27 april 2008

Söndagen den 27 April 2008


Söndag och strax maj månad... visst är det gott att leva? Nu lär Arbetsmiljöverket ha ålagt Västtrafik och alla andra aktörer att införa kontantförbud i hela regionen senast 1 december 2009 och till dess torde vi ha upplevt en ny upphandling.... och då får gamla stötar som undertecknad respass. Sådana där gamla mossiga förare kan man inte anställa. Det gick alltså inte all lösa den fackliga vägen. Såg att huvudskyddsombudet är helt gupporienterad och att lösa stolar i regionbussar inte är hans bord. I vart fall anser varken han eller facket inte att den typen av frågor är värda att besvara.
Så kan jag informera den kära trafikchefen att i Svenljunga tvättas den egna bilen, hustruns bil, syrrans bil, mammas bil, mosters bil, polarens bil, tremänningens bil, pysslingens bil och vilken djäkla bil som helst....och så har det alltid varit.
Enligt aktuella pressuppgifter skall det snart gå att betala med bankkort på spårvagnar och Partille & Mölndal skall få SMS-biljetter. Kan just grunna på hur turistanpassat detta är? Det skall tydligen införas 1 och 3 dygnsbiljetter i Göteborg och dessa är då avsedda för turister. Vi får hoppas att det finns bra info vid färjor och tågstationer samt på hotell och liknande så att turisterna lätt hittar dessa finesser.


Det står i veckobrevet att trafikledningen inte får någon hjälp när dom behöver. Vi som kör på depå får ingen hjälp av trafikledning heller då vi behöver så det jämnar väl ut sig kan man tycka. I det offentliga rummet ska vi alla vara lika påstås det....flin.
Något som länge har irriterat mig är bristen på kommunikation mellan Västtrafik och förarna och mellan trafikföretaget och förarna. Oftast får man läsa om det i en dagstidning och inte via intern info från arbetsgivaren och/eller trafikhuvudmannen.
För övrigt måste jag invända mot BT's beskrivning av nuvarande trafikchef som en doldis. Det är nog den mesta linslus vi haft på företaget på gott och ont. Däremot är det sant att han sett till att personalen utnyttjas effektivt och om han eller någon annan är pappa till 13-timmarsdagar och delade tjänster låter jag vara osagt - men visst är det att utnyttja personalen effektivt. Och så handlar det om ledarskap och att peka med hela handen. För min personliga del hoppas jag att kommande fackliga avtalsförhandlingar resulterar i att ALL tid som vi blir låsta till arbetet blir betald tid. För då upphör större delen av ofoget med delade tjänster. Sedan är det så att det alltid är cheferna som skriver historian - inte kollektivet, fast det var nog ingen nyhet.
På en viktig punkt kan man säga att vår avgående trafikchef och undertecknad har en grundmurad samsyn. Det handlar om mångfald och lokal förankring och lokala bussföretag, som dessvärre försvinner i allt raskare takt.


Jag gillar Västtrafiks nya reklamkampanj! Den har verkligen genomslagskraft - smart uppmärksamhetsfaktor och ett kristallklart budskap... Bravo. Till och med en simpel landsortschaffis fattar budskapet.... och i senaste numret av Strålkastaren finns en artikel där sex förare mötte Västtrafik ledning - jättetjusigt! Hög mysfaktor också om jag läste hyggligt rätt! Jag har bara EN enda fundering kring detta! Vem/Vilka bestämde vilka två förare som skulle åka? Vem utsåg dom? Det kanske inte har så rasande stor betydelse - utom att det är kul att veta hur psalmerna går. (Nej, jag hade inte varit intresserad om jag blivit tillfrågad - jag kan ändå aldrig hålla käften samt är politiskt inkorrekt och detta är inget för inkrökta stofiler med förlegade åsikter). Det var välartade pojkar och flickor som hade skickats iväg - såg jag på bilderna. Det är nog nyttigt med denna typ av möten mellan Västtrafik och förarkåren oavsett hur välkammade dom är!
Apropå åsikter så har visst kollegan Svemicke bytt forum. Kan undra om han får större genomslag på den nya sidan? Det är alltid kul med läsare även om specialbloggar som denna inte drar den stora publiken. Jag har ändrat länkadressen till honom vart fall...


Däremot kan jag ha en förlegad åsikt om Västtrafiks orientering mot mer och mer teknikorienterade upplysningssystem. Fast å andra sidan skall inte äldre på landsbygden åka så mycket buss. Det finns ju färdtjänst och egen bil.
Kampanjen ladda om Västtrafikkortet känns väldigt onödig i 'vårt' trafikområde - tack och lov! Våra stamkunder laddar troget om sina kort efter 30 dagar. Här slängs inga kort i onödan och det är väl så det skall vara. Trogna och smarta kunder! Kunde möjligen önska att dom vore fler - många fler....
Sedan har jag ännu en förlegad åsikt...föräldrar GÅ UT OCH SE VAD ERA OCH GRANNENS BARN HAR FÖR SIG. Det är ju för ynkligt att polis och nattvandrare skall behöva hålla koll på Era ungdomar. Dom behöver ett vakande öka som samtidigt sätter gränser för dumheterna....


Apropå nått helt annat....Lägg ner Bingolotto! TV4 har mjölkat ut att man kan ur det programmet och inte faan har man haft föreningarnas bästa för ögonen heller. Nu skulle Bingolotto få lite snurr på TV4+ var det tänkt - hoppsan vad det gick snett...rejält snett....Jag var med när Bingolotto startade som ett lokalt program i Göteborg och när det var folkfest i vanliga TV4, men sedan tog snikenheten fart och man började med skumma betalsamtal för att ringa in till programmet när man fått Bingo. Oavsett om Du kom fram eller inte debiterade systemet Dig en rejäl slant... därmed började programmets popularitet dala...så nu får Folkspel eller vad nu organisationen heter söka andra inkomstkällor - guldåldern med Bingolotto är över.




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Ledsen atyt behöva meddela det, men Du får nog ändra tillbaka till min gamla adress. Den nya bloggen hade inte alla de funktioner som den gamla har, så jag stannar kvar på den gamla.