08 april 2008

Måndagen den 7 April 2008


På ett par platser i Västsverige har Västtrafiks fordon utrustning som visar var de befinner sig - på några meter när. Med hjälp av detta kan vi här på hemsidan visa var Din buss, spårvagn eller tåg är, just nu, i realtid. Vi har för närvarande tre olika system i drift.
Det är änna häftigt och kunna se via Västtrafiks hemsida vilken koll dom har. Där dog resterna av privatlivet kan man säga. Nu är det kamror inne i bussen (tåget, spårvagnen) samt ett realtidsystem så att Du via Internet kan se vart fordonet befinner sig. Nu saknas bara kamror som visar trafiken framför, bakom och vid sidan av fordonet.
Faan - bussen från Älvsered är nästan 10 minuter sen och bussen från Tranemo 8 minuter sen. Här gäller det att ha sin bärbara dator med trådlös uppkoppling med sig när man skall åka kollektivt - så man har koll.....Mobilen blir lite för liten bild för mina gamla ögon. Det är väl få yrkesgrupper som är så påpassade och ändå ensamma som förarna.....
Fast som kund är det givetvis ett bra system. Jag kan gå ut "just-in-time" till bussen. Enligt SweMicke så håller BL på att testa sin variant av realtidsystemet (som kommer att gå i spin om jag tar ut fel buss ur fel garage påstod någon).


Så hörde jag något intressant på en lokal TV-kanal. Borås Lokaltrafik hade sålt en busschaufför till SvebussExpress för 15 miljoner kronor och man satt och snackade om hur smart det var eftersom det räddade företagets ekonomi. BL kör ju med ett vinnande koncept som är tvärt emot allt man lärt ut om både marknadsföring och hur man skall bygga image. Dags att skriva om läroböckerna...
Någon som sitter på inside info säger att denna vecka börjar med beskedet att vi nu ökat resandemängden med över 10%, att jämföra med fjolårets ökning med ca 6%. Vi fick via radio 7 veta att vi nu fraktar 11 300 000 passagerare per år (BL!) och i en ständigt ökande takt. De som klagar på våra resor är mindre än en halv promille -dvs färre än de som blir felbehandlade i sjukvården och färre än inom såväl flyg som tågtransport eller någon annan serviceverksamhet över huvud taget. Den image vårt företag länge och och med stor möda skapat, dvs skraltiga bussar och usla förare, har visat sig vara en minst sagt vinnande strategi, ett snilledrag som lämnar klåparna Bus4You och SwebusExpress i bakvattnet. Vi är ju för fan BÄST Mr Banco -utan bländverk och tillgjordhet!!


Allt fler väljer att åka buss i Borås. De två största linjerna, 1 och 2, som går mellan Sjöbo och Brämhult respektive Tullen och Trandared, har det senaste året ökat med tio procent. Totalt har resandet i hela Sjuhäradökat med en halv miljon resor, från 10,8 2006 till 11,3 miljoner resor 2007. Glädjande - men Borås Lokaltrafiks bussar är också allt oftare överfulla i rusningstrafiken. Det har till och med gått så långt att Borås Lokaltrafiksbussar ibland tvingas köra förbi hållplatser utan att stanna. - Det är olyckligt att det blir så och så kan vi inte fortsätta, det är vi helt medvetna om, säger BL:s trafikchef, Kenth Wasserman.


Personligen är jag i detta läge slagen med häpnad! Men det förklarar ju varför vi numera bara har rullande skrot hos oss... (En till rasade i natt....). Alla fina nya och bra bussar rullar inne i Borås. Vi här ute är under avveckling och vi har minsann ingen resandeökning heller - snarare tvärt om - det är resandet i tätorten som ökar inte hos depåerna....




Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Den 3 april kastade Mr Banco ut en öppen fråga:
Är det någon som sett en strategisk analys om orsaken till att BL har Västtrafiks värsta förare?

Maslows behovstrappa är uppfylld när vi når högsta trappsteget, dvs själva målet för våra liv, det som vi strävar efter, eller självförverkligande och kan hänge oss åt självvalda upplevelser.

Genom att skapa en image av äventyrliga vardagsresor i skrotfärdiga bussar med farliga förare kan BL erbjuda upplevelser utöver det vanliga.. -till den jämförelsevis ringa kostnaden av en bussbiljett.

Resenären får här, genom rykten, sin äventyrslystnad uppfyld redan innan han kliver ombord och efter att ha överlevt resan, utan att ha fått på käften av föraren (men det var nog nära..), kan han återberätta dessa äventyr för sina storögda och förväntansfulla barn och barnbarn som endast fått en försmak av allt detta i de lugna skolbussarna.

De stora reseföretagen vet att inte marknadsföra resor -det vet att marknadsföra upplevelser. Det är upplevelser som säljer och detta har vår listige trafikchef utnyttjat till max genom att varje år, vid denna tiden, gå ut i radio sju och påminna om de usla förarna utan att behöva nämna bussarnas skröplighet som ju ändå är så uppenbar att var och en själva kan se och höra.

Att detta lyckats bevisas av den enorma resandetillströmningen och de i stort sett obefintliga klagomålen som härmed ska korrigeras, nedåt, till mera korrekta: 1 klagomål på 17000 passagerare. Det är svårt med pocenten Helge, men det tycks nu vara ner i 0,006% eller 0,06 promille. Som ett glas Pommac?

Genom att köra förbi hållplatser när bussen är fullsatt skapas en förväntan hos de frånåkta som gör att de gärna inväntar nästa buss och kanske även nästa efter flera fullsatta bussar. De står ju där och ser med egna ögon hur allmänheten trängs för att få uppleva allt detta ytterst eftersträvansvärda som fullbordar deras liv.
Med trafikchefens löfte om fler bussar ringande i öronen blir deras tålamod oändligt.

Rent företagsekonomiskt är detta en idealsituation med fullsatta bussar som kan köras med högsta fart förbi de flesta hållplatserna...

/Z