05 april 2008

Lördagen den 5 April 2008

Dags för nytt Veckobrev och då blev jag rätt så road. Elever hemmahörande på Myråsskolan "uppträder" i bussen så att andra kunder klagar. Har vi hört detta förut och i andra sammanhang? Jovisst har vi det....och inte enbart på blå bussar körda av BL.
Fast vår status som Västtrafiks om inte Regionens Värsta Förare är hotad...man antyder, om än försiktigt, att vi håller på att förlora badwille.



Tydligen planerar SR 7härad någon om kollektivtrafiken i och kring Borås. Det kommer att komma några inslag i radion under nästa vecka som rör resandeökningarna, kundklagomål, bussförarrollen och infrastrukturproblemen i Borås säger veckobrevet och när man tittar på Radion 7:s hemsida så skvallrar dom i alla fall inte om vad som är på G.
För egen del har jag beslutat att rekommendera journalisten från SR Sjuhärad att åka med 15:35 från Svenljunga mån-ons-tors-fred eller 13:58 på tisdagar och bilda sig en egen uppfattning. Är han smart så uppträder han så diskret att han får en hyggligt sann bild av verkligheten. När man som journalist hänger upp sig på ett visst ordval får i alla fall jag intrycket av att det var mer intressant än vad det beskrev...och där går en gräns.



Det har varit en hel del skriverier i lokalpressen och Västtrafik kallar alla dessa klagomål för växtvärk. I Göteborg åker numera 65+ gratis medan dom som bor i Kungsbacka får betala - så även i Borås med om-land.
I detta sammanhang är det rätt intressant att det finns fler än undertecknad som har synpunkter på hur Västtrafik och Regionen uppfattar persontransporter i glest befolkade områden. Västtrafiks företagsekonomiska tänkesätt slår bokstavligt talat ut kollektivtrafiken utanför städerna. Att sedan både vägnät och järnvägar får förfalla gör inte saker och ting bättre.
Så fogar vi in en till pusselbit. Upphandlingssystemet som i praktiken fungerar som en utslagningsmekanism. Små företag försvinner eller köps upp. Andra går samman som exempelvis Buss i Väst. Resultatet är få anbudsgivare och i slutändan kanske bara EN anbudsgivare. Den verkliga mardrömmen torde vara att man inte får in några anbud alls eftersom den enda aktören helt enkelt vill förhandla med Västtrafik (i vårt fall). Att dessa upphandlingar dessutom innebär en kraftig utslagning av förare vid varje upphandlingstillfälle kan ju ha en viss betydelse det också, i vart fall är det verkligheten.
Att man nu dessutom höjer priset på drivmedel lär knappast göra transportsektorn glad eftersom det påverkar deras kostnadsmassa i fel riktning. Samtidigt pågår rätt så heta debatter om hur bra biobränslena är och hur deras behov av råvara påverkar tillgången på mat. En rätt skrämmande bild tonar fram där den rika världens behov av energi svälter ut u-länderna.


Det var en mycket otrevlig olycka på södra Tjörn där en bil bokstavligt talat kör in i fronten på en linjebuss. Bussföraren och hans linjeinstuktör blev svårt chockade och fick föras till sjukhus. Detta får mig att minnas alla bilister vi möter på smala vägar - på fel sida. Utrymmet för att rädda situationen är minimalt eller bara inte finns. Jag kan verkligen förstå en bråkdel av vad dessa två utsattes för.. så ser dessvärre vardagen ut och för egen del är jag glad att vi är så få som verkligen drabbas...
Läser också om en kvinna och en bussförare som bråkar. Hon anklagar chauffören för att ha tvärnitat så att hon åkt in i vindrutan.??? Gjorde föraren detta för att djävlas med alla passagerarna? Hur kom det sig att damen hamnade i vindrutan om hon nu suttit på sin plats som hon borde gjort? Kanske hon rent av borde varit bältad! Och enligt andra uppgifter skulle damen pucklat på bussföraren under färd, vilket är rätt grovt trafikfarligt....Mycket märkligt.


Så har vi jobbsökarspelet för de som har tänkt sig rollen som ny trafikchef utan förkunskaper om branschen. Steg 1 = Annonsen! Steg 2 = Du ringer och ställer några smarta frågor kring tjänsten för att marknadsföra Ditt namn. Steg 3 = Brev och CV, givetvis genomläst av andra innan det sänds in. Steg 4 = Några har tur och blir kallade till ett samtal. Dags att peppa upp självförtroendet. Var väl förberedd och påläst! Om Du inte har en aning om vad BL är för ett företag så ligger Du illa till. Du skall visa upp en bild av genuint intresse för arbetsgivaren och hans företag.
Så kommer den trixiga delen med image och klädsel. Det är värt att notera att varesig Du är man eller kvinna är det den tänkta arbetsgivarens uppfattning om vad som är god klädsel som gäller och inte Din egen. Anpassa alltså klädsel efter situationen! Fortsättning följer....för självklart vill vi ha den bästa trafikchef vi någonsin haft.... eller hur?

Det står på Radio 7:s hemsida att unga invandrargrabbar vaktar sina systrar "från all världens ondska" men deras systrar drar ändå iväg till skyddat boende....vilket torde betyda att dessa ungdomar gör sig skyldiga till rätt grova brott och ett rejält förtryck! Är det dags grabbar att ta en enkel biljett hem igen? Dom tycks gilla förtryck! Jag förstår inte varför man tar med sig förtrycket man flydde ifrån?
Finns här paralleller med Kina inför OS där man till varje pris vill ha kontroll på ALLA journalister och vad dom skriver. IOK kräver bland annat att Kina skall följa ingångna avtal när det gäller journalisters fria rörlighet och journalisters tillgång till ett ocensurerat internet verkligen infrias. Det verkar finnas en jättemarknad för satelitkommunikation och liknade under OS i Peking.



Alla goa föreningar på alla småorter - revision kommer att slopas, ni kan göra i stort sett vad ni vill och ingen kommer att bry sig utom möjligen någon enstaka medlem, som utesluts.




Buzznet :

Inga kommentarer: