30 november 2008

Söndagen den 30 November 2008 & Första Advent


Söndag och första advent


Så är det nära nu igen och den allmänna hysterin breder ut sig. Köp Dig lycklig i jul! Vem ger bort den dyraste julklappen? Julhandeln slår nya rekord. Köp ny - betala senare, Kronofogden kommer efter nyår! Samma cirkus varje år. Och tänk så många måsten det finns runt jultraditionen som INTE tar hänsyn till vad man i allmänhet har råd med.


Vår vänlige förare är rätt så beroende av privat mobiltelefon på jobbet eftersom det radiosystem som finns från Västtrafik lämnar mycket i övrigt att önska. Sant är att senaste förarnytt sjuhärad flaggade för att ett nytt talradiosystem skall komma, men till dess får man lita till privata nallar och egna slantar. Det är i detta sammanhanget som vår gubbe blir lite sur när han läser hur mobiltelefonföretagen lurar sina kunder. Man debiterar numera per påbörjad minut till att börja med och den så kallade startavgiften för varje samtal är rundligen tilltagen. Sedan byter i vart fall Tele2/Comviq plötsligt taxesystem i Din nalle utan att berätta det för Dig! Vår väne förare hade från början en taxeplan som sa 19 öre/min till alla system. Plötsligt en dag hade han en helt annan taxeplan som sa 0 öre/min till Comviq/Tele2-systemet och 2,49 öre/min till alla andra nät. En nätt liten skillnad på 2,30 öre/minuten. Bussigt Tele2/Comviq - Er kan man verkligen lita på. E-post svarar man inte på… Skall försöka komma igenom via vanlig telefon…..hi hi hi…


I dessa tider av varsel och uppsägningar så vacklar regelverken och då givetvis till nackdel för den anställde. Nu senaste uppmärksammades det statliga Lernia som fick göra undantag från varselreglerna när uthyrd personal på Volvo Personvagnar skulle sägas upp. Då slapp statliga Lernia en rejäl förlust som istället flyttades till en enskilde medborgaren - bussigt AF Gbg & Lernia. Det rörde sig om cirka 150 anställda. Nu står ju kommunala Borås Lokaltrafik inför samma situation och frågan är då om AF Borås ger BLAB undantag från varselreglerna för att minska Lokaltrafikens förluster.


Orättvist att inte få åka gratis buss!


Varje dag tar hon bussen till skolan och får betala för resan med 20 kronor per dag. Det gå alltså åt ett antal laddningar per månad för damen. Hon bor i Härryda Kommun cirka 3,9 kilometer från skolan och då får man inget busskort. Hade hon istället bott i Göteborgs Kommun hade hon fått ett skolkort och vår förare vill minnas att Borås Kommun också kör med skolkort rätt över. Ytterligare ett bevis på Västtrafiks så kallade prispolitik.. som verkligen lyser med sin frånvaro.
Dock kan visst pensionärer åka kollektivt lite billigare om de utnyttjar det lågpriskort som Västtrafik redan har och man vill införa fria resor i hela regionen om samtliga 50 delägare kan samsas. Nu är det ju bara vissa områden som har fria pensionärsresor.


Kontrollbehov


De flesta föräldrar vill förhoppningsvis veta vad deras barn gör hoppas vår förare trött. Men så ifrågasätter man hur mycket man skall kontrollera barnen? Ojoj då! Att vi alla lever i ett övervakningssamhälle är nog flertalet medvetna om. FRA avlyssnar oss ständigt. Man övervakas när man ser på TV, använder nallen, surfar på Internet, använder busskort, bankkort, Icakort, Coopkort och allt vad dom nu heter. Vi har kameraövervakning på gator, torg, taxi, bussar, spårvagnar, tåg och så vidare, men den vägen får man inte hålla koll på sina barn. Nu kan man köpa jackor med inbyggd GPS, dagis har kameraövervakning och skolan likaledes. Dagens föräldrar är digitalt frånkörda av sina barn… Eftersom föräldrarna nu är så bakom flötet kan man lura på dom dåliga produkter som skall hålla koll på vad ättelägget sysslar med…
Vår förares mer personliga reaktion är att om föräldrarna lyfte på dököttet och vistades ute i städer och byar lite mer så får dom utöver nyttig motion också gratis koll på vad barnen har för sig. På så sätt spar vi på både kommunala och regionala pengar som går till att reparera det som de egna barnen avreagerat sig på.


Ibland önskar vår förare att han vore chef med en löneökningstakt på 107% på 10 år. Att överhuvudtaget tala om %-uella löneökningar är egentligen fruktansvärt osmart eftersom ett sådant system per automatik missgynnar de med lägre löner och också automatiskt leder till större och större löneskillnader. Alla som lärde sig %-räkning i skolan vet detta - alla utom fackföreningssverige…..
Det har blivit populärt att ändra spelreglerna under pågående match kan vår förare konstatera. Air France drabbades av pilotstrejk på grund av att den franska Nationalförsamlingen ändrade på pensionsreglerna retroaktivt (alltså under pågående match - som man skulle sagt om det gällt fotboll). Rent principiellt är det fel att gå in och ändra i ett uppgjort avtal i efterhand och ändå har det blivit så fruktansvärt populärt.
Det skall inte heller bli någon extra hälsokontroll bara för att man klassas som pensionär och råkar ha körkort. Annars är det ju mer regel än undantag att trakassera alla som passerat 60.


När kommer plogbilen?


En viktig fråga för oss som kör kollektivtrafik. Vi är de facto helt beroende av att den varit före oss. I vår förares trafikområde är det NCC och Vägverket Produktion som är ansvariga. Nu kommer knorren! De är på de största vägarna som kraven är tuffast medan det på det mindre vägnätet är betydligt lägre krav. Kollektivtrafik och skolbusstrafik använder sig rätt ofta av det mindre vägnätet så resultatet blir att skolbarnen transporteras på vägar med låga krav på snö-och halkbekämpning. Att sedan 70-% av hållplatserna aldrig skottas är väl en följd av detta resonemang.


Så en kul grej så här på slutet: Musikindustrin begär nu att få jaga sina egna kunder med blåslampa… Rätt så intelligensbefriat tycker vår åldrande chaufför. Det är knappast troligt att dom kommer att handla mer… När man dömt ut skadestånd ur hela tonårsgenerationen har dom inte ens råd att handla längre. Gissa vem som sköt sig i foten…??


Personligen laddar vår förare hämningslöst ner TV-program från SVT's Play och från vissa utländska TV-stationer (mest några få serier han följer). Musik streamar han från Webbradiokanaler.





Buzznet :

Inga kommentarer: