02 november 2008

Söndagen den 2 November anno 2008



Omdömeslöshet


Det måste vara omdömeslöst att köra iväg i en buss som inte fyller kraven på att ha rätt inomhustemperatur en kall morgon tänker gubben glatt. Om det nu skall vara minst + vid förarstolen så skall det givetvis inte vara minusgrader istället, den vagnen ska givetvis inte gå ut. Det gäller att i framöver visa att man har ett gott omdöme och att man följer reglerna till sista bokstaven - här finns icke utrymme för egna initiativ, det är alldeles för omdömeslöst och man får inga tack för det heller.


Rent objektivt torde det vara omdömeslöst att köra iväg i en buss som uppvisar brister som kan bedömas som trafikfarliga. Det är t ex böter på att köra utan en i alla delar fungerande belysning. Trasiga nummerplåtar och utan godkänt skattemärke är också straffbelagt.


Det är självklart totalt omdömeslöst att stanna och släppa av eller ta upp passagerare där det inte är hållplats, sådan service måste givetvis upphöra. Tänk vilka tragedier som skulle kunna hända. Hållplatser alltså och den som inte är där i tid - skit happens….


Att köra med barnvagn i bussen som inte är vältsäkrad är omdömeslöst och därför tänker gubben i fortsättningen inte ha barnvagnar i bussen om den saknar riktiga säkerhets­anordningar och det är givetvis det som varje omdömesgill förare skall kontrollera - att barnvagnen är ordentligt säkrad i bussen. Det får ta den tid det tar givetvis… Med andra ord - kan man inte säkra vagnen får kunden ta nästa buss med riktiga anordningar för vi kan inte riskera att varnas för omdömeslöshet. Man skall betänka att en regionbuss färdas i hastigheter på upp till 90 km/tim och vid en oväntad manöver är Du som förare rökt om det händer nått med barnvagnen som Du inte säkrat. Bolaget kommer att avsäga sig all skuld, det är Du som får ta smällen. För en omdömeslös person ska inte ha yttrandefrihet, det finns det politikerord på. Fråga KD.


För övrigt kan det vara av visst intresse att veta att omdömeslös och psykiskt avvikande i dag är jämställda ord värdemässigt. Enligt ordboken betyder nämligen 'omdömeslös' inget annat än 'enfaldig, lättrogen, lättlurad, dum, inskränkt, stollig, korkad, fåraktig, menlös och så vidare på den linjen. Det är alltså ett kraftigt nedsättande uttryck. Omdömeslös är den som saknar omdömesförmåga alltså, som visar brist på omdöme. Begreppet omdöme betyder den allmänna, av flertalet hyllade, åsikten, enligt svenska akademins ordbok. Man kan också säga O som i oförståndig och omdömeslös, men det känns som upprepning tänker gubben.


Omdömeslöst är det också att sätta sig bakom ratten på en fullsatt buss om man inte sovit ordentligt och ny forskning visar dessutom att störd sömn ger ökad risk för hjärtinfarkt. Det krävs ingen större fantasi för att inse vad som händer om föraren drabbas av en infarkt bakom ratten p.g.a. dålig nattsömn/dagsömn. Skiftarbete och delade arbetspass som ger felaktig dygnsrytm ökar risken för infarkt. Studien omfattade 27.000 personer så den bör vara hyggligt korrekt tycker vår förare.


Omdömeslös körning torde det vara att passera en buss på en busshållplats i mer än 30 km/tim. Vägverket vill utrusta bussen med något liknande det som skolbussarna har idag. 30-km regel skulle gälla alla hastighetsområden upp till 70 km/tim, sedan är det bara att blåsa på som vanligt. Vid högre hastigheter hinner ändå inte bilisten uppfatta bussen??? Hoppsan! Det måste ju samtidigt betyda att om skolbarn kliver av t ex en linjebuss på en 90-väg så får dom skylla sig själva att dom bort utanför en tätort och det stämmer förvisso med samhällets allmänna inriktning att det inte skall bo folk utanför tätorterna. Å andra sidan får väl länstrafikbolaget bygga "säkra" hållplatser istället på alla landets 90-vägar…


Omdömeslöst är det att till exempel vara skyddsombud och själv åsidosätta de regler och det säkerhetstänkande som skall prägla verksamheten. Det är knappast smart av ett skyddsombud att själv köra iväg med en defekt buss och tycka att det spelar väl ingen roll om den har fyra blanka däck, den rullar ju. Eller att mot alla regler fylla barnvagnsplatsen med bussgods för så har jag alltid gjort. Exemplen kan göras många. Problemet är att den uppgift man valts till att utföra åsidosätts. Det är seriöst omdömeslöst.


Det är givetvis lika omdömeslöst av ett bussföretag att sätta i trafik bussar som på ett eller annat sätt är trafikfarliga och ändå händer det 365 dagar om året och man läser om det i olika lokaltidningar varje dag. Det kan vara klämlister som inte reagerar, dörrbromsar som är trasiga, brandsläckare som saknas, fordon som plötsligt inte går att styra för att motorn stannat, bromsar som inte tar som dom skall eller drar snett som attan, styrglapp som gör bussen farlig att köra, trasiga fönster som kan ställa till med de mest oväntade överraskningar, dörrar som smäller upp istället för att öppna mjukt och inbjudande, instrumentering som inte fungerar, nej nu orkar vår förare inte räkna upp fler normala vagnfel. När det händer nått med den bussen så får föraren skulden - det är det verkligen värt att reflektera över. Det är alltid föraren som är skyldig att i lagens mening ha kollat fordonet och godkänt det för att tas i trafik. Har t ex fordonet dåliga däck ska föraren vägra att köra om han/hon vill vara på den säkra sidan. Minns händelsen utanför Uppsala där den kvinnliga föraren fick hela skulden. Hon hade verkligen en dålig dag på jobbet. Och märk väl att det är det lokala skyddsombudets uppgift att stötta Dig när Du bedömer att den buss Du är anvisad inte håller måttet… känner Du att Du har det stödet på Din arbetsplats? Det är värt att reflektera över sådant här INNAN Du sitter i skiten….


Vår kära hyresvärd har i alla fall ett gott omdöme och kör folkrace på bana istället för i trafiken.


Uppsägning innebär saklig grund för att skilja arbetstagaren från arbetet av personliga skäl eller arbetsbrist med iakttagande av uppsägningstid om minst sex månader.
Uppsägning av personliga skäl:



  • Missskötsamhet t ex att inte följa instruktioner till punkt och pricka vilket kan leda till att ekonomiska värden går till spillo eller att annan personal utsätts för fara.

  • Samarbetsproblem, t ex upprepad ogiltig frånvaro, upprepade trakasserier eller mobbing av andra på arbetsplatsen.

  • Misshandel, av arbetsgivare eller annan anställd där skada uppstått.

  • Brott, t ex stöld av arbetsgivarens egendom, ta pengar ur kassan.

  • Illojalitet, t ex bedriva konkurrerande verksamhet, missbruka sin förtroendeställning genom att lämna ut företagshemligheter.


Avsked innebär att arbetstagaren skiljs från arbetet med omedelbar verkan. Varsel skall lämnas minst en vecka i förväg. En arbetsgivare får inte avskeda en person enbart på omständigheter som varit kända mer än två månader. Tanken är att arbetsgivaren skall agera direkt då arbetstagaren gjort en mycket grov förseelse.





Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Mr Bancoś goda omdöme (allmänt och av flertalet hyllade åsikter) om sig själv framgår av den egna profilbeskrivningen: "Mr Banco skall vara en magsur gnällspik - det är hans profil."
Hans omdömesförmåga är därmed obestridligt korrekt och då är därför hans omdöme om omdömeslöshet värt att tas på fullt allvar och måste respekteras.
I stort sett alla bussar framförs i dag omdömeslöst vilket bevisas av att de faktiskt är ute på vägarna på ungefär de tider de skall samt med de brister som här redovisats.
Nästan ingen bussförare anklagas för omdömeslöshet trots att här bevisas att förutsättningen för att framföra en buss kräver omdömeslöshet.
Bussföraren måste alltså ha den goda omdömesförmågan att framföra bussen på ett omdömeslöst sätt, givetvis under eget ansvar, i annat fall stannar trafiken helt och bussförarens omdöme kommer att allvarligt ifrågasättas.
Bussförare har överlag helt unika egenskaper och här tilkommer alltså den osannolika förmågan att med gott omdöme framföra sin buss omdömeslöst. Bussförare har alltså extremt god omdömesförmåga.