23 november 2008

Söndagen den 23 November anno 2008


Nu jäklar i min lilla låda


Jaha! Så har vi splittrat ungdomarna i Borås mot ungdomar i kranskommunerna. Borås Kommun inför från årsskiftet en ungdomsrabatt för ungdomar mellan 20 till 25 år på 25%. Övriga ungdomar kan känna sig blåsta. Fast för Svenljungas del spelar det väl ingen roll för där minskar folkmängden och därmed det möjliga resandeunderlaget.
Nu har vår proffsiga förare aldrig fått något "pröva på" att åka kollektivtrafik från Västtrafik men han läste en något dråplig fråga i ämnet från en bilist som verkligen skulle testa att åka kollektivt. På morgonen kliver han alltså på tåget men efter några minuter ljuder en röst i högtalarna att
tåget inte kan gå så det blev till - att i fullt ösregn - knata över till några expressbussar. Oturligt nog så hade en av bussarna tekniska problem och kom inte iväg i tid. Vår provresenär kom försenad till jobbet och på vägen hem på eftermiddagen så hade bussen havererat. Provresenären undrar om det går till så här ofta. Nej så är det inte. Däremot är det sant att det är en "sport" i vissa ungdomskulturer att slå sönder busshållplatser. En variant är att först låna nödhammaren för att sedan testa dess effektivitet på en eller flera rutor på ett eller flera väderskydd.
Det finns onekligen en inbyggd konflikt i detta att åka kollektivt för miljöns skull. Det minskar behovet av en bil per individ och då blir en massa människor inom bilindustrin utan jobb. Vi kanske till och med ska ha personliga utsläppsrätter. Då inträder frågan om hur viktigt det är att rädda bilindustrin kontra hur viktigt det är att rädda miljön. För det torde vara tydligt att bilindustrin är inne på fel spår och i händerna på oljeindustrin. På det lokala planet skall ytterligare en bilförsäljare lämna Svenljunga. Ett tecken i tiden…


Appropå bussar med defekter så säger polisen i Göteborg att man är nöjda trots att var tredje buss hade fel. Spårvägens säkerhetsarbete har blivit bättre. Det låter positivt. Hos vår förare har polisen aldrig setts till och risken att de skulle dyka upp är mikroskopisk. Från bussförarnas sida finns det ingen tvekan - orsaken till bussproblemen står att finna i Västtrafiks upphandlingar. Lägsta bud vinner, punkt! Att det saknas utrymme för underhåll, personalvård och alla former av felrapportering är inget man bryr sig om. Inte heller för rätt uppenbart dumpade priser!


Vi kan alltför ofta höra om våld mot förarna inom kollektivtrafiken, men motsatsen är inte så vanlig. Nu har det dock hänt i Bunkeflostrand. Varför chauffören angrep passageraren med kniv utanför bussen framgick inte, men det är onekligen ovanligt! - och korkat!


I Borås har man tagit upp en idé som vår förare nämnt tidigare fast i en annan form. Man vill börja köra spårvagn i Borås! Man anser att linje 1 i Borås är ett skämt. Vår förare vill dock även denna gång ha upp den spårbundna trafiken en bit upp i luften för att slippa att behöva ta hänsyn till trafiken på markplanet. I Göteborg tänker man lite i dom banorna och där vill man nu skapa ännu fler bussfiler för att korta restiderna. Man inser att busstrafiken måste ger företräde och högsta prioritet för att vara ett alternativ. Bussar har inte byggts för att sitta fast i bilköer. Sedan lovade man också att sköta hållplatserna bättre så att dom är skottade och halkfria. Vår förare bugar och tackar.
Annars finns det vissa problem inne i bussarna. Har man någon form av handikapp och är i starkt behov av sittplats är det inte alls givet att exempelvis de markerade handikapplatserna är tillgängliga eller att de som ockuperat dessa tänker maka på sig. Att lyfta på häcken och erbjuda platsen till den som verkligen behöver den är ingen självklarhet längre i dagens samhälle inser vår förare. Det kanske är skämmigt att lämna sin plats den någon som behöver den bättre filosoferar gubben på nysvenska.


Som ett APROPÅ att vår förares arbetsgivare förlorade upphandlingen så kräver nu facket att uppsägningstiden skall förlängas med upp emot ett år. Fast det finns givetvis motsvarande förslag från arbetsgivarna som går ut på att begränsa strejkrätten och att avskaffa LAS.


Några små observationer:




  • Vagnvård bedrivs bäst i bostaden.




  • Det är lika svinkallt inne i bussen som utanför och vi snackar flera minusgrader.




  • Bussar utan radio och utrop går i trafik - javisst bagateller.












Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Förstår inte att ni blev uppsagda där nere i Svenljunga. I Umeå ordnade facket (Kommunal) så att samtliga fast anställda skulle övertas av den nya arbetsgivaren när Kommunen bestämde sig för att upphandla lokaltrafiken. Veolia tog över all personal. Sen var Swebus tvungen att ta över all personal när Veolia kastade in handduken efter endast 2 år. Varför kan inte facket göra samma för er???

Vagnunderhåll ja suck! I Umeå ser vi nu vad Swebus sparar in på.
"Vinterdäcken givetvis"!
Resultatet blir http://www.vk.se/Article.jsp?article=233552

Umeå förare

ps. Dessutom har våran verkstadschef sagt upp sig. Han vill inte vara verkstadschef under Swebus.