28 mars 2010

Söndagen den 28 Mars 2010

- Så är vi här igen!
- Just det!
- Bussolyckan i Tanumshede var verkligen inte bra sett ut förtroendesynpunkt!
- För att inte nämna skadade och chockade passagerare.
- Självklart! Alla bussolyckor är av ondo när man vill bygga upp förtroende för en bransch.
- Då är väl föraren som läser dagstidningen och kör buss i Stockholms innerstad ett skräckexempel på hur man raserar ett förtroende!

- Sommartid NU! Vi har för fasen snö ännu och längre norrut är det vinter ännu.
- Det känns verkligen märkligt, men när man sitter t ex i södra Italien och bestämmer detta med sommar- och vintertid.
- De e så de e! sa Lisbeth Salander!

- En intressant analys. Någon har bestämt vad som borde förändras i Västtrafiks nya biljettsystem och det var intressanta synpunkter. Jag tänker främst på möjligheten att se transaktionshistoriken på korten via internet eller i en modern mobiltelefon. Sedan är det problem med utcheckning... vad var det för stolle som kom på den idén. I alla tider har man sagt vart man vill gå av i förväg och vad var det för fel på det?
- Nu kan väl ingen tjuvåka genom att ljuga om avstigningshållplats?
- Nej man loggar väl hellre ut 10 hållplatser innan man skall av. Fast dom kunde väl göra texten större? Vi som inte ser så bra behöver både större text och bättre ljus.
- Sedan är det lite märkligt att ingen busschaufför har möjlighet att trycka ut en transaktionsremsa på mitt blå kort. Systemet stinker när det gäller att kunden själv skall kunna kontrollera kortets historik.

- Skall man låta alla ungdomar åka gratis i kollektivtrafiken? Tankarna dyker upp med jämna mellanrum.
- Det handlar väl i stort om en ideologisk inställning?
- Både och. Om man ser till att man redan som ung tar sig fram via kollektivtrafik, som fungerar oklanderligt, så grundlägger man ett positivt beteende. Det kan till synes kosta samhället lite extra i början, men vinsterna kommer senare i form av minskad bilism och bättre miljö.
- Då är det alltså väldigt viktigt att kollektivtrafiken är pålitlig och fungerar. Då är det rätt intressant att man ständigt avvecklar kollektivtrafiken utanför städer och större tätorter. Det ger ju signaler i motsatt riktning.
- Det är nog en av orsakerna till att ungdomarna lämnar landsbygden och små orter. Det kallas visst avfolkning också!
- Det här är en intressant ond cirkel. Obefintlig eller otillräcklig kollektivtrafik.
- Det finns nog en lösning på detta - he he! Jag har sett vissa debattartiklar som går ut på att man skall ha betalstationer lite här och där runt städer och samhällen för att stärka upp den kommunala ekonomin. En tanke som växt sig allt starkare hos olika politiker sedan Stockholm gick före med denna form av dubbelbeskattning. Då kan det bli en slant förstärkt och utökad kollektivtrafik även där den anses totalt olönsam!

- Detta ständiga bussbytande vid upphandlingar..  Man kan verkligen fråga sig hur mycket kapitalförstöring det innebär? Rätt skött har en buss en betydligt längre livslängd än 5-7 år!
- Nu kör man slut på dom under upphandlingsperioden och trappar ner underhållet i slutet av perioden. Dessutom kommer nog inte östländerna i all evighet ta emot uttjänta svenska linjebussar.
- Och busschefen i Göteborg blev ju fälld för att ha släppt ut tveksamma bussar i trafik. Man kan fundera om man läser vagnrapporterna lite mer på allvar i framtiden.
- Det lär vi väl märka framöver!

- Infrastrukturministern lovar extra resurser för att tågen skall fungera året om?
- Varför extra resurser? Är resurserna vanligtvis för snålt tilltagna i normalfallet eller hur ska man tolka de signalerna?
- Tanken svindlar eller så är det som vanligt bara politisk retorik. Vet Du när en politikers löfte passerar bäst före datum?
- Nej?
- Precis när politikern uttalat löftet. Lite kort livslängd kan man tycka.
- Fast nog är det märkligt att vi i ett land som faktiskt har vinter en gång om året har tåg (och bussar) som inte klarar av att hantera årstiden!
- Det låter mycket märkligt. Nu bygger vi ju inga tåg själva längre i Sverige.
- Man kan fråga sig hur krånglande tåg som inte går eller som är försenade, bussar som slirar eller kanar av vägen, påverkar andra näringar som är beroende av att det fungerar.
- Det är nog en hel del det. Allt från turistindustri till "just-in-time-gods".

- Och minister Ask. Det finns en gammal god regel: Varav huvudet är fullt talar munnen.
- Kommer det grodor så fanns dom redan i huvudet innan dom trillade ut.

- Jag satt och tittade på hur många kvinnor bokstavligen livnär sig på andra kvinnors fåfänga. Man kan utan vidare tala om fåfängans marknad.
- Jojo här finns experter på hårborttagning både här och var.
- För att inte nämna fettsugning, ansiktsbehandling, helkroppsmassage, fransfärgning, vaxning, diatermi, manikyr, pedikyr och make up.
- Då vill jag lägga till hudvård, laserbehandlingar av hud, hårsäcksbränning, zonterapi, insprutning av botox, TCA-peeling, borttagning av celluliter, bodyshaping samt rygg- och nackmassage.
- Allt inom "gångavstånd" här i Sjuhärad! Makalöst.

- Att reklamkanalerna är åldersfixerade råder det väl inget större tvivel om. Programledarna skall just precis sluppit ut ur blöjan och den tittargrupp man vill nå har knappt gått ur grundskolan.
- Dom påstår att tittare som är 50+ är ointressanta för TV-reklamen.... Det är en icke existerande åldersgrupp.
- Speglar det inte hela arbetsmarknadens inställning till dom som fyllt till exempel 59 år.... Du är förbrukad rent kommersiellt.
- Det lär ha kommit en en rätt ansenlig mängd anmälningar till DO och det säger väl nått.

Inga kommentarer: