08 mars 2009

Söndagen den 8 mars 2009

Nu börjar det röra på sig på allvar

Det är inte bara ScandPoint som försvinner. Västtrafik håller tydligen på att göra om hela betalsystemet. Nu ska resan kosta olika beroende på avståndet i kilometer.
Avskaffat värdekort, pant på kortet och kravet på att resenärer stämplar även vid avstigning har varit veckans samtalsämne bland kollektivresenärerna.

Åker du inom Borås gäller ett fast pris. Men om du åker ur Borås drar man en kilometeravgift från ditt kort. Avståndsbaserade avgifter är en av nyheterna i Västtrafiks betalsystem som lanseras 18 maj. Det blir mer rättvist hävdar Västtrafik. En nackdel är dock att det blir svårare för resenärer att räkna ut hur mycket resan kostar i förväg. Till hjälp ska man ha reseplaneraren på Västtrafiks hemsida där prisinformationen kommer att anges - vilket också är nytt. Kan just undra om vi får handdatorer till bussarna så vi kan lämna samma info?

Exakt vad kilometerpriset blir har Västtrafik inte informerat om ännu. När nyheten om utstämpling nådde ut uttryckte en del oro för vad som hände om man glömmer att stämpla ut. Jo då får man betala till linjens ändhållplats. Inom Västtrafik kostar det idag maximalt 164 kronor.

Bussens hjul släppte

Bussen skakade våldsamt nedför liden. När chauffören fick stopp på bussen hade hjulet nästan lossnat. Det var fruktansvärt obehagligt. Bussen hoppade och skakade otroligt. Vi fick stå på motorvägen innan chauffören i en annan buss förbarmade sig över oss och stannade så vi kunde åka vidare. Så kan det gå! Det är "vår" nya tilltänkta entreprenör det handlar om - Veolia.

Bussar i trafik trots förbud

Två av de stora busstrafikföretagen i Västsverige använder regelbundet bussar med körförbud eller användningsförbud i trafiken. De flesta chaufförerna är ovetande, de som protesterar får order att hålla tyst. Veolia Transport som kör flera linjer mellan Göteborg och Partille samt mellan Göteborg och Öckerö har den senaste tiden använt flera bussar och en servicebil med körförbud. Det var dom som vann upphandlingen på Sjuhäradstrafiken.

Orusttrafiken utsågs för två månader sedan till vinnare av Stora Trafiksäkerhetspriset 2009 av Bussbranschens Riksförbund, Sveriges Åkeriförening och Svensk Kollektivtrafik. Orusttrafiken som kör Express Orange och flera andra linjer i Göteborgsområdet, bland annat på Öckerö, körde i början av mars sju bussar med användningsförbud på grund av obetalda skatter.

"Cheferna brysr sig inte det minsta". Många chaufförer är förtvivlade över att de tvingas köra bussar med åtskilliga defekter eller bussar med användningsförbud. Vi tilldelas en buss och förutsätter naturligtvis att allt är i sin ordning, säger en chaufför på Veolia Transport. Upptäcker vi att bussen har körförbud och vill återvända till verkstan beordras vi att fortsätta turerna, säger en annan chaufför. Cheferna bryr sig inte det minsta, de hukar på kontoret och hoppas på nya uppdrag från Västtrafik. En chaufför undrar varför trafikpolisen inte gör fler kontroller av bussarna. Jag har kollegor som ringt polisen flera gånger och bett dem stoppa de allra värsta bussarna men polisen säger att de inte har tid. Flera bussbolag har slarvat, det har varit riktigt dåligt men verkar bli bättre.

Tillsynen har varit bristfällig och därför gör Västtrafik egna kontroller. Över 1 000 kontroller har man utfört på de bussar som används i trafiken. Västtrafik sätter press på våra entreprenörer. Bussarna är i betydligt bättre skick än de var tidigare. Men de kan bli ännu bättre. Polisen erkänner också att trafikpolisens tillsynen av bussarna varit bristfällig. Betyder varit att den nu skall bli bättre eller?

Sammantaget vittnar allt detta om hur de olika anbuden ser ut och att bussföretagen saknar marginaler. Det är uppenbart nått sjukt med hela upphandlingssystemet där alltför många bussföretag ständigt, in absurdum, jagar kostnader och att Västtrafik måste ha en egen kontrollgrupp för att kontrollera bussarna.

Tydligen var det en otrevlig bussolycka utanför Söderköping igår. Och i förrgår brakade en buss rätt ut i skogen och det gick illa. 21 passagerare fick åka till Sjukhus. Chauffören är som vanligt misstänkt för vårdslöshet i trafik. Med tanke på redovisade brister här ovan kanske det också skall undersökas.... Bussolyckan har i alla händelser stått i alla dagstidningar från norr till söder och från öster till väster. Jag tvivlar dock på att det sker någon markant förändring.

1 kommentar:

Bussbloggen sa...

Kul att läsa din blogg ... Känns på något sätt ganska skönt att det är någon mer än jag själv som vågar kritisera