rätt så kul inställning - allvetande chaufförer.

Stoppförbud i Svenljunga, Tranemo & Överlida (för att ta några exempel) är rätt löjligt av det enkla skälet att ingen bryr sig och det finns ingen som ser till att det efterlevs. Så ibland kan det bli rejält trångt. Samma sak vid Moga Fritid där man ständigt parkerar helt huvudlöst för att försvåra för bussarna att ta sig runt. In och ut till Mogaskolan vid Musikskolan äger numera bilisterna hela skolbusshållplatsen sedan skyltarna plockats bort. Sedan får många nått stirrigt i blicken när dom möter en buss på den "breda" gatan ner till 154:an.

Att plocka bort olämpliga hållplatser som den vid Billeberg tar sin rundliga tid kan man nu notera. Det var ett bra tag sedan Västtrafik sa att den skulle försvinna, men den finns kvar och är precis lika olämplig ännu!


Så har vi Schenkers motto: En fart för alla tillfällen - ur vägen vi kör alltid med gasen i botten.....



Men nu skall det handla om girighet och moral. Hela debatten om fantasibonusar som exempelvis LO's ordförande hamnat snett i är ett tydligt bevis på denna girighet. Fast det måste vara ett helvete att sitta mellan två stolar. Att både vara motpart till arbetsgivarna och själv vara arbetsgivare. Jag hörde ett roligt förslag till LO's ordförande här om dagen: Ge henne bonusavtal så hon lär sig vad det innebär. Kanske ett sätt! Hon är trots allt styrelseledamot i en djäkla massa styrelser.

Det är ljusår mellan villkoren för dem som gör det möjligt med dessa bonusar och de som vill ha dem. TeliaSonera skall ut med rätt saftiga belopp till sina VD:ar. Det är vi konsumenter som står för fiolerna. Det vore kul att få veta vad som skulle hända om alla TeliaSoneras kunder bytte leverantör...Det skulle onekligen bli lite svårare att leverera dessa skyhöga bonusar (fallskärmsavtal hette det förr i tiden).
Angreppen på en stor hög pengar som de samlade pensionspengarna utgör är dock fler än dessa bonusar. Nyligen försvann spårlöst ett antal miljarder...spårlöst. Sätt skattemyndigheten på spåret och dom snokar upp pengarna på stört.
Angreppen för att få mycket pengar ur den "stora penninghögen" äro många. Bankerna täljer bokstavligen med guldkniv i den högen...och den lilla pensionären blir utan...Så ibland ställer man sig den berättigade frågan...För vems skull samlar vi in alla dessa pensionsmiljarder? Det förefaller i vart fall inte vara för pensionärernas skull.

Girigheten har också ett annat nylle: Läkemedelsbolagen vill ju testa sina nya läkemedel så billigt som möjligt och då är låglöneländerna intressanta och när man är klara får någon annan sopa ihop liken så att säga. Etik och moral stavas pengar - inget annat.


Manliga lärare ordnar gangbang med kvinnliga elever åt giriga gubbar (med höga bonusar)... Ytterligare ett utslag av girighet? Kan det vara dax att ta bort de manliga lärarna ur grundskolan på samma sätt som man plockade bort dom från dagis och förskola en gång i tiden eftersom alla män är potentiella pedofiler. Visserligen gnälls det lite då och då om avsaknaden av manliga förebilder - men nu är ju alla pedofiler väck!
Om grundskolan nu passar på att göra sig av med alla sina manliga lärare nu när skolan ändå skall dra ner på antalet lärare med ett antal tusen så blir det inget mer gangbangande med lärarhjälp i alla fall.

25 mars 2009

Onsdagen den 25 Mars - Våffeldagen

Det var en rätt händelsefattig dag ur kollektivtrafikens synvinkel.
Bakdörren på bussen var otät pga en skada och så fanns det ett läckage av kylvatten i framdörren.

Västtrafiks tilltag att köpa billiga callcentertjänster i Moldavien uppmärksammades och man redovisade att Stockholm redan provat och funnit att det inte fungerade så bra. Norrköping och Skåne var också missnöjda. För mig är det en gåta hur folk i Moldavien kunde ha god lokalkännedom i Västra Götaland. Det är äldre som ska betjänas och dom är ofta beroende på att det verkligen fungerar.

Våra "Hajenkort" går ut den 31 mars vilket torde vara på tisdag i nästa vecka. Några nya har ännu inte synts till. Men varför skall man ha brått?

23 mars 2009

Måndagen den 23 mars 2009



Påminnelse om att vi inte alltid är ensamma på vägen....

Morgonstädningen av bussen gav inget roligt alls idag...

Kollektivtrafik kräver vissa hänsyn - så som att man hostar i armvecket. Man sprejar inte sina medpassagerare med baciller.
En av lokaltrafikens chaufförer talade om kameraövervakning och bussvärdar på nattbussarna i Borås i Radio 7H. BLAB vill gärna ha ett permanent tillstånd på kameraövervakning. Jag förstår inte detta! Tillstånden borde på sin höjd följa samma tid som uppdraget från Västtrafik.

Jag gjorde ett besök i Gislaved och handlade här om dagen och fick en märklig upplevelse. Jag fattade inte ett jota av vad människor runt mig talade om. Här fanns representanter för en mängd olika språk utom svenska. Man kände sig verkligen som man var på kontinenten.

Ibland blir det fel...rejält fel...I TV-rutan syns LO's högsta hönsmamma och säger att hon trots hög lön och ansvar inte läser igenom vad hon skriver på. Hon hade inte en aning om konsekvenserna av sina beslut. Kan bonusar bli så stora? Hallå eller?! Kan det vara så illa att LO-chefen utses på någon typ av politiskt belöningssystem och inte på grundval av kompetens? Man får i alla fall i dessa dagar lätt det intrycket. En annan intressant vinkel på detta med bonusar är att den debatten hade vi även runt 1990, dvs för 19 år sedan och vi lärde oss inget då heller. ”Vanligt” folk gnäller ett tag och sedan är det klart och direktörerna jobbar vidare med ännu högre ersättningar, långt ifrån ”vanligt” folks verklighet.

Och hur kan det vara möjligt att ens bli anklagad för smuggling inom EU? Skapades inte EU för att säkerställa ett fritt flöde av varor och tjänster? Det är i alla fall vad dom tutat i mig, men sanningen är helt klart en annan. EU skapades tydligen för att stoppa ett fritt flöde av varor och tjänster. Snuset är ett exempel på detta. Att man kan bli anklagad för smuggling ett annat! Det är väl knappast ett fritt flöde kan jag tycka...
Och slutligen en annan obesvarad fråga: Hur ända in i ??? kan man ha ett hemligstämplat avtal som man förväntar sig att folk skall följa?????. Jag fattar ingenting.

Så satt jag och läste om att vi i framtidens fordon skall ha GPS-tekniken som säkerhetssystem och då infanns sig frågan om vad som händer när militären av olika orsaker manipulerar GPS-systemet. Systemet byggdes en gång av USA för militära tillämpningar och det är ingen större hemlighet att man vid olika militära operationer lagt in fel i systemet för att ingen utomstående skall kunna dra nytta av det. Så våra framtida transportmedels säkerhetssystem skall alltså vara utlämnat till militärt godtycke. Sedan kommer även GPS-tekniken att bli ytterligare en länk i det väldiga övervakningssystem som blir en bieffekt. Varje fordon måste ju bli unikt i systemet....

22 mars 2009

Söndagen den 22 mars 2009


Vår hund har bestämt sig... Nu är det vår!!!!

Rallybrudar var inte filmen jag skulle gått och köpt, det är jättesäkert! Den travar på i ultrarapid och även om historien är gullig så är den alltför tamt spelad! Definitivt inget att lägga pengar på! Alla kan göra misstag sa igelkotten och klev av rotborsten.

Jag ser en möjlighet till nytt inslag på bussbiljetten efter den 18 maj...Jag vill införa ett ODG-påslag, och dom intäkterna skall gå till förarna. ODG = Om Det Går. Det har vissa likheter med dagens bonussystem. Samtidigt får de som har ett jobb antingen jobbar övertid gratis eller få sin lön reducerad. Det är verkligen skillnad på folk och folk.
Att vi skall få ett enda betalsystem på bussarna efter den 18 maj har mött sina reaktioner. En är att det blå kortet inte frivilligt berättar hur mycket pengar som är kvar, man skall visst kunna gå in på Internet och se det? En annan är att gästande turister borde kunna åka direkt på sitt bankkort utan att ta vägen via ett Västtrafikkort. Äldre tycks ha svårare för ändringar än yngre och det är alltför mycket hänvisningar till Internet och ALLA har faktiskt inte dator och så finns det dom med dator som inte har eller ens får internet. Enligt Västtrafik skall de som bor i glesbygd kunna e-handla laddning till sitt blåa kort. Jaha – då var vi där igen. Det är väl just i glesbygd som internet är dåligt utbyggt eller inte ens finns....
Det lär nog ramla in fler reaktioner längre fram.

För Er två som gillar att läsa bloggar finns nu www.thecritics.se. Det är någon snubbe som recenserar bloggar. Sveriges Radios nya VD låter meddela att nästan alla bloggar är smörja.... men så är han ju journalist och som sådan anser han att det bara är journalister som kan skriva och ha åsikter. En favoritblogg i Göteborg sägs vara vara Bloggfrossa. Det skall visst vara nått i hästväg. MikeBike är en mastodontbloggare enligt just www.thecritics.se som rekommenderar bloggen. Att det lönar sig att vara elak och bitsk skall därmed bevisas. Adressen är http://bloggfrossa.blogspot.com.

På Gotland gör man dåliga busstidtabeller och då speciellt för landsbygdstrafiken (inget nytt under solen med andra ord). Känns som om det är en rätt genomgående trend! Vi som förespråkar kollektivtrafik kallas allmänt för miljötalibaner och orsaken till att många som skulle kunna välja kollektivtrafik väljer annat är bristande kvalitet inom kollektivtrafiken. Dessutom är det dessvärre ofta förbannat trångt. Packade sillar är ett uttryck...
I Skånelandet tycks man drabbats av växtvärk inom kollektivtrafiken. Alla vill åka kollektivt och resurserna räcker inte till. Lösning: Begränsa kollektivtrafiken????????

Hörde just att uråldriga föräldrar kräver plikttid! Kan inte minnas att mina barn ens hört uttrycket! Finns det tipspromenader för dom som inte kan gå? Jag bara undrar?!

Rätt skall vara rätt...... och Svensk Bilprovning vill att vi skall ha klart för oss att det inte var deras chefer som var giribukar. Givetvis vidarebefordrar vi denna rättelse för man skall vara rättvis. Har man fått fel info från start är det bara att böja sig för fakta.

Hej,
Jag vill bara säga att du kan lugnt åka till Bilprovningen i fortsättningen. Det som media skrivit och som du kommenterar har skett i ett dotterbolag som vi sålde för sju år sedan. Tidningen Metro föredrog att inte nämna detta och de har i sin tur okritiskt citerats i tidningar och TV utan att någon talat med oss. Trots att vi omedelbart gick ut med ett pressmeddelande föredrog de flesta att tiga om de rättandena. Man är utlämnad och chanslös mot media. Naturligtvis har Metros beteende orsakat tråkigheter för de personer som har motsvarande befattningar i Bilprovningen.


Jag är lite imponerad. Att Svensk Bilprovning läser min lilla anspråkslösa blogg...

21 mars 2009

Lördagen den 21 mars 2009


Min dotter påstår att NU är det vår.... Jaha!

Jag har tittat på några inspelade avsnitt av Så skall det låta och märkligt nog tycks minst en deltagande dam per program ha varit i teatergarderoben. Vissa kvinnor kan tydligen inte låta bli att spöka ut sig rejält. Syns dom bättre då? Taskigt självförtroende?

Svenska Akademins ordlista är numera gratis och återfinns på adressen http://nanok.com/saol. Det är lite häftigt tycker jag.

Däremot ställer jag mig lite tveksam till att åka och besiktiga bilen nu när jag fått klart för mig att girigheten även spridit sig till Svensk Bilprovning AB....Det märks verkligen att vi går in i en djup lågkonjunktur. Då syns girighetens fula tryne tydligare. Men det finns också andra tecken. Våra gamla trygghetssystem håller inte längre. Sjukförsäkringssystemet håller på att stegvis avvecklas och det kommunala försörjningsstödet får ta fler och hårdare smällar. Värdens bästa regering har nämligen missat i andra ändan. Man ändrade reglerna för sjukförsäkring under ”pågående match” utan att se till att rehabiliteringen fungerade i andra ändan på skalan. Klantigt! Resultatet blir att allt fler blir utan försörjning helt och hållet och med en arbetsmarknad i fritt fall blir resultatet närmast löjligt!

Dom giriga bankernas bästa råd just nu är att minska på kontanterna... kontanthantering är mycket dyrbart nämligen – för bankerna. Så nu skall vi alla bli lyckliga bankkortskunder och snällt betala en hanteringskostnad varje gång i använder kortet för att skapa ett tryggare samhälle och en ännu girigare bank. För att sedan öka bankpersonalens säkerhet blir man bara internetbank och har inga direktkontakter med de livshotande kunderna.

Landsbygden skall nu bli den nya tillväxtmotorn! Jaha? Men det finns ingen samhällsservice kvar, post & bank saknas sedan länge, affärerna och bensinstationen är ett blekt minne, bilverkstaden syns knappt resterna av. Järnvägens spår upprivna – de få industrier som fanns är utflyttade eller nedlagda. Släktet bönderna läste jag om i småskolan för dom dog ut för många långa år sedan och ett förfärande stort antal torp och gårdar är sommarhus för rika europeer. Det är i den verkligheten som landsbygden nu skall bli ny tillväxtmotor. Skogsnäringen tillför knappast nått till landsbygden. Det mesta är bolagsskogar eller nån rik stabo som äger. En skotare och en lastbil skördar skogen! Jordbruket lades i träda för många år sedan genom EU-bidrag.

På landsbygden har Telia inte råd att hålla de boende med fast telefon och elbolagen straffar oss via sina höga fasta avgifter. Priset per kilowattimma på landet är betydligt högre än i städerna. Ordet Polis kan vi knappt stava till. Jag har sett en på TV en gång. Beck tror jag han hette! Det enda landsbygden eventuellt kan användas till är att hysa stora vindsnurror åt de giriga elbolagen!
Ökad turism på landsbygden förutsätter att en mängd saker fungerar som t ex mobiltelefonnäten, men ack nej – så ser inte verkligheten ut. Medtag reservdunk om Du skall åka bil och kör Du miljövänligt - vänd och åk hem på en gång! Teleoperatörerna täcker bara tättbefolkade områden och alla tappar är avvecklade. Telefonkiosker är nått som vi brukar berätta för barnen om.
Strategin för landsbygden är att tvångsförflytta folk till städerna. Landsbygden kostar nämligen för mycket pengar.

20 mars 2009

Fredagen den 20 Mars 2009 Vårdagjämningen


På väg till bussgaraget stod en sådan här ivägen för mig... Flytta på Dig jag skall till jobbet. Det blängdes en hel del och jag tittade tillbaka... Jag fick dock lov att i nåder passera.

Äntligen vänder det mot ljusare tider... i alla fall vädermässigt. Idag är det vårdagjämning och den 25 mars är väl den riktiga Vårfrudagen. Det vill säga den dagen ärkeängeln Gabriel befruktade jungfru (vårfru) Maria och mycket riktigt - hej hopp under filten om nio månader kommer pilten. 25 december ligger han där i sin krubba i ett stall i staden Betlehem.
Den 25 mars är också den riktiga våffeldagen. Vårfru blev lite förvanskat kan man säga och blev med tiden våffel och sedan dess har vi ätit väfflor just den dagen. Tar man för många blir man rätt uppsvälld utan "hej hopp". dot dot dot (för dom som sett filmen Mamma Mia).

Klockan 21:00 ikväll är det dags att stänga av TV:n eller byta bort SVT1 för då dyker bottenprogrammet Grillad upp. Jag fattar inte varför SVT ska ta hit dåliga amerikanska programidéer. Att sedan uppmärksamma en kåkfarande tjej låter minst lika korkat. Men det är väl tidens trend. Nån fd heroinmissbrukare har just i dagarna blivit utsedd till succéförfattare så på nått sätt är det ett tidens udda tecken. För min del hävdar jag ändå envist att detta Grillad är ett skitprogram och att Claes Malmberg och Lennie Norman gjorde helt rätt som hoppade av eländet.

Vad det gäller kollektivtrafiken hoppas jag att priset på tuggummi stiger till oanade nivåer så att man slipper skrapa en massa tuggummi ur bussarna med jämna mellanrum. Fick ihop en hel del i dagens vagn...(skit - fick ju inte blogga om städning ju...). För övrigt var det lite kylslaget på morgonen men dagen blev go och varm i solen.

Det kan väl vara värt att notera att på söndag fyller en depåkollega år....GRATTIS får man väl också notera utan att trampa på nån öm tå!

19 mars 2009

Torsdagen den 19 Mars 2009

Så är det Torsdag med ärtor o pannkaka igen... fast jag tror jag hoppar den grejen...igen!
I Göteborg ställer sig Kommunstyrelsen (inte Västtrafik) bakom ett kollektivtrafikprogram K2020 som innebär ett ökat resande med kollektivtrafiken så att minst 40% åker kollektivt år 2020. Det skulle innebära en fördubbling jämfört med dagsläget. I Göteborg bestämmer tydligen inte Västtrafik.

Från en trogen bloggläsare har jag fått vissa föreskrifter om vad jag får och inte får skriva - dikterade av en depåförare. Man får t ex icke skriva om denne depåförare och man får inte notera hur bussarna städas! Ord och inga visor där. Därför är det knappast nån idé att undra varför gar.... glöm det!
Sedan har jag sedan en tid blivit uppmärksammad på ett fall av arbetsplatsmobbing. En chaufför springer runt och säger att honom får ni inte prata med! Nu är det ju mig dom inte får prata med och det är ju trist! Seriös mobbing alltså. (Förr gick det under begreppet utfrysning).

Det kom ett tråkigt mail. Borås Lokaltrafik förlorade överprövningen i Länsrätten. Styrelsen för BL har dock beslutat att BL kommer att begära en ny överprövning i Kammarrätten, beslut om BL beviljas ny överprövning kommer troligen i slutet av april. Mer information kommer säger vår trafikchef.

Tingsrätten i Borås hälsar och säger att det bästa som vi kan göra när privatbilister djävlas med oss är att sitta kvar i bussen och tillkalla polis. Och hur lätt är det utanför Borås? Glöm dock inte att anteckna bilnummret! Ställ in turen och skicka räkningen till bilisten .... men framför allt: Lämna icke bussen och framför allt - ge Dig inte på bilisten hur fel denne än gör!!!

I Borås har den nya Hajenutbildningen startat....så vi får väl se när det blir vår tur...

18 mars 2009

Onsdagen den 18 mars 2009

Alla banker har skapat en ny policy. Bankomatkorten tas bort vid årsskiftet och det nya betalkortet ges inte till människor med betalningsanmärkningar. Konton med internetanslutling likaså. Det betyder att Du med betalningsanmärkningar inte har tillgång till bankomater eller internet för att få Dina pengar och betala räkningar.
Vad pengar man kommer att spara... Inte kunna betala sina räkningar längre. Detta kunde bankerna gjort mycket tidigare för då slipper landsbygden att betala räkningar
Du är i stället hänvisad till bankkontoren för att sköta Din ekonomi. Bankerna tar 50 kr för varje räkning samt uttag. Samla Dina räkningar samt uttag av inkomst och börja räkna. 5 räkningar plus uttag = 300 kr per månad. Pengarna får Du dessutom ha i madrassen om Du inte vill betala varje gång Du tar ut pengar. Detta är en mycket kostsam diskriminering och påstås beror på att EU i sitt
samarbetesprojekt om lika betalkort för alla medlemsländer det s.k SEPA skulle ha förbjudit nationella kort som bankmatkort. Detta är inte sant. Det finns nästan en halv miljon människor med betalningsanmärkningar som nu riskerar att hamna utanför banksystemet, maktlösa införa bankerna utan möjlighet att bestämma över sin egen ekonomi annat än med en väsentligt
högre månadskostnad.
Här finns väl snarare ett utrymme för alternativa system. Av dessa är över 10 000 ungdomar som aldrig får använda en bankomat eller få ett konto. Den vanligaste anledningen till betalningsanmärkningar är sjukdom, skilsmässa och arbetslöshet som nu nått rekordhöga siffror. Vi måste börja protestera, skapa opinion inför dessa maktfullkomliga banker.
Om 500.000 personer kliver av banksystemet och av arbetsgivaren kräver pengarna i handen så torde nog det märkas och om släkt och vänner hänger med så torde det röra sig om betydligt fler än 1/2 miljon personer.

Jag skulle vilja genomföra en lagändring som anpassar lagen till verkligheten. Bussbolagen skall vara ansvariga för bussens skick - inte föraren. Så ser nämligen verkligheten ut.
Det verkar inte finnas krav på förbandslåda i linjebuss - bara önskemål...Visserligen står det i Buss 2000 att förbandslåda skall finnas placerade enligt gällande föreskrifter, men läser man gällande föreskrifter VVFS 2003:22, 39kap. 3§ så handlar den enbart om brandsläckare.... Så förbandsutrustning föreskrivs så vitt jag kunnat hitta enbart i buss 2000. Och då är det väl bara att skita i (sa han som fick en potta i julklapp). För dagens vagn har saknat förbandslåda åtskilliga månader trots påstötningar.

Äntligen har vi slutat ränna runt i bussarna och hänga rätt gardiner, plocka tomma burkar och flaskor... det är bara töntigt ju...:-)
Och att det är ständig imma i mellanrummet mellan glasen i sidofönstret som hindrar sikten förklarar väl varför man knackat bort ytterglaset på främre sidorutan (man hade inte sett backspegeln annars). Sedan får man inte glömma att parera eftersom bussen drar kraftigt år vänster vid inbromsning.

Läste också att AMF nu måste dra ner på pensionsutbetalningarna för att få råd med sitt bonusprogram = belöning för illa skött penningförvaltning.

Nu blir jag nog lite invandrarfientlig när jag läser om halalkött & koscherslakt. Nu skall de där muslimerna och judarna komma hit och ändra på vår lagstiftning. Stick o brinn. Man får att ta seden dit man kommer och passar det inte är det bara att flytta till ett land som passar er bättre. Vi har en djurlagstiftning som vår älskade Astrid Lindgren slagits för och då skall det inte komma en massa utbölingar och tala om för oss och henne vad vi skall tycka. Att läsa nån arabiskt ramsa bedövar inga djur. De nordiska länderna har en helt annan och betydligt humanare syn på djur och slakt än vad övriga europa har och det skall vi vara stolta över. Därför finns det ingen anledning att i några religionfriheters namn godta några andra ordningar.

17 mars 2009

Tisdagen den 17 mars 2009

Polisen tittade idag närgånget på en av "våra" bussar och sa ajabaja. Vår så kallade depålagledarvikarie gillade inte detta. Som alltid var han tvär och kort i tonen. En riktig charmknutte. Jag fattar inte att företaget blir sura på föraren varje gång polisen stoppar och anmärker på en buss. Fast dom blir lika tjuriga när föraren nån gång säger att den bussen vill jag inte köra ut med och ifrågasätter förarens omdöme - hur kan ett företag ens anställa så inkompetenta förare kan man undra? Det finns mycket som är märkligt i denna bransch!

Jag tänker på alla busschaufförer som varje morgon skakar ut alla bilagor ur dagstidningarna för att slippa få dom spridda över hela bussen. Sedan är passagerarna elaka och drar in en massa gratistidningar som dom lämnar kvar i bussen...En jäkla nedskräpning är det och ett jätteslöseri med resurser.

15 mars 2009

Söndagen den 15 mars 2009

Vart tog våren vägen?
Dagens funderingar blev visst lite spretiga, men vad gör det!
Ska passa på att gratta till egen lägenhet även om den råkar ligga på Sveriges baksida.

Över 100 internetleverantörer världen över startar nu ett nytt samarbete för att övervaka internet. Information om all data på internet ska samlas in. Det är ett it-säkerhetsföretaget som tillsammans med de över 100 internetleverantörerna världen över skapar de nu världens största system för övervakning av internet. Systemet baseras på ett redan ny fungerande system som kallas ATLAS. Redan i dag samlas stora mängder data in kring vad det är för typ av information som skickas över internet. Exempelvis tar ATLAS reda på vilka program som skickar information, och vad för typ av information som skickas. Nu skall all typ av trafik bevakas. Syftet är att ge interneoperatörer hjälp kring hur de ska hantera och planera för olika typer av datatrafik som peer-to-peer-nätverk eller ip-telefoni. Och så säger man att vi inte lever i ett övervakningssamhälle. Är det dags att kommunicera krypterat?

Brittiska artister har börjat reagera på jakten på fildelare. Den brittiska organisationen Featured Artist Coaliton (FAC), som består av 140 av Storbritanniens största pop- och rock-artister inte vill förknippas med de företag som vill kriminalisera nedladdning av musik. Om de följer musikindustrins väg så blir de bara en del i ett protektionistiskt arbete. Det är som att försöka få in tandkrämen i tuben igen. Det verkar som om skivbolagen och artisterna går skilda vägar.

Cd- och dvd-försäljarna har fått en ny mardröm. Ett program som gjorts för att visa hur enkelt torrentfiler kan användas i kommersiellt syfte göra det enklare än någonsin att hitta musik och film på nätet. Programmet Torrentdroid är resultatet av en tävling för programutvecklare. Tävlingen gick ut på att skapa ett fildelningsprogram för mobiltelefoner. Programmet skulle även kunna läsa streckkoder. Tanken med Torrentdroid är att man står i butiken och tittar på dvd:er eller cd-skivor. När man hittar något man gillar läser man bara av streckkoden med mobiltelefonen. Programmet gör sedan en sökning på en av de större torrentsidorna som The Pirate Bay eller Mininova. Sedan startar en nedladdning av verket på datorn hemma. När man kommer hem från butiken ligger filmen eller musiken redan på hårddisken. Allt görs utan att en enda bokstav behöver matas in på vare sig telefonen eller datorn. Enligt programeraren, som vann tävlingen och fick en belöning på hela 90 dollar, är programmet inte avsett att användas för piratmaterial, utan för att demonstrera hur enkelt Bittorrent-tekniken skulle kunna användas kommersiellt. Tro dä!

Vårt land erbjuder inte män och kvinnor lika möjligheter att forma sina liv. Kvinnor har lägre sysselsättningsgrad än män och lägre inkomster än män för likvärdigt arbete. Kvinnor har också betydligt högre ohälsotal än män. Dessutom begränsas kvinnor ofta i sina yrkeskarriärer av att de inte kan utnyttja den stora arbetsmarknad som Sverige erbjuder när de samtidigt förväntas ta ett större ansvar i hemmet. En utbyggd kollektivtrafik av hög kvalitet är en avgörande faktor. Kvinnors möjligheter att ta del av en större arbetsmarknad är ofta beroende av en väl fungerande kollektivtrafik. Därför kommer det under de närmaste åren att göras stora ansträngningar för att bygga ut och förbättra kvaliteten i kollektivtrafiken. Dålig belysning och döljande buskar och träd intill gångvägar kan vara faktorer som gör att människor känner sig otrygga. En annan är att gång- och cykelvägar dras genom ödsliga, folktomma områden. Nu finns pengar att söka för att stärka tryggheten i tätorter. Det handlar om jämställdhet. Oftast är det kvinnor som är rädda för att ensamma ge sig ut på mörka, ödsliga platser. Pengarna ska användas till åtgärder som ska leda till att trygghet och jämställdhet förbättras. Det finns områden i de flesta kommuner där miljön kan upplevas otrygg, framför allt för kvinnor. Parker kan behöva mer belysning eller gång- och cykelbanor kan behöva planeras smartare.

Kollektivtrafiken spelar också en viktig roll för miljöns skull och för att minska olyckorna. Då och då hörs krav på gratis kollektivtrafik för att åstadkomma större övergång från bil till kollektivåkande. Detta borde fungerar bra i landsbygdstrafik. Gratis kollektivtrafik i stadsmiljö lockar nästan bara över cyklister, fotgängare och nya resande till bussen, inte bilister i någon större utsträckning. Den framgångsrika gratis Kuxatrafiken i Ockelbo handlar huvudsakligen om trafik på längre sträckor utanför tätort där ingen konkurrens mellan cykel/gång och buss råder. Alltså - fram för att få åka gratis med 302/360 & 301/350 & 303. Vi behöver allt snabbare och bekvämare kollektivtrafik i stadsmiljön och gratis kollektivtrafik på landsbygden.

Nu är det dags för politiker att tillsammans med ortsbefolkningen diskutera lokala serviceplaner. Det finns tre centrala frågor att diskutera kring - nulägesannalys, vilken service ska finnas och vad är lösningen? Många orter saknar bensinstation, affär, bankomat, snöplogning, cykelvägar. Ofta saknas även ett seniorboende. Vägar till och från många små orter går via världens sämsta vägar. När det gäller kollektivtrafik reflekterar man gärna över större flexibilitet och att bussarna går på tider då behovet är som störst.

På olika håll lovar olika bussbolag bättring efter skarp kritik. Stadsbussarna i Sundsvall ska i höst gå var tionde minut, tidtabellerna ska bli tydligare och chaufförerna bli trevligare. Enkelt, snabbt och prisvärt är de nya ledorden. Kritiken mot både chaufförer och bussar har varit massiv under en period, men nu lovar Busslink och Länstrafiken bot och bättring. För resenärer till och från Alnö har man också ett glädjande besked – den dyrare taxan ska sänkas så att priset i stället blir det samma som för stadsbussarna. Tack tack. Landsbygdstrafiken blir billigare... och Alnön är en mycket trevlig ö dit jag åkt och badat många gånger säger en gammal Sundsvallsbo.

Så till en till synes evig fråga: Bristen på bussförare. Det lär finnas cirka 20000 busschaufförer och av dessa är cirka 15 procent kvinnor. Bussbranschen har ett årligt rekryteringsbehov på ungefär 2500 förare. Mer än 1 000 av dessa behövs till storstadsområdena. Enbart i Stockholm är det årliga behovet ca 650 nya förare. De närmaste tio åren går över 8000 förare i pension. De kommer inte att kunna ersättas via dagens rekryteringsvägar. När pensionsavgångarna blir större kommer förarbristen att bli alltmer akut. De stora företagen har en personalomsättning på lite över 14 procent och den ökar i takt med pensionsavgångarna. Det är knappast förvånande med tanke på hur tjänsterna ser ut. Rekryteringen sker till största delen av personer som redan har D-behörighet, men antalet körkort med D-behörighet som utfärdas minskar stadigt. Mellan 2001 och 2006 minskade antalet utfärdade D-körkort från 2 770 till 1 711. Idag har över 80 procent av D-körkortsinnehavarna fyllt 40 år. Av dessa är 13 procentenheter personer som passerat 65 år.
Men mycket av det där snacket upplever jag som skitsnack. Vi "importerar" förare som snabbutbildas och nu när varseln haglar över Sverige frigör vi massor av bussförare. Så nu ska alla dessa bli bussförare vare sig de är lämpade eller ej, får man ett intryck av. Kan det finnas ett samband med vissa klagomål på förare med jämna mellanrum? Vi behöver 2500 busschaufförer per år säger informationsansvarig på Svenska Bussbranschens Riksförbund. Bristen på chaufförer påstås drabba större delen av landet, men sanningen är att det är i storstadsområden där man har mest kollektivtrafik som det fattas förare. Målsättning är dessutom att fördubbla kollektivtrafiken till 2020. Då ökar behovet av busschaufförer än mer. För att få köra buss måste man ha fyllt 21 år, det gör att de ungdomar som vill bli busschaufförer hinner söka sig till andra yrken, som att köra lastbil där körkortsåldern är 18 år. Om åldern för att få bli busschaufförer sänks kan gymnasieskolorna utbilda busschaufförer.

Det märkliga är att den påstådda bristen på bussförare inte resulterat i vettigare tjänster, så jag hävdar att det pågår massor av skitsnack för att skapa ett överskott på förare för att hålla kvar taskiga tjänster och andra dåliga arbetsvillkor, som billiga fordon med dålig förarkomfort. Att sänka ingångsåldern skapar lägre ingångslöner.

14 mars 2009

Lördagen den 14 mars 2009

Med anledning av de sista dagarnas vinterväder finns det all anledning att anteckna att vissa bilister är livsfarliga när de far fram efter vägarna med minimal sikt eftersom dom inte orkat skrapa sina bilrutor. Lagens långa arm lyser förvisso med sin frånvaro men dessa herrar & damer är likväl inte trevliga att umgås med i trafiken. Dom är livsfarliga.
Jag som arbetar i ett serviceyrke har anledning att bli förvånad med jämna mellanrum. Dels tänker jag på spårvagnsföraren i Göteborg som överhuvudtaget lät sig provoceras till mindre väl valda ord. Visst kan det bli påfrestande mellan varven och det är då man nästan måste bita tungan av sig. Men jag tänker också på att våldsbrott inte resulterar i indraget körkort. Har man visat en så pass bristande respekt för lagar och regler så finns all anledning att ta sig en funderare.


Luften som kommer in i bussen via AC-systemet är inte den renaste man kan tänka sig. Det är bara att titta i taket på "våra" bussar. Fast den snubben som plötsligt inser att hans buss brinner tycker nog att ett taskigt AC-system är en bagatell. Fast jag vet inte - det finns nått som heter sotbrand också.





Intressant idé bakom upplägget att alla samtal om beställning av anropsstyrda resor går till Moldavien. Det kan lätt tolkas så att Sveriges lönenivå måste anpassas till EU's lägsta lön land. Enligt lagen om offentlig upphandling kan man inte ställa krav på vart verksamheten skall utföras och därmed är det alltså fritt att exportera tjänster ut ur Sverige och för att då återfå arbetstillfällena måste den svenska lönenivån sänkas till typ Moldaviens nivå. Fast det är väl de som just nu sker inom ett antal samhällssektorer. Man justerar ner lönerna.


Nu skall våra värdekort integreras i "Hajenkorten". Det var väl ungefär den 18 maj. Sex månader senare upphör all kontantförsäljning! Så nu skall vi eventuellt hinna få en snabbutbildning på hur man säljer de nya värdekortet i den så kallade börsen samt hur man säljer kontantbiljetter i "Hajen"! Sedan ska vi lämna in kassan... Slut på allt sölande med pengar samt redovisning hit o dit. Hallelulja! Jag blev dock lite oroad av några rader som mumlade nått om bankkortsterminaler...via ERG-systemet. Det luktar mer tidsslukande än kontanthanteringen är. Nåväl - den som lever får se.
En intressant reaktion är den pant på 100:-- som skall införas på de "Hajenkort" som ska ersätta Värdekortet (KORTET [som det står på dom]). Den panten blir snabbt en rejäl hög med pengar som man lånar ut till Västtrafik. Tanken med panten är att Du alltid skall ha en buffert på kortet. Panten är alltså inte en avgift för själva plastbiten.


"Tyvärr tror jag att Dina chanser att få utbildning genom Komvux är små, för jag vet att de prioriterar yngre." Så ser det ut i ett rättvist Sverige! Begreppet vuxen i KomVux betyder alltså inte vuxen på det sättet som man normalt sätt tror... Man lär sig nått nytt varje dag.


På TV-fronten lancerade SVT1 sitt nya program Grillat och skickar därmed alla 50+ direkt i säng. Jag och hustrun klarade knappt 20 minuter innan vi fimpade TV:n och gick och nattade oss. Vi insåg att vi inte var målgruppen.

13 mars 2009

Otursfredagen den 13 mars 2009



Hur tänkte den som monterat detta? Inget myntbord och Scandpoint blockerar kvittoremsan från "Hajen"? Jag har inget svar.
Däremot fick jag ta sats innifrån garaget för att få bussen på banan för det var rejält med snö ivägen och vår hyresvärd har alltid varit mer intresserad att skotta snö hos andra mot pengar än att hålla rent framför sin egen dörr.

Nu har jag fått den korrekta definitionen på hur man fixar en snabbuss: Lacka om den och märk den DHL samt plocka bort hastighetsspärren för DHL får ju köra med fri fart i Sverige.

Jag noterade i går att Ryssland lagstiftar för att definiera förbjudna samtalsämnen. Men på sätt och vis gör vi samma sak här i Sverige. Regnbågsfamiljer är enligt lag förbjudet att ha politiskt inkorrekta åsikter om. Kritisera Israel eller Judar och Du är per automatik antisemit.

Dagens hatuttryck: Aktörer på marknaden -- vad var det för fel på ordet konsumenter.

12 mars 2009

Torsdagen den 12 mars 2009

Vad rätt Du tänkt så fel det blev









Det är rätt så intressant att se hur man nu håller på att trassla med ekonomiska paket hit och dit. Tidigare skulle metallare få 20% lägre lön och nu skall Volvoarbetarna få lägre löner. Ett genomgående sätt att lösa den ekonomiska krisen är alltså att ge hushållen lägre köpkraft. SAAB friställer nu sina arbetare. Vem är det då som skall köpa den fina Volvon eller den tjusiga SAABen... Någon annan! Men alla tror ju att man löser det hela med att reducera hushållens köpkraft..(som i sin tur reducerar kommunernas köpkraft). Lite moment 22 är det allt. Vart tog sunt ekonomiskt tänk vägen och vart kom alla dessa skumma derivat ifrån? De är bankvärldens påfund för att lura oss konsumenter.
Fast nu ökar ju köpkraften rejält hos chefer på SEB och Nordea så det är nog dags för oss bankkunder att se över vårt val av bank för det är vi som får betala notan.. Ingenting uppstår ur tomma intet!
Så var det detta med PPM. Räddningen av pensionssystemet! "Du har valt att ta ut hela månadsbeloppet (100%). Din premiepension blir tills vidare 8 kronor i månaden" (jag undrar hur mycket det kostar att skicka dessa 8:--?). Man häpnar över dessa skyhöga summor... Räcker nog till 2 stycken SAAB! Fast nu ska varslade få utbildning i hur man lever på 1/2:a lönen... hörde att det är medlemmar i PRO som skall hålla i utbildningen. Dom har lång och praktisk erfarenhet och inte bara teori.
Dessutom har det uppstått ytterligare ett problem i sammanhanget eftersom sjukfrånvaron hos arbetsförmedlingen ökar hela tiden. Men lugn, bara lugn - för ännu är Internet fritt från censur och facebook fixar jobb åt sina användare. Cirka 30% av alla facebook-användare får jobberbjudanden. Dessvärre ligger jag själv utanför de där 30%:en. Så det kanske inte gör så mycket om AFs personal är sjukskrivna. Istället för att logga in på platsjournalen loggar man in på Facebook helt enkelt.


I GP har man haft en kortkurs (hihi) i Västtrafiks nya betalsystem. Alla betalformer utöver "hajenkortet" försvinner och man loggar in i bussen vid påstigning och man loggar ut ur bussen vid avstigning och det är det där sista som blir lite problematiskt i början. Det kommer att bli kö även vid avstigning ett tag i framtiden om alla nu kommer ihåg all logga ut. Nu gäller utloggning enbart de som åker med det som idag kallas för värdekort. Vad jag förstår så skall det finnas utrymme för smidiga korrigeringar om man åker i stadstrafik. Logga ut på nästa buss om Du missade. Lite värre blir det om man åker i regiontrafik eller fjärrtrafik. Men man kunde alltid ringa kundtjänst. Någon internettjänst nämndes inte i dagsläget. SMS-biljetterna har visst blivit en vinstlott för Västtrafik och det är jättepositivt...inga kontanter!


Något som känns positivt för "vår" depå är att Kungsbacka Stads upphandling av färdtjänsten måste göras om.. Det var för många brister i anbudsunderlaget. Detsamma har ju gällt den upphandling som Västtrafik och BLAB stider om.. så det låter positivt för vår del.


Det fria Internet blir mer och mer en nagel i ögat på makthavare av olika sorter. Folk kan inte fritt få hålla på utbyta information. Se på Kina som detaljstyr sitt Internet eller snarare Intranet. Ett rent föredöme! Polisen, tullen, olika spiontjänster, stater och organisationer längtar alla tillbaka till den östtyska Stasi-tiden. Alla vill ha makt och kontroll över våra IP-nummer (hjärtat och hjärnan i Internet). Den som sitter på IP-nummerkatalogen kan, precis som Stasi gjorde, övervaka alla Internetmedborgares rörelser på internet. (Det är för övrigt syftet med IPRED-lagen - att få tillgång till våra IP-nummer). Det pratas om Internet-censur a la Kina dvs Staten skall bestämma vart Du får surfa! På normalsvenska kallas det för diktatur. Man vill t ex, givetvis all välmening, spärra utländska sidor med internetspel om pengar (det har absolut inte ett dyft att göra med bortfall av skatteintäkter säger man). Så sker redan i vissa EU-länder. Man vill i samma välvilliga anda spärra sidor med barnpornografi (och det finns massor av goda argument för detta, istället för att ta itu med dom som lägger ut dessa sidor). Fallet "The Pirate Bay" handlar om samma sak... Någon välvillig organisation vill förskona oss medborgare från dessa sidors skadliga inverkan på vår moral. Dessbätte har ingen av dessa organisationer hört talas om proxy-servrar och om dom nu har det så är det nog bäst att vi spärrar dom också....Fast det säkraste är nog ändå att stänga ner hela Internet så slipper man ifrån det fria informationsutbytet som gör dessa makthavare så oroliga och skapar så dålig nattsömn.
I Ryssland kör man med en annan variant på censur. Där lagstiftar man om vilka samtalsämnen och vilket informationsutbyte som är förbjudet att ägna sig åt. Sålunda skall det nu bli förbjudet att kritisera Röda Armén. I detta sammanhang får man absolut inte nämna att 1,5 miljoner ryssar blev "kanonmat" i slaget vid Rzjev. Som sagt Diktaturer - av alla de sorter - gillar censur!

10 mars 2009

Tisdagen den 10 mars 2009

Dubbelmoral eller?








Jag lämnade in ett förslag på rutin att byta ryggstöd och sittdynor i våra bussar eftersom jag sett kontrollgruppen i arbete och vet på ett ungefär hur dom vill ha det. Förslaget avvisades! Chaufförer kan inte anförtros så viktiga uppgifter och anses inte ha kompetens och omdöme att utföra så viktiga saker... det är ett jobb för verkstaden. Resultatet visas i bilderna ovan. Kontrollgruppen skulle aldrig godkänna ett enda av dessa säten.
Dessutom har vi nu bussar där inställningarna av förarstolen börjar gradvis ge upp och där vissa funktioner har upphört att fungera. Vi har också begåvats med en buss som vräker ut tryckluft varje gång Du trycker på fotbromsen. Den får köras i en kombination fotbroms/handbroms för att inte helt bli av med trycket och bli stående.


Idag har det varit snö och småhalt på de mindre vägarna i kombination med dis & dimma. Man fick ta det lite piano helt enkelt.

Nu har det förekommit massor med förslag på dels sänkta löner (IFMetall & Unionen) dels frysta löner (som man t ex gjort på Ford i USA & SAS). Vissa svenska kommuner har börjat tala om frysta löner. Nu snackar vi alltså arbetare hela tiden för EU-politikerna går som vanligt i otakt med tiden och får löneförhöjning på 58% lagom inför EU-valet. Fantastisk tajming!
Det är alltså politiker & chefer som får höjda löner och bonusar medan dom som gör grovjobbet får frysta eller sänkta löner. Kan just undra vilken grupp som överskattar sig själva?

Sedan finns det anledning att grunna på vilket som är farligast: Att tala i en sladdlös mobiltelefon eller i en komradiomic med sladd? Man får väl tugga på den en stund.

Ryktet och veckobrevet säger att vi skall få ett (1) Hajenkort med 3000:--. Jag visste inte att vi skulle sluta sälja redan i mars....Men det blir väl bra med kontantlös regiontrafik redan nu.. Jättepositivt! Det gillar jag.
Jag tänker på att vi idag har två (2) kort med helt andra nivåer och att vi i maj flyttar över kontantkorten till Hajen...
Jag undrar just hur man tänker? eller inte tänker!

Nu skall man satsa på avgasfria elhybridbussar. Kan det vara en trolig framtidssatsning? Jag tänker på att Volvo Buss i Borås skall minska sin personal... Vem bygger alla nya tjusiga kollektivtrafikbussar som skall in i alla upphandlingar runt om i landet? Tydligen inte Volvo Buss!

08 mars 2009

Söndagen den 8 mars 2009

Nu börjar det röra på sig på allvar

Det är inte bara ScandPoint som försvinner. Västtrafik håller tydligen på att göra om hela betalsystemet. Nu ska resan kosta olika beroende på avståndet i kilometer.
Avskaffat värdekort, pant på kortet och kravet på att resenärer stämplar även vid avstigning har varit veckans samtalsämne bland kollektivresenärerna.

Åker du inom Borås gäller ett fast pris. Men om du åker ur Borås drar man en kilometeravgift från ditt kort. Avståndsbaserade avgifter är en av nyheterna i Västtrafiks betalsystem som lanseras 18 maj. Det blir mer rättvist hävdar Västtrafik. En nackdel är dock att det blir svårare för resenärer att räkna ut hur mycket resan kostar i förväg. Till hjälp ska man ha reseplaneraren på Västtrafiks hemsida där prisinformationen kommer att anges - vilket också är nytt. Kan just undra om vi får handdatorer till bussarna så vi kan lämna samma info?

Exakt vad kilometerpriset blir har Västtrafik inte informerat om ännu. När nyheten om utstämpling nådde ut uttryckte en del oro för vad som hände om man glömmer att stämpla ut. Jo då får man betala till linjens ändhållplats. Inom Västtrafik kostar det idag maximalt 164 kronor.

Bussens hjul släppte

Bussen skakade våldsamt nedför liden. När chauffören fick stopp på bussen hade hjulet nästan lossnat. Det var fruktansvärt obehagligt. Bussen hoppade och skakade otroligt. Vi fick stå på motorvägen innan chauffören i en annan buss förbarmade sig över oss och stannade så vi kunde åka vidare. Så kan det gå! Det är "vår" nya tilltänkta entreprenör det handlar om - Veolia.

Bussar i trafik trots förbud

Två av de stora busstrafikföretagen i Västsverige använder regelbundet bussar med körförbud eller användningsförbud i trafiken. De flesta chaufförerna är ovetande, de som protesterar får order att hålla tyst. Veolia Transport som kör flera linjer mellan Göteborg och Partille samt mellan Göteborg och Öckerö har den senaste tiden använt flera bussar och en servicebil med körförbud. Det var dom som vann upphandlingen på Sjuhäradstrafiken.

Orusttrafiken utsågs för två månader sedan till vinnare av Stora Trafiksäkerhetspriset 2009 av Bussbranschens Riksförbund, Sveriges Åkeriförening och Svensk Kollektivtrafik. Orusttrafiken som kör Express Orange och flera andra linjer i Göteborgsområdet, bland annat på Öckerö, körde i början av mars sju bussar med användningsförbud på grund av obetalda skatter.

"Cheferna brysr sig inte det minsta". Många chaufförer är förtvivlade över att de tvingas köra bussar med åtskilliga defekter eller bussar med användningsförbud. Vi tilldelas en buss och förutsätter naturligtvis att allt är i sin ordning, säger en chaufför på Veolia Transport. Upptäcker vi att bussen har körförbud och vill återvända till verkstan beordras vi att fortsätta turerna, säger en annan chaufför. Cheferna bryr sig inte det minsta, de hukar på kontoret och hoppas på nya uppdrag från Västtrafik. En chaufför undrar varför trafikpolisen inte gör fler kontroller av bussarna. Jag har kollegor som ringt polisen flera gånger och bett dem stoppa de allra värsta bussarna men polisen säger att de inte har tid. Flera bussbolag har slarvat, det har varit riktigt dåligt men verkar bli bättre.

Tillsynen har varit bristfällig och därför gör Västtrafik egna kontroller. Över 1 000 kontroller har man utfört på de bussar som används i trafiken. Västtrafik sätter press på våra entreprenörer. Bussarna är i betydligt bättre skick än de var tidigare. Men de kan bli ännu bättre. Polisen erkänner också att trafikpolisens tillsynen av bussarna varit bristfällig. Betyder varit att den nu skall bli bättre eller?

Sammantaget vittnar allt detta om hur de olika anbuden ser ut och att bussföretagen saknar marginaler. Det är uppenbart nått sjukt med hela upphandlingssystemet där alltför många bussföretag ständigt, in absurdum, jagar kostnader och att Västtrafik måste ha en egen kontrollgrupp för att kontrollera bussarna.

Tydligen var det en otrevlig bussolycka utanför Söderköping igår. Och i förrgår brakade en buss rätt ut i skogen och det gick illa. 21 passagerare fick åka till Sjukhus. Chauffören är som vanligt misstänkt för vårdslöshet i trafik. Med tanke på redovisade brister här ovan kanske det också skall undersökas.... Bussolyckan har i alla händelser stått i alla dagstidningar från norr till söder och från öster till väster. Jag tvivlar dock på att det sker någon markant förändring.

06 mars 2009

Fredagen den 6 mars 2009

Fy attans vad haverier i Windows är trista att fixa... registerhaveri...
.... alltid är det nån drivrutin som bara måste hänga sig...
.... gärna drivrutinen till skärmkortet eller till skärmen - sååå tradigt....
... och klockan den bara tickar vidare - kunde man stanna tiden en stund och fixa felet vore allt frid och fröjd. Men nu är det inte så simpelt dessvärre!
Sedan måste varje program som fanns - ominstalleras... Sådant är minsann Windows...

Lite förvirrad är jag nu. I mailet som kom här om dagen stod det att "vår" trafik var förlängd till 15 dec 2009 men i veckobrevet står det att den är förlängd till 12 dec 2009????

Bussen saknade förbandsväska, men det är tydligen inte lag på att det skall vara en sådan i varje buss, för denna har saknats länge nu. Att sedan AC:n var trasig, att bussen var kall, att stolvärmen lagt av och att bussen lutade åt vänster var inget att hänga upp sig på - faan den rullade ju. Det räknas det också :-) - dessbättre!
Idag var det blåsa i apparaten efter avslutat arbetspass! Jag säger då det...

Sedan råkade jag ut för en matematik som jag inte förstår... med å andra sidan är jag ju ingen ekonom enligt mina belackare. I alla fall så har nån popgrupp som heter Coldplay sålt sisådär 50 miljoner album! Hur är detta möjligt när alla laddar ner allting från Internet - det sa dom i alla fall i rättegången mot TPB. Den sortens högre matte blev mig för svår.
Och hur har en viss Per i Halmstad tjänat sina miljoner? På antal nedladdningar?

05 mars 2009

Torsdagen den 5 mars 2008

I morse var det +0,7 grader. Alltså ... våren är trots allt på G.

Det är tur att det finns alternativ.... När Windows brakar ihop kan man alltid ta till Linux. Det är allt tur att det finns alternativ.....Det tar dessvärre en stund att reparera en Windowsinstallation. Funderar på att gradera upp till Server 2008.......vi får väl se.

Läste i GP att det finns ett överskott på ekonomer...Jag tror att GP har fel...det finns ett överskott på personer som kallar sig ekonomer, men som inte är det, när det kommer till skott och det är en helt annan sak.

Jag råkade kolla taket i min buss där AC:n har sina utblås och sedan var det dags att gå och tvätta sig för usch vad sotig och dann man blev... Nej det var ingen rolig historia!

Om man åker buss på morgonen (gäller även kvällen) håller man tyst. Om bussen dessutom kör med dämpad belysning och flertalet sover visar man självklart hänsyn....

04 mars 2009

Onsdagen den 4 mars 2009

Mats Odells svar på alla frågor: Detta måste vi utreda!
En viss Erlander svarade på alla frågor: Saken är under utredning och man föregriper aldrig en utredning!

Så nu skall Mats Odell & Anders Borg utreda varför vi har finansell kris och jätteutdelning av bonusar? Jag tror att få riktiga ekonomer fattar vad dessa herrar håller på med....
Det är rätt fantastiskt att man får belöning för att spela bort svenska folkets pensionspengar - men å andra sidan är det ju inte de egna pengarna. Vi snackar om så kallade experter - vadå experter - duktiga på att spela bort andras pengar.

03 mars 2009

Tisdagen den 3 mars 2009

Dagen startade med + 1,4 grader Celsius och en vagn med en rätt risig bakre bagagelucka. Det var lite glest med passagerare idag! Av någon anledning brukar det vara så på tisdagar!

Jag började med en tom papperskorg och jobbade mig upp till en full papperskorg - innan jag lämnade garageplan.

Metalls krishanteringsvariant väcker onekligen frågor. Hur går man tillbaka från 80% lön till 100%? Det känns rätt logiskt att man också får lägre A-kassa, lägre sjukpenning och att pensionen påverkas negativt.
Så i fallet Volvo skall cheferna få löneförhöjning och arbetarna lönesänkning.... Det känns som om någon fått ett rejält hjärnsläpp faktiskt! Vems jobb är det som skall räddas?
Än märkligare blir det när det flaggas för nya höjningar av avgiften till a-kassan och för att undvika att alla lämnar A-kassan så får man kallt räkna med att den blir obligatorisk.

Vi som finns på depå kan i alla fall glädja oss åt att tidpunkten för vårt utträde ur arbetslivet har flyttats från den 13/6 till den 15/12... Vi har fått 6 månaders respit och vi får väl hoppas att det hänt positiva saker på arbetsmarknaden under den tiden.

02 mars 2009

Måndagen den 2 mars 2009

Jaha då har vi kommit in i vårmånaden mars... det känns positivt - även om det snöar just nu!
...och först vill jag förmedla en ordvits som jag hörde. Först svepte ett mäktigt vattenfall in och när det gjort sitt blåste det in en lätt lövfällning. Jag vill inte ta äran åt mig på något sätt, men jag fann den fyndig.

Vi har nu fått förlängning på "vårt" avtal till den 15 december 2009. Dvs till strax före jul....

Sedan står det i alla tidningar att den 18 maj smäller det....för då skall det bli ett kort för alla resor och scandpoint kan ta farväl..
Med detta blir betalsystemet enhetligt....Hihihi... Med den minst sagt mickroklimataktiga prispolitiken lär det dröja innan regionen får ett pris = en region.

Av någon anledning stod kollektivtrafiken högst på dagordningen när Sjuhärads kommunalförbund träffades. Det känns ju bra... kan just undra vad man kom fram till? Det får dock bli en senare fråga.

Sedan får man väl hålla med stressade mamman.... det är utomordentligt fånigt att köra upp en 15 meter lång buss till skolans busshållplatser och vara i vägen när hon nu skall lämna sin enda avkomma till skolundervisning. Hur dum får en bussförare egentligen bli? Vadå skolbusshållplatser?

Vi befinner oss just nu i en rätt lustig situation.... Det är dags att planera för sommartjänsterna men vi har ingen aning om vem som skall köra dom. Alltså är frågan om vi skall lägga ner energi på att skapa dessa tjänster och förbereda för omlopp med mera.

Idag var det poliskontroll vid Transås Värdshus, men bussarna blev förbivinkade tack och lov... Det hade spökat till tidtabellen. Fast jag har varit inne och blåst några gånger och då har dom fixat en specialfil för bussen så att det skulle gå så snabbt som möjligt.

Idag blev det en sådan där lampbytardag...Både en strålkastarlampa och en bakljuslampa hade lämnat in.

Om Svemicke ska åka utomlands är det nog bäst att lämna multimediatelefonen och den bärbara hemma - för det kan ju bli problem med att bevisa att musik, bilder och eventuella filmer är legala. Stanna hemma - det blir enklast så och övervakningssamhället slipper en massa besvär.
Jo Svemicke -- One Swarm ligger för nedladdning på min hemsida.....

DIHM-anmärkningen har av någon outgrundlig anledning skapat kommentarer av de märkligaste slag. Jag tyckte dock att dom inte passade in i denna blogg (dom låg så väldigt långt från huvudspåret). Min lilla anmärkning var mer att man i pressen numera uppmärksammar dessa personer vilket jag fann positivt, inte minst för dom som får den "reklamen".
Vad som kanske mer ligger lite vid sidan om är detta med TV-licens. Idag kan man ju se på TV utan att ens äga en TV och i det perspektivet känns just TV-licens rätt förlegat. Kanske är det dags att baka in avgiften i skatten. Kan den kanske ligga med i det "dolda" skattepaketet arbetsgivaravgifter, så förargar det ingen.