19 november 2008

Onsdagen den 19 November anno 2008


En ny vinter på G



Det händer mycket knepiga saker i vår del av verkligheten. Vår chaufför tyckte att den nya busschaufförsgalan var en häftig tillställning där Knutte Rattson fick guldratten för fjärde gången och blev erbjuden ett transferkontrakt till Bus4You.
Annars är väl den verkliga konflikten mellan att rädda bilindustrin eller satsa på kollektivtrafik och miljö… Med tanke på dagens drivmedelspriser och planerade skattepålagor så torde bilindustrin redan vara förloraren. Alltså är det bortkastade pengar att försöka rädda något som man glatt slår ihjäl med den andra handen. Har kon gått i sin så har den… Det som fällt bilindustrin är just olika politiska beslut.


Nu har man dessutom kommit på att lägga miljöskatt på biogasen? Vår förare trodde i sin enfald att biogas var ett miljövänligt bränsle, men se där - det var det tydligen inte; så nu lägger vi miljöskatt på den så att vi slutar använda den också…. E85 är redan dyrare än bensin mätt i verkningsgrad.


Vagnvård bedrivs bäst i hemmet. I alla fall om man får tro vissa kollegor. Ibland finnes orsak att fundera.


Mjöbäck Centrum är inte tillgängligt för kollektivtrafik och i Lockryd börjar det bli trångt igen. Det är rätt så smart att förvandla hårt trafikerade busshållplatser till arbetsplatser, utan att ens meddela bussföretagen. Man kan börja fundera på om man tycker att resenärerna får välja andra sätt att resa under tiden som man blockerar hållplatserna - fast det troligaste är väl att man inte tänkt överhuvudtaget.


Nu var det visst viktigare att det satt en viss skylt på WC-dörren än att bussen i övrigt var i gott skick. Som läget är idag så är 50% av "våra ordinarie" bussar på villovägar och de som ersätter som motsvarar inte de krav på de bussar som ska gå här enligt upphandlingen. De senaste är rätt risiga låggolvsbussar utan WC och med diverse defekter. Gubbens passagerare reagerar regelbundet och frågar när dom får åka i en riktig buss igen.


LAS-listor lär cirkulera på företaget och förhandlingar lär pågå. Enligt fackliga representanter finns det inga officiella LAS-listor ute ännu och den som skall upprättas ska omfatta ALLA på företaget oavsett om dom arbetar på depå eller i Borås…. Det låter sig höras, för annars kommer vissa förare som idag finns på depåerna i kläm… Vi har förare med otroligt långa anställningstider som i annat fall hade legat illa till…. Det hade varit orättvist!


Vår förare vill samtidigt tacka företaget för att de även låter depåerna få del av den frukt som företaget tillhandahåller förarna…






Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

"Det händer mycket knepiga saker i vår del av verkligheten. Vår chaufför tyckte att den nya busschaufförsgalan var en häftig tillställning där Knutte Rattson fick guldratten för fjärde gången och blev erbjuden ett transferkontrakt till Bus4You.</i"

Klockren!