11 april 2008

Torsdagen den 10 April 2008


Nu skall vi bekanta oss med verkligheten bakom ett så kallat kundärende: "Bussarna kör alldeles för fort på Råaskersvägen (?)i Aplared på sträckan
mellan Svenljunga- Borås!!! Har ringt ett antal ggr och inte tusan sänker de farten, snarare tvärt om! Det är 50km/h här, inte 150!" Till saken hör att angivna väg inte finns i Aplared och att den klagande troligen menar Roasjövägen. Där mötte fina damen i fina bilen med fina mobiltelefonen tryckt till örat den stora stygga bussen som nästan fick fickparkera i diket för att inte bli påkörd! De chaufförer som testat att köra linje 303 vet att den korta och rätt kurviga stumpen av Roasjövägen som bussen trafikerar knappast erbjuder möjligheter att komma upp i mer än 30-53 km/tim sedan tar vägen slut.


Jag hoppas att alla nu hunnit läsa insändaren om Hönan Agda i dagens BT! Annars finns kopia sist!


Academic Work är Nordens största bemannings- och rekryteringsföretag för studenter och unga akademiker. Vi erbjuder extrajobb, heltidsjobb och rekryteringar inom de flesta områden och branscher. Vår mission är att skapa möjlighet för studenter att få arbetslivserfarenhet vid sidan av sina studier samt hjälpa dem till ett fast jobb. Academic Work söker för kunds räkning personer med körkort - behörighet D, som kan arbeta under sommaren med start i juni. Vår kunds verksamhetsområden är kollektivtrafik. Arbetsuppgifter: Som chaufför kommer du att transportera personer. Som person är Du handlingskraftig och tillmötesgående. Du är pålitlig, framåt och gillar fysiskt arbete då det kan förekomma tunga lyft. Du har också en god social förmåga. Bussförare är alltså egentligen inte ett yrke utan ett extraknäck för akademiker.
För övrigt söker Borås Lokaltrafik en Trafikchef enligt annons i dagens BT.


Nästa vecka skall tydligen Kommunal löneförhandla om löner för bussförare och verkstadpersonal. Det står något om kortare arbetstid (= längre uppehåll vid delad tjänst) och anställningstrygghet vid upphandling. Det är rätt intressant att se vad notisen lyfte fram som intressant i kommande förhandlingar. Minns jag rätt så låg ett annat fokus på ramtider och just delade tjänster samt betalt för den tid man är låst till arbetet. Den biten saknades i tidningsnotisen eller saknades den även i Kommunals avtalsbud? Inte heller redovisade notisen lönevillkoren för förhandlarna eller Kommunals ledande personer.
De fackliga organisationerna ersätter idag kyrkan. Förr hade kyrkan till uppgift att hålla ordning på folket i landet och som lön för detta hade man att uppbära sitt tionde - idag har LO's olika förbund samma uppgift, så Wanja Lundby Wedin är någon slags ärkebiskop med andra ord.


Jag är fattig, så fattig som en av fogden efterlyst bussförare kan bli. Nu är tydligen detta ett tillstånd man skall dölja och inte öppet redovisa. "Utan pengar pinkar folk på dig", är ett gammalt talesätt - men ack så sant. Man sitter där man sitter och flotta semesterresor hit eller dit är nått man endast får lov att drömma om. Det är i det ljuset man skall se andra förbättringar än enbart löneförhöjningar när nu Kommunal ska förhandla. Vi är rätt många som gärna ser positiva förändringar i vad som egentligen är arbetstid! Om det kostar att skapa delade tjänster kommer den lösningen att omvärderas av arbetsgivaren.


Efter att ha både läst och lyssnat till den negativa kritiken mot äldrevården på Byttorps Klint och all äldrevård i allmänhet med allt sämre mat och omsorg så är det rätt sorgligt hur det är att ha passerat BÄST FÖRE DATUM och fortfarande vara vid liv. Förr hade man ättestupor idag har man åldringsvård. Det gick fortare förr. Vi som passerat livets höjdpunkt och är på väg utför det sluttande planet och vi som, i alla svar från tänkbara arbetsgivare, får veta att vi inte duger längre eftersom vårt eget bäst före datum passerat får via alla dessa reportage veta vad vi är på väg mot för icke-liv. Vi som var så blåögt naiva och trodde på en skön avslutning på en lång yrkeskarriär med en hygglig pension och god omvårdnad. Vi får känna oss blåsta igen och igen. Vi är för kostsamma för samhällsekonomin - vi ingår inte i arbetslinjen. Vi skall rensas bort som ogräs i rabatten. Komposten nästa.


Yra höns farliga i trafiken
Tack Hönan Agda (BT 6/4) för att du äntligen ger dig tillkänna! Tyvärr är du inte ensam.
Det vimlar av yra hönor överallt. Inte bara på busstorget. Ni springer omkring på såväl gator som övergångsställen i hela stan och gör livet surt för bl a oss busschaufförer. Än värre blir det när ni cyklar eller t o m kör bil. Då blir det rent livsfarligt. "Stanna aldrig och släpp fram en buss", tycks vara er paroll.
Det sägs förresten att hönor av rasen Agda alltid är ute i sista minuten varvid dom blir stressade, yra i huvudet och därtill aggresiva. Sådana symptom leder lätt till olyckor!
Hör här: Stig upp en kvart tidigare på morgonen. Då kan ni ta det litet lugnare och kan kanske t o m uppföra er som små gulliga sprätthönor när ni kommer ut i trafiken och ner till busstorget.
Ytterligare ett gott råd till alla hönor samt en och annan tupp också för den delen: Spring inte omkring på busstorget! Gå lugnt och se er för innan ni ger er ut bland bussar, som med nödvändighet måste finnas och även köras på vårt fina busstorg i Borås.
Ev. olyckor beror varken på busstorgets utformning eller på att chaufförerna kör vårdslöst.
Omkringflaxande hönor riskerar alltid att bli påkörda var dom än befinner sig!
Anders, busschaufför




Buzznet :

Inga kommentarer: