31 mars 2010

Onsdagen den 31 Mars 2010



- Rätt intressant! Nu börjar facken vakna och svagt reagera på detta med bemanningsföretag och deras moral eller snarare brist på moral.
- Det borde Du väl lärt Dig för länge sedan. Pengar går före mänskliga rättigheter. Money talks!
- Företagen har väl inte heller nån moral och det är lätt att kringgå LAS. Du har ju företrädesrätt till anställning under nio månader. Men eftersom t ex BL kör med dels timanställda och dels ansåg att depå-anställda inte var anställda i Borås, så gäller inte detta. Samma sak på andra företag - man tar in bemanningsföretag som dessutom haft mage att rekrytera den friställde som skickas in som bemannare och kringgår sin egen företrädesrätt.
- De där käcka arbetsmarknadslagarna har gett tjusiga omvägar för att kringgå lagen. Sedan vi släppte AF:s monopol har arbetsrätten försvagats. Bussbranschens timanställningar är på sätt och vis värre än bemanningsföretagen. Hos bemanningsföretagen har man en typ av månadslön, medan timanställda bara får betalt när dom håller bussen i rörelse.

- Detta är något jag länge undrat över. Hur de blå Västtrafik-korten beter sig när dom lite halvkrånglar? Nu har jag fått ett delsvar. Det verkar som om kontrollanternas maskiner lämnar ett besked och Tidpunken säger nått annat och själv kan man inte säga ett skit för man är i händerna på tekniken.
- Du tänker på han som loggat in rätt och som hade både 65+-kort och börs och som kontrollanterna ändå skulle hacka på och som det sedan visade sig när han gick in på Tidpunkten på Drottningtorget att kontrollanterna haft grundfel.
- Precis och grundbulten är att systemet inte medger någon egentlig simpel egenkontroll, utan att man är utlämnad åt godtycke som är svårt att bestrida. Nej det är ett dåligt system.
- Så hörde jag om hur man skall åka på SMS-biljett i färdmedel där man kan gå in via alla dörrar. Man knappar in allt på mobilen men trycker inte på sändknappen om det inte dyker upp en kontrollant. En variant på tjuvåkning. Innan var det ju falska SMS-biljetter, som kontrollanterna kan avslöja.

- Och Veolia & Västtrafik skryter med hur miljövänliga man är nu när man kör på RME-diesel. Men om man studerar det hela lite närmare så är väl frågan om det egentligen är så klimatsmart när allt kommer omkring. EU har som mål att 10% av allt transportbränsle skall vara biobränsle och sedan förlägger man dessa odlingar i fattiga afrikanska stater. Jorden används till att skapa biobränsle till Europa istället för att föda den egna befolkningen. Inte speciellt smart. Gammalt hederligt kolonialmaktstänkande. Fast Veolia har väl knappast utmärkt sig för mänskliga rättigheter i världen och deras järnvägsbygge på occuperad mark på Västbanken är ju bara ett exempel på att pengar går före människor!
- Dom påstår att marken inte räcker till att både odla för biobränsle och mat... Steg ett borde alltså vara att minska behovet av bilåkning och transporter. Men det funkar visst inte heller. EU blir visst lite tjuriga för att den gränsöverskridande handeln är för liten. Folk i Europa handlar till största delen lokalt och lite klimatsmart men det uppskattas inte. Snacka om att sitta på två stolar.

- Jag hörde att Miljöpartiet vill lägga ner de rester som finns kvar av svensk landsbygd nu genom att göra det så dyrt att bo där att endast partitoppen har råd att bo där medan vanligt folk skall flyttas in i städerna. Det kallas visst för miljöanpassning. Rika flyttar ut på landsbygden och fattiga trängs ihop i städer. Oanvänd landsbygd blir biobränsleodlingar. Sedan kör man snabbtåg mellan Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö och Göteborg-Malmö. Resten kan dra åt helvete.
- Och det är väl 30 år sedan vi hade kärnkraftsomröstning i detta landet och centerpartiet har hunnit ändra åsikt. Det är nog inte så farligt i alla fall och pengar är viktigare än människor. Tänk om man lagt lika stora resurser på smartare energilösningar än kärnkraft, man kan fundera på vart vi hade varit idag i det läget.
- Onekligen, för jag jan inte tycka att det är smart att mat och energi skall slåss om samma mark....




1 kommentar:

Anonym sa...

Man har sedan en tid tillbaka lagt in en fördröjning när en kund beställer SMS-biljett i en stor stad (men även här i lilla Trollhättan ser vi det ibland). Denna slumpmässiga fördröjning är på upp till en minut och skall råda på bot på fuskarna som gör klart en sms-biljettbeställnig men inte skickat den.

Men ... Jag struntar numera i att kontrollera sms-biljetterna! Det visar sig att fler och fler förare på mindre orter, har slutat att visera, då det lättare uppstår en konflikt med kunden. Vi får nämligen inte ta kundens telefon i handen för att kunna se vad som står (om nu inte kunden tillåter det) och att göra detta till en diskussion ha visat sig kunna vara ödestiget för föraren.