26 april 2008

Lördagen den 26 April 2008


Så är åter en vecka till ända och en sällsynt solig och rolig vecka....En vecka där man lärt sig hur man skall fixa en biljettkontroll i Göteborg. Man klär ut sig till äldre dam och kliver på spårvagnen utan färdbevis och det finns inga att köpa på spårvagnen heller. När sedan kontrollanten dyker upp som på beställning ställer man till en scen. Man skäller på kontrollanten och ber honom veta hut och så skall man minsann inte behandla äldre damer som blir så kränkta så. Om Du som grädde på moset utnyttjar det faktum att Du kan argumentera på ett främmande språk (ett som kontrollanten inte förstår) blir det pluspoäng.


Som alla säkert noterat upptogs baksidan på den lokala blaskan av en viss Trafikchefs föranmälda avgång. Att göra sig känd genom pressen är tydligen ett gångbart knep. Att han hade en bakgrund som scoutledare var lite nytt (jag är också en Treklöver-Gillwell-scoutledare - fast det räknades visst inte!), men att alla har lika värde torde han vara rätt ensam om att leva upp till liksom att kalla saker vid dess rätta namn (något som legat mig i fatet hela mitt liv).
Att staden Borås aldrig fattat vitsen med kollektivtrafik och att det dessutom skulle ske på bekostnad av bilismen är knappast en nyhet. Göteborgare har i alla tider refererat till Boråsare som P-bönder som kommit till stan. Uttrycket har nog inte tillkommit av en slump.
Att ersätta denna udda trafikchef kommer inte att bli lätt...
....vissa rykten om efterträdare får mig att rysa. Hoppas bara att ryktet är felaktigt.
Trafikchefen, den avgående, nämner i artikeln något om att höja statusen på bussföraryrket, men jag tror att han är rätt ensam om den rätt självklara inställningen. Tittar man på verkligheten så pekar den åt rakt motsatt håll. Skall man dessutom sätta tilltro till vissa rykten så vill vår VD ytterligare försämra arbetsvillkoren och det är knappast statushöjande. Hos oss är det fler och fler som tar sex månaders ledighet för att testa andra jobb.
Några saker nämndes dock inte i artikeln. Det stod att företagets ekonomi befann sig i fritt fall, men det stod egentligen aldrig varför och inte heller fanns någon förklaring till varför ekonomiansvariga aldrig byttes ut. Visst är det i dagsläget historia.
En annan sak som inte heller nämndes är att han helt slog sönder depåerna - och raderade ut den kamratskap som en gång fanns där - motsäger de facto allas lika värde (gällde nog enbart Borås Depå).


Skall det verkligen finnas kollektivtrafik utanför städerna? Inte i nuvarande form i alla fall! Skilj på skolbussar och reguljär linjetrafik så blir verklighetsbilden en annan. Dessutom kan man undra hur mycket det kostar att bärga alla dessa "bussar" från 'bystan' stup i kvarten? Billigt lär det i vart fall inte vara.
Nu gillar jag kollektivtrafik (dvs när den fungerar) och kan därför inte låta bli att fundera på varför man inte bygger och köper in regionbussar som klarar av de tuffa tag som dom utsätts för? Det fungerar inte med turistbussintredning i en regionbuss - eller hur? Se hur 'våra' bussar ser ut efter knappt 7 år. Lappat och lagat - till vilken nytta då? En onödig kostnad. Samma sak med WC. Nu när vi har cirka 12 månader kvar på avtalet börjar man rya om bussarnas WC (och då har 50-60% av bussarna inte en ett WC). Hos oss har man på alla dessa år ännu inte löst frågan om hur man tömmer dessa WC:n! Patetiskt. Vi är inhysta på en skrotgård och med det resultatet....ständig oordning!


Några märkliga saker kan noteras från den gångna veckan. För det första uttrycket "Vi tror att" eller "Jag tror att" som egentligen betyder att vederbörande inte har en aning om vad han/hon pratar om. För det andra den person som hävdade i Radio 7härad att utan en gemensam värdegrund ingen gemenskap - hur rätt har han inte..


Tre barnvagnar och en modern tidtabell hör absolut inte ihop. Sett ur det perspektivet blir man lite fundersam på dessa 11 nya jättefina Scaniabussar som nu skall börja rulla i Borås Stadstrafik. Efter att ha sett bussen i verkligheten vid några tillfällen så undrar jag bara hur den nya turlistan kommer att se ut som medger att man verkligen utnyttjar alla dessa finesser fullt ut. Att fler grupper kan åka kollektivt är naturligtvis fantastiskt, men då måste man samtidigt anpassa förutsättningarna till dessa grupper. En konsekvens blir självklart längre lastnings och lossningstider eller på normalsvenska fler omlopp eller färre turer.
Västtrafik visade upp den nya busstypen igår Fredag och den förekommer även som WebbTV hos BT. Där vimlade av fotografer och journalister och informatörer och vad man nu har för tjusiga titlar, men inte en endaste förare... och de förare som fanns i närheten var osynliga. Ingen ville veta vad en vanlig förare tyckte om spektaklet! BL's man på plats undrade vad jag gjorde där och man förmedlades genast intrycket om fel man på fel plats. En som själv tänkt sig bli ny trafikchef! Huu!
En annan fråga som blir aktuell - i vart fall ett tag till - är vems som skall passa kassan när föraren ränner runt med barnvagnar, rullstolar, rollatorer och andra suveräna hjälpmedel?
Jag kollade dessa ramper på äldre låggolvare och på vissa är rampen fastskruvad och på andra är det så fullt med grus ock skit så det var väl frågan om hur pass användbar den egentligen var? Vi får hoppas att dessa nya bussar får en bättre behandling!

Samkörning av dataregister kallas numera för en rättssäkerhetsfråga... tänk så användbart vårt språk är när det gäller att omvärdera saker och ting. En gång i tiden satt politiker i TV och lovade heligt och dyrt att någon samkörning av register skulle det minsann aldrig bli och personlig integritet och bla bla bla bla...mycket snack och lite verkstad som vanligt. Vad det i själva verket rör sig om är en föreställning om att en totalövervakning av medborgarna kommer att optimera samhällskostnaderna....Jag är rädd för att kreativiteten också ryker och att vi får samma typ av diktatur som vi ser i världen runt oss, givetvis i all välmening....missriktad välmening.



Buzznet :

2 kommentarer:

Svemicke sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Svemicke sa...

Du vet väl att "BL's man på plats" (om det nu är den jag misstänker) blir rädd om någon dyker upp och tar hans plats. Då såras ju hans redan mycket låga självkänsla och det behöver han ju inte. Nu fick han må bra ytterligare en gång då han porträtterades som rattvridare.

Psykologi, min vän. Psykologi.