23 mars 2009

Måndagen den 23 mars 2009



Påminnelse om att vi inte alltid är ensamma på vägen....

Morgonstädningen av bussen gav inget roligt alls idag...

Kollektivtrafik kräver vissa hänsyn - så som att man hostar i armvecket. Man sprejar inte sina medpassagerare med baciller.
En av lokaltrafikens chaufförer talade om kameraövervakning och bussvärdar på nattbussarna i Borås i Radio 7H. BLAB vill gärna ha ett permanent tillstånd på kameraövervakning. Jag förstår inte detta! Tillstånden borde på sin höjd följa samma tid som uppdraget från Västtrafik.

Jag gjorde ett besök i Gislaved och handlade här om dagen och fick en märklig upplevelse. Jag fattade inte ett jota av vad människor runt mig talade om. Här fanns representanter för en mängd olika språk utom svenska. Man kände sig verkligen som man var på kontinenten.

Ibland blir det fel...rejält fel...I TV-rutan syns LO's högsta hönsmamma och säger att hon trots hög lön och ansvar inte läser igenom vad hon skriver på. Hon hade inte en aning om konsekvenserna av sina beslut. Kan bonusar bli så stora? Hallå eller?! Kan det vara så illa att LO-chefen utses på någon typ av politiskt belöningssystem och inte på grundval av kompetens? Man får i alla fall i dessa dagar lätt det intrycket. En annan intressant vinkel på detta med bonusar är att den debatten hade vi även runt 1990, dvs för 19 år sedan och vi lärde oss inget då heller. ”Vanligt” folk gnäller ett tag och sedan är det klart och direktörerna jobbar vidare med ännu högre ersättningar, långt ifrån ”vanligt” folks verklighet.

Och hur kan det vara möjligt att ens bli anklagad för smuggling inom EU? Skapades inte EU för att säkerställa ett fritt flöde av varor och tjänster? Det är i alla fall vad dom tutat i mig, men sanningen är helt klart en annan. EU skapades tydligen för att stoppa ett fritt flöde av varor och tjänster. Snuset är ett exempel på detta. Att man kan bli anklagad för smuggling ett annat! Det är väl knappast ett fritt flöde kan jag tycka...
Och slutligen en annan obesvarad fråga: Hur ända in i ??? kan man ha ett hemligstämplat avtal som man förväntar sig att folk skall följa?????. Jag fattar ingenting.

Så satt jag och läste om att vi i framtidens fordon skall ha GPS-tekniken som säkerhetssystem och då infanns sig frågan om vad som händer när militären av olika orsaker manipulerar GPS-systemet. Systemet byggdes en gång av USA för militära tillämpningar och det är ingen större hemlighet att man vid olika militära operationer lagt in fel i systemet för att ingen utomstående skall kunna dra nytta av det. Så våra framtida transportmedels säkerhetssystem skall alltså vara utlämnat till militärt godtycke. Sedan kommer även GPS-tekniken att bli ytterligare en länk i det väldiga övervakningssystem som blir en bieffekt. Varje fordon måste ju bli unikt i systemet....

Inga kommentarer: