29 april 2008

Måndagen den 28 April 2008


Som den surmagade griniga gnällspik min bloggfigur Mr Banco nu skall vara - det vill säga en som aldrig är nöjd med någonting så har han nu tittat på Västtrafiks senaste nummer av Strålkastaren och undrar grinigt hur i all sin dar man valt ut de sex förarna som mötte Västtrafiks ledning? Dom kom med rätt harmlösa frågor som saknade udd och någon smörade till och med genom att påstå att Hajen var ett bra köp...Han fick säkert löneförhöjning!
En bit av den ovanligt långa artikeln nämnde något om att säkerställa att förarna är bra och fullvärdiga representanter för kollektivtrafiken. De skall vara välinformerade och delaktiga, med kunskaper om förändringar och argument för att förklara dem. Resenären skall få samma svar oavsett om denne talar med föraren, trafikföretaget eller Västtrafik. Och eftersom MrBanco nu skall vara lite magsurt grinig så vill han föreslå att detta ligger nära begreppet hjärntvätt. Varken trafikföretaget eller dess förare får ifrågasätta Västtrafiks beslut. Det har han rätt svårt att svälja faktiskt.
Vad som verkligen brister och som brister rejält är bristen på alla typer av information, från det lilla till det stora och nu avser Mr Banco enbart hans lilla depåvärld. Han misstänker på goda grunder att informationen till förarna som besöker SöT är betydligt bättre än den som delges depåerna, men på något sätt är det fullt begripligt eftersom det heter BORÅS Lokaltrafik och man borde aldrig lämnat Borås från början. Dessutom är det så kallade samarbetet med ett BiV företag ett totalt fiasko som aldrig borde inletts.
Slutet på den långa artikeln i Strålkastaren är dock lite intressant när man påstår att få förare är engagerade. MrBanco vill dock hävda att dom som är engagerade vill man absolut inte ha med att göra eftersom dom oftast har fel åsikt eller en alltför kritisk hållning.


Här följer några frågor som man inte tog upp (i vart fall inte i artikeln): Hållplatsernas skick & placering, Fordonens skick, Kvaliteten på de nya plastkorten till Hajen, Vilotid och trötta förare med långa delade pass.
När det gäller fordonens skick så är det inte bara alla skador och alla funktioner som inte fungerar jag tänker på utan även gardiner som ALDRIG varit tvättade, nackstöd på passargerarplatserna som ALDRIG rengjorts. textilväggar som borde kunna ta livet av vilken allergiker som helst och ALDRIG rengjorda AC-filter och skitiga innertak och så vidare .. och så vidare.. Det nämndes aldrig i tidningen! Om olika hållplatser kunde man skriva en roman, men MrBanco väljer att låta bli.


Vår avgående trafikchefs meritlista publicerades i en tidning nära Dig för ett par dagar sedan, men MrBanco har just kommit på något som inte nämndes i meritförteckningen: Han förstörde även två hyggligt fungerande depåer som egentligen inte alls fungerar längre...att sedan vagnvården ansågs oviktig har också satt sina negativa spår. Men det förefaller idag som man i vissa fall sätten en ära att ratta den skitigaste bussen...???


Idag har det nog varit vårens varmaste och goaste dag! Solen har gassat och gjort bussens innandöme varmt ack så varmt och för att hjälpa solvärmen har defrostervärmen dragit sitt stå till stacken. Det är standard i dessa Volvobussar att defrosterreglagen aldrig fungerar. MrBanco hörde någon hosta nått om AC! MrBanco tycker inte om att man med honom skämta Aprilo. AC i en Volvobuss med Carruskaross - hihihihahaha (kramp i magen). Sluta gnälla MrBanco - Du får ju bada bastu gratis! och på arbetstid.





Buzznet :

Inga kommentarer: