09 november 2008

Söndagen den 9 November i nådens år 2008


USA:s nya president kallas märkligt nog afroamerikan istället för mulatt. Vår förare tycker att det är intressanta med dessa artiga omskrivningar. I någon tidning stod det till och med att afroamerikanen köpte ut förloraren. Bara 170 miljoner gick åt till TV-reklam sista veckan. Det ger en liten inblick i det totala priset för att köpa en presidentpost. Märkligt nog kallar man sig demokrati? Nått som vår förare tyckte var häftigt var att han även bloggade ut motståndarna. Den som kunde lyckas med det funderade gubben på.

Veolia Transport börjar tydligen röra på sig och nu söker man en verkstadschef till depån i Kinna (som torde vara Marks Limousine).
Det är en rätt märklig ekvation, tycker gubben, att man redan nu börjar fasa ut det bränsle som skall ersätta bensin. Nu ingår märkligt nog bensin i E85 och vår förare tycker det vore bättre med en ren etanol-produkt. Vi skulle ju bort från fossila bränslen. Märkligt vad man tänker vertikalt på detta området.


Gubben har bloggat om detta om detta tidigare och det är värt att påpeka igen. På 50 och 70 sträckor skall en buss på hållplats passeras med maximalt 30 km/tim - åt båda hållen. Detta skapar en betydligt bättre miljö för bussresenärer. De bussförare som deltagit i olika försök har enligt utsago varit positiva. Bristen i förslaget är att 90-sträckorna är undantagna. Det kan vår gubbe kanske förstå, men då krävs att hållplatser på dessa sträckor görs om för att man skall nå samma säkerhet. Hur man ska komma till rätta med alla långtradare som ställer farthållaren på 110 km/tim och sedan bara styr oavsett vad som står på skyltarna är en frågeställning att fundera på.
Det lustiga är att när vi svenskar åker kollektivt här hemma i Sverige då är vi så in i bomben miljömedvetna, sedan när vi åker på semester och då faller fernissan av. Skit i miljövänligt och annat. Nu är det semester som gäller.


Upphandlingar i Göteborg och Östergötland skapade stor turbulens trots att EG-rätten inte lägger några hinder i vägen för att ställa sociala krav eller krav på miljön i en upphandling. Dessvärre tar inte Västtrafik med sådant i sina upphandlingar och därför tycker vår chaufför inte om dessa upphandlingar. Han tycker att systemet med upphandlingar är riktigt dåligt. Det borde vara så att Västtrafik själva skötte all trafik och hade alla förarna anställda. Att vara en modern bussförare idag är ingen trygg anställningsform i Sverige. Så var det 2003 och så är det idag och däremellan är det hela 5 år. Det har med andra ord inte hänt ett skit.
Att trötthet är orsaken till var tredje trafikolycka har inte heller orsakat några åtgärder. Säkerhet får inte kosta…


Vem känner inte igen detta: En bidragande orsak till att gubben och hans kollegor ibland är vresiga och på dåligt humör beror på att trafikförmännen inte lyssnar på dom. Att ofta börja dagen med en buss som inte går som den ska och så ta kontakt med förmännen för att få den utbytt leder bara till svaret: Vi vet om felet(-en) men kan Du inte köra i alla fall, den rullar väl? Gubben och hans kollegors vresighet försvann inte. Nu gällde detta självklart inte i Borås utan i Skåne och för fem år sedan - eller? Det kan väl ändå inte hända här?


Vid niotiden i lördags kväll lämnade en chaufför sin förarplats i några minuter för att lasta på en barnvagn. När han återvände till förarplatsen var väskan med dagskassan borta! Vem står för det?


Arriva och Länstrafiken i Jönköping vill ge alla resenärer en resa med hög kvalitet och jobbar därför med att skapa en ännu bättre kollektivtrafik i Jönköping. Avsikten är att köra med renare bussar som körs mjukt. Staden Jönköping är självklart prioriterad. Kollektivtrafiken i staden skall bli punktligare och därför sätter man in förstärkningsbussar så fort det börjar bli köer på hållplatserna och risken för förseningar är rätt uppenbar. Man har reservförare på standby med en buss. Man utbildar fortlöpande i linjekunskap för att alla förare alltid skall vara uppdaterade och nya busstyper är samtidigt på väg in i systemet. Man bryr sig om sina passagerare och gör allt för att de ska få en trevlig resa med hög kvalitet. Nice!


Man lär så länge man lever tänkte gubben när han hittade ett litet chattfönster i Facebook. Där kunde han tjata med en tös som var på Nya Zeeland. Världen på Internet blir bara mindre och mindre.
Grejen med krig är att ta livet av människor - så varför är det så synd om Ryssland bara för att en av deras atomubåtar tog livet av några … det är ju liksom det som är poängen med krig.
HD-TV skall ge 5 gånger bättre bild säger reklamen --- men ger det fem (5) gånger bättre program? Vår förare tvivlar.
Att ha koll på skvaller klassas numera som allmänbildning. Häftigt! Nya signalord är Ja, vi kan, förändring och dröm. Den förre som använde signalordet dröm var en viss Martin Luther King och för honom gick det illa.
Tydligen blöder Kommunal för nu går man ut med information vad medlemsavgiften används till. Det som kan ses som lite anmärkningsvärt är att huvuddelen av medlemsavgiften är %-uell på bruttoinkomsten.
OKQ8 kommer nu att ytterligare förstärka sin service på landsbygden genom att lägga ner våran tapp och hänvisa oss till en station som ligger 2 mil härifrån. Gubben undrar varför det bor kvar sådana som han på landsbygden? Varför envisas dom? Det är ju så starka intressen som vill tömma landsbygden på folk.




Buzznet :

Inga kommentarer: