28 mars 2009

Lördagen den 28 mars 2009 med snöfall

Det är inte klokt... Kraftigt snöfall en dag som denna... Jag hade hoppats på lite sol faktiskt. Nåja, vädret är som det är. Men vädret ställer till det för kollektivtrafiken. Visserligen hävdar Västtrafik (och säkert med rätta) att man tjänar pengar på att vara i tid. Man slipper att betala ut pengar ur resegarantin - men jag tror nog att det viktigaste ändå är att den resande kunden kommer i tid och därmed är nöjd. Det är lättare att välja kollektivtrafik om man vet att den i 99 fall av 100 är i tid. I det 100 fallet är det snöstorm och allt står stilla ändå. För övrigt kan man lägga märke till att vid extremt dåligt väder ställer bilisten bilen och väljer bussen.
Intressant är också att nu i kristider är det lättare att komma fram med kollektivtrafikfordon eftersom varsel & arbetslöshet helt simpelt minskat på bilåkandet. Dessutom berättar kollegor på lastbilssidan att dom har betydligt mindre att göra och några åkare hävdar att man fått 30-40% mindre körningar.
Trafiken inne i Borås kan jag inte uttala mig om, men med det lilla jag vistas i Borås känns det inte som det skett någon minskning. I Göteborg säger experterna att det är cirka 2% färre bilar på infarterna till staden. Skulle nog tro att förbättrad pendeltågstrafik och svindyr bensin ligger bakom.
Det är väl i det ljuset som evighetsfrågan om biltullar ska ses... Personligen hoppas jag att det skall tänkas ut smartare sätt för att reducera trafiken i städerna än nya skatter. Jag är ingen vän av varesig biltullar eller vägavgifter - det är en orättvisfråga. För de med stor plånbok spelar det ingen roll men för oss andra har det en enorm betydelse.

Det finns vissa situationer där det kan gå rejält snett. Felaktig information om avgångstider på Internet innebär att kunden med en Resplus-biljett blir standsatt och i det läget är en resegaranti på 300:-- blahablaha... och dessutom är det inte en entreprenör som klantat sig utan Västtrafik själva.

Ett gissel är dock underkapacitet vid trafiktoppar. Det blir helt enkelt för trångt på bussar och spårvagnar vissa tider på dagen. Det märkliga är att jag minns samma sak från min barndoms Göteborg och även från min tid som bussförare hos Göteborgs Spårvägar, så frågan är långt ifrån ny!

En annan debatt om kollektiva färdmedel är intressant - den om att Bohusbanans ena ändpunkt skall ligga i Norge. Här har vi på vissa håll svårt att få kollektivtrafiken att fungera mellan två områden med olika länstrafikbolag och då vill man förbinda Norge och Sverige med ett pendeltåg. Häftigt faktiskt! Tanken är nog rätt klyftig. Jämför man region Skåne med sin Ölandsbro och tågen mellan Sverige och Danmark och region Norra Bohuslän där norrmännen nu är klara med motorvägen mellan Oslo och Svinesund så känns ett pendeltåg och en färdigbyggd motorväg på den svenska sidan som en riktig "jackpott".
Efter lite mer än 100 år kan det nog vara dags att knyta ihop Norge och Sverige igen. Man måste kunna dra nytta av varandras arbetsmarknader och kunnande för att skapa ett starkt handels- och kunskapscentrum i gränslandet i norra Bohuslän. Fast jag är väl på sätt och vis part i målet - jag är proBohuslän. Kan en sådan här åtgärd lyfta ett begynnande glesbygdsområde så varför inte!
Sverige har väl på senare år vidtagit en mängd åtgärder för att avfolka och reducera glesbygden. Inte minst på den så viktiga transportsidan. Bensinstationer försvinner i rask takt och drivmedlen blir dyrare och dyrare. Det blir allt kostsammare att pendla till en arbetsplats och det blir allt mer penningkrävande att få varor till de få affärer som ännu finns kvar i glesbygden. Jag förstår att man vill reducera utsläppen av koldioxid, men det vore nog på sin plats att se till att samtidigt ge plats för alternativ. Dyrare transporter slår också ut arbetstillfällen i glesbygd och gynnar varken jordbruk eller skogsbruk.
Ur kostnadssynpunkt vore det troligen bäst om Göteborg vore lika med hela Sverige. En stor hamn ut till kunder över hav och korta distributionsvägar för varor och tjänster. Telenät och mobiltelefonnät billigt och enkelt att sköta. Inga långa ledningar genom skogen här inte.. och så stor är inte Slottsskogen.

Inga kommentarer: