06 april 2008

Söndag den 6 April 2008


Yta
Den som är flicka, tjej, dam eller vad den aktuella termen nu är vet precis vad det handlar om. Hel och ren under, rätt underkläder, rätt kläder, rätt skor, rätt make-up, rätt lösögonfransar, rätt hårfärg, rätt iläggningshår, rätt lösnaglar och så vidare. Yta med andra ord, bländverk om man så vill. Det Du skall se och luras tro! För det handlar om att skapa en image sann eller falsk, dock en image! Är det någon som inte fattar? Det kanske är fördomsfullt att ta en kvinna som exempel, men då är jag väl fördomsfull då.
Nu skall jag komma till kärnan i detta resonemang --> Bussar. Om jag nu tillämpar samma resonemang på våra bussar som jag nyss gjorde på en representant av det motsatta könet så får jag genast problem... Det spricker redan på hel och ren. Vad är det för image som företaget vill förmedla till resenären? Jag tittar på varje enskild buss och sedan på bussarna i allmänhet från oss. Jag vet inte vad Du får för intryck? Men jag vet vad jag får för intryck! Jag tar nog hellre bilen.... Den där bussen ser ut som den skulle falla i bitar och inredningen verkar ofräsch! Det tjuter och låter illa om bussen och den läcker olja!
Om Bus4You eller SwebusExpress skulle komma med motsvarande bussar så skulle jag vilja veta hur snabbt resenärerna valde bort dom som alternativ? Ska skicka frågan till ägarna en dag tror jag.....?!


Vi kan vidga resonemanget till varumärket Västtrafik. Hur uppfattas varumärket Västtrafik i ljuset att den sortens fordon? Jag bara spekulerar. Man kan fråga sig hur exempelvis drogen Absolut Vodka skulle klara sig i världen med den typen av varumärkesvård... Din gissning är lika god som min. Eller skall jag jämföra med ICAs köttfärs?




Technorati :

1 kommentar:

Anonym sa...

I bästa fall kan man påstå att fördomar hjälper människosläktet till överlevnad då fördomar förenklar urvalet av faror och fel.
I värsta fall ser vi här ett exempel, när Mr Banco inbillar sig att hela och fina bussar och trevliga förare skulle få fler att åka buss.

I veckan som gick fick vi ju veta att vi är de värsta förarna av alla och hur eländiga våra bussar är har ju Mr Banco länge och väl beskrivit.

Denna vecka börjar med beskedet att vi nu ökat resandemängden med över 10%, att jämföra med fjolårets ökning med ca 6%.
Vi fick via radio 7 veta att vi nu fraktar 11 300 000 passagerare per år (BL!) och i en ständigt ökande takt.
De som klagar på våra resor är mindre än en halv promille -dvs färre än de som blir felbehandlade i sjukvården och färre än inom såväl flyg som tågtransport eller någon annan serviceverksamhet över huvud taget.

Den image vårt företag länge och och med stor möda skapat, dvs skraltiga bussar och usla förare, har visat sig vara en minst sagt vinnande strategi, ett snilledrag som lämnar klåparna Bus4You och SwebusExpress i bakvattnet.

Vi är ju för fan BÄST Mr Banco -utan bländverk och tillgjordhet!!

/Z