08 april 2008

Tisdagen den 8 April 2008

Är det idé att ens skriva felrapporter? (Vi promille som är anställda på depå har inte tillgång till sådana moderna ting som t ex datorer). De två barnvagnssätena är fortfarande lösa ryggstöd på!!?? Fast vårt skyddsombud har inte reagerat och huvudskyddsombudet har inte reagerat så det är nog ingen fara med lite lös inredning då? Skall bolla vidare till Vägverket, för jag får intrycket av att det är farligt för passagerarna...




Sedan skall jag aldrig mer byta lampor i hastighetsmätaren på en buss, det ringer fortfarande i mina öron efter att bälgarna exploderade. Lampbyten verkar i ljuset av detta ohälsosamma och skadliga för hörseln. Såg att bussen som demolerat pumpen nu popnitats ihop.. ett vinnande koncept som kan ge resandeökning på i vart fall 2% kan man tycka.
Hur många % ger en kokande buss i resandeökning? Känner att konceptet haltar lite.. vi har 6 fordon på vår lilla depå och i princip är inte ett enda av dom i gott skick. Just nu är det dessutom en massa "lånebussar" hos oss... Dom har alla gått en bit över 60.000 mil och det är nu dom börjar rasa. Det var alla "KalleAnka"-bussar när vi fick dom och med det i minnet har dom ändå hållit bra.


Sedan skall vår bussverkstad ha beröm för att bussen med den exploderande bälgen så snabbt kom i trafik igen. Däremot är det trist med dessa surkartar som finns på garageplan. Du får inte ställa bussen si eller så före klockan si eller så och inte där efter klockan blablabla...När man har sådär 3 minuter på sig att byta buss, nästa gång kan surkarten hämta sin djävla buss själv. Jag åker inte dit och byter buss mitt i ett arbetspass, dom får köra fram den till Resecentrum eller ställa in turen. Jag och mina depåpolare jobbar inte i Borås och har inte en susning om vilka lokala påhitt man har på garagegården och ingen har någonsin gjort sig besväret att berätta detta för oss få % som inte utgår ifrån Strömsdal, och även om dom gjorde det så kommer vi nog inte ihåg det för tills nästa gång vi kommer dit har man säkert kommit på nått annat.


Med tanke på att defekta bussar ger resandeökningar på 6 - 10 % och att imageskapande åtgärder som traditionellt gäller i andra branscher - typ Absolut Vodka - inte äger sin giltighet inom kollektivtrafiken så blir det i framtiden bilder på defekta rullande fordon där skatten inte är betald, allt i syfte att höja antalet resande.


Vissa Anonyma kommentarer tar avstamp i fel förutsättningar. Vi är en liten depå med 6 fordon där 2 - 4 oftast befinner sig på reparation och de reservbussar vi oftast får ut är sämre än den som togs in till reparation. Vi kommenterar överhuvudtaget inte bussar som rullar i Borås och vi har inget lunschrumssnack eller annat sådant informellt informationsutbyte - hos oss får begreppet ensamarbete ett ansikte. Det kan gå veckor utan att Du egentligen träffar en kollega annat än att man vinkar åt varandra eller hinner växla tre ord i Lockryd. Våra förutsättningar till företagsinformation är cirka 0% per år. Så allt som skrivs i denna blogg är baserat på vår begränsade verklighet, och det räcker som synes ett bra tag.



Technorati :

Inga kommentarer: