15 mars 2009

Söndagen den 15 mars 2009

Vart tog våren vägen?
Dagens funderingar blev visst lite spretiga, men vad gör det!
Ska passa på att gratta till egen lägenhet även om den råkar ligga på Sveriges baksida.

Över 100 internetleverantörer världen över startar nu ett nytt samarbete för att övervaka internet. Information om all data på internet ska samlas in. Det är ett it-säkerhetsföretaget som tillsammans med de över 100 internetleverantörerna världen över skapar de nu världens största system för övervakning av internet. Systemet baseras på ett redan ny fungerande system som kallas ATLAS. Redan i dag samlas stora mängder data in kring vad det är för typ av information som skickas över internet. Exempelvis tar ATLAS reda på vilka program som skickar information, och vad för typ av information som skickas. Nu skall all typ av trafik bevakas. Syftet är att ge interneoperatörer hjälp kring hur de ska hantera och planera för olika typer av datatrafik som peer-to-peer-nätverk eller ip-telefoni. Och så säger man att vi inte lever i ett övervakningssamhälle. Är det dags att kommunicera krypterat?

Brittiska artister har börjat reagera på jakten på fildelare. Den brittiska organisationen Featured Artist Coaliton (FAC), som består av 140 av Storbritanniens största pop- och rock-artister inte vill förknippas med de företag som vill kriminalisera nedladdning av musik. Om de följer musikindustrins väg så blir de bara en del i ett protektionistiskt arbete. Det är som att försöka få in tandkrämen i tuben igen. Det verkar som om skivbolagen och artisterna går skilda vägar.

Cd- och dvd-försäljarna har fått en ny mardröm. Ett program som gjorts för att visa hur enkelt torrentfiler kan användas i kommersiellt syfte göra det enklare än någonsin att hitta musik och film på nätet. Programmet Torrentdroid är resultatet av en tävling för programutvecklare. Tävlingen gick ut på att skapa ett fildelningsprogram för mobiltelefoner. Programmet skulle även kunna läsa streckkoder. Tanken med Torrentdroid är att man står i butiken och tittar på dvd:er eller cd-skivor. När man hittar något man gillar läser man bara av streckkoden med mobiltelefonen. Programmet gör sedan en sökning på en av de större torrentsidorna som The Pirate Bay eller Mininova. Sedan startar en nedladdning av verket på datorn hemma. När man kommer hem från butiken ligger filmen eller musiken redan på hårddisken. Allt görs utan att en enda bokstav behöver matas in på vare sig telefonen eller datorn. Enligt programeraren, som vann tävlingen och fick en belöning på hela 90 dollar, är programmet inte avsett att användas för piratmaterial, utan för att demonstrera hur enkelt Bittorrent-tekniken skulle kunna användas kommersiellt. Tro dä!

Vårt land erbjuder inte män och kvinnor lika möjligheter att forma sina liv. Kvinnor har lägre sysselsättningsgrad än män och lägre inkomster än män för likvärdigt arbete. Kvinnor har också betydligt högre ohälsotal än män. Dessutom begränsas kvinnor ofta i sina yrkeskarriärer av att de inte kan utnyttja den stora arbetsmarknad som Sverige erbjuder när de samtidigt förväntas ta ett större ansvar i hemmet. En utbyggd kollektivtrafik av hög kvalitet är en avgörande faktor. Kvinnors möjligheter att ta del av en större arbetsmarknad är ofta beroende av en väl fungerande kollektivtrafik. Därför kommer det under de närmaste åren att göras stora ansträngningar för att bygga ut och förbättra kvaliteten i kollektivtrafiken. Dålig belysning och döljande buskar och träd intill gångvägar kan vara faktorer som gör att människor känner sig otrygga. En annan är att gång- och cykelvägar dras genom ödsliga, folktomma områden. Nu finns pengar att söka för att stärka tryggheten i tätorter. Det handlar om jämställdhet. Oftast är det kvinnor som är rädda för att ensamma ge sig ut på mörka, ödsliga platser. Pengarna ska användas till åtgärder som ska leda till att trygghet och jämställdhet förbättras. Det finns områden i de flesta kommuner där miljön kan upplevas otrygg, framför allt för kvinnor. Parker kan behöva mer belysning eller gång- och cykelbanor kan behöva planeras smartare.

Kollektivtrafiken spelar också en viktig roll för miljöns skull och för att minska olyckorna. Då och då hörs krav på gratis kollektivtrafik för att åstadkomma större övergång från bil till kollektivåkande. Detta borde fungerar bra i landsbygdstrafik. Gratis kollektivtrafik i stadsmiljö lockar nästan bara över cyklister, fotgängare och nya resande till bussen, inte bilister i någon större utsträckning. Den framgångsrika gratis Kuxatrafiken i Ockelbo handlar huvudsakligen om trafik på längre sträckor utanför tätort där ingen konkurrens mellan cykel/gång och buss råder. Alltså - fram för att få åka gratis med 302/360 & 301/350 & 303. Vi behöver allt snabbare och bekvämare kollektivtrafik i stadsmiljön och gratis kollektivtrafik på landsbygden.

Nu är det dags för politiker att tillsammans med ortsbefolkningen diskutera lokala serviceplaner. Det finns tre centrala frågor att diskutera kring - nulägesannalys, vilken service ska finnas och vad är lösningen? Många orter saknar bensinstation, affär, bankomat, snöplogning, cykelvägar. Ofta saknas även ett seniorboende. Vägar till och från många små orter går via världens sämsta vägar. När det gäller kollektivtrafik reflekterar man gärna över större flexibilitet och att bussarna går på tider då behovet är som störst.

På olika håll lovar olika bussbolag bättring efter skarp kritik. Stadsbussarna i Sundsvall ska i höst gå var tionde minut, tidtabellerna ska bli tydligare och chaufförerna bli trevligare. Enkelt, snabbt och prisvärt är de nya ledorden. Kritiken mot både chaufförer och bussar har varit massiv under en period, men nu lovar Busslink och Länstrafiken bot och bättring. För resenärer till och från Alnö har man också ett glädjande besked – den dyrare taxan ska sänkas så att priset i stället blir det samma som för stadsbussarna. Tack tack. Landsbygdstrafiken blir billigare... och Alnön är en mycket trevlig ö dit jag åkt och badat många gånger säger en gammal Sundsvallsbo.

Så till en till synes evig fråga: Bristen på bussförare. Det lär finnas cirka 20000 busschaufförer och av dessa är cirka 15 procent kvinnor. Bussbranschen har ett årligt rekryteringsbehov på ungefär 2500 förare. Mer än 1 000 av dessa behövs till storstadsområdena. Enbart i Stockholm är det årliga behovet ca 650 nya förare. De närmaste tio åren går över 8000 förare i pension. De kommer inte att kunna ersättas via dagens rekryteringsvägar. När pensionsavgångarna blir större kommer förarbristen att bli alltmer akut. De stora företagen har en personalomsättning på lite över 14 procent och den ökar i takt med pensionsavgångarna. Det är knappast förvånande med tanke på hur tjänsterna ser ut. Rekryteringen sker till största delen av personer som redan har D-behörighet, men antalet körkort med D-behörighet som utfärdas minskar stadigt. Mellan 2001 och 2006 minskade antalet utfärdade D-körkort från 2 770 till 1 711. Idag har över 80 procent av D-körkortsinnehavarna fyllt 40 år. Av dessa är 13 procentenheter personer som passerat 65 år.
Men mycket av det där snacket upplever jag som skitsnack. Vi "importerar" förare som snabbutbildas och nu när varseln haglar över Sverige frigör vi massor av bussförare. Så nu ska alla dessa bli bussförare vare sig de är lämpade eller ej, får man ett intryck av. Kan det finnas ett samband med vissa klagomål på förare med jämna mellanrum? Vi behöver 2500 busschaufförer per år säger informationsansvarig på Svenska Bussbranschens Riksförbund. Bristen på chaufförer påstås drabba större delen av landet, men sanningen är att det är i storstadsområden där man har mest kollektivtrafik som det fattas förare. Målsättning är dessutom att fördubbla kollektivtrafiken till 2020. Då ökar behovet av busschaufförer än mer. För att få köra buss måste man ha fyllt 21 år, det gör att de ungdomar som vill bli busschaufförer hinner söka sig till andra yrken, som att köra lastbil där körkortsåldern är 18 år. Om åldern för att få bli busschaufförer sänks kan gymnasieskolorna utbilda busschaufförer.

Det märkliga är att den påstådda bristen på bussförare inte resulterat i vettigare tjänster, så jag hävdar att det pågår massor av skitsnack för att skapa ett överskott på förare för att hålla kvar taskiga tjänster och andra dåliga arbetsvillkor, som billiga fordon med dålig förarkomfort. Att sänka ingångsåldern skapar lägre ingångslöner.

Inga kommentarer: