17 mars 2010

Onsdagen den 17 Mars 2010



- Och det skall Du veta Ditt pucko att Söka jobb är en konst! Du behöver verktyg och övning, övning, övning....
- Du menar att det finns får få jobb och en helvetes konkurrens om dom?
- Jo jo så kan man också se på saken. Det var som på AF idag. Det fanns 17167 platsannonser till 265 201 arbetslösa. Fast man missade sista ledet. Rätt typiskt! Till detta kommer att ytterligare 72 726 personer var dolt arbetslösa eftersom dom jobbade i nån mening med samhällsstöd.
- Men det är väl kul med positiva människor.
- Jo fast dom tror att a-kassa skall räcka till allt. Dom låter som i visan "Om pappa ville ge ja en femöring vet mamma, då skulle jag köpa....".
- Och om Du nu får jobb i säg Malmö får Du fasen i mig ta till i löneanspråken rejält för då skall Du plötsligt ha råd att betala dubbel hyra.
- Ja, men dom sa ju att dom var Reinfeldts lakejer. Undrar vad dom menade med det?

- Vi var ju på AF för att få Basinformation i lite drygt en timma. Och i detta sammanhang fann jag att fler än mig fann denna aktivitet aningen naiv. Betrakta följande berättelse ur livet: "Var på arbetsförmedlingens "basinformation" häromdagen. Här presenterar de varför AF finns till samt går igenom hemsidans funktioner. Efter att ha varit på informationen i 2 timmar, kan jag ärligt förstå varför människor som inte har jobb mår dåligt. Här sitter Malin 20 år, nybliven student, Martin 25 år som avlutat sin högskoleutbildning, Ylva 35 år, jobbar deltid och Lars 55 år, industriarbetare sen drygt 35 år tillbaka och nyligen uppsagd. De har olika förutsättningar då de är i olika åldrar, har olika erfarenheter och kunskaper om livet och om allt som kommer därtill. Detta är dock något som AF i XXX har glömt bort. Målet för AF med basinformation är att den måste hållas. Informationen börjar med namnupprop. Sedan följer information om hur de under 25 år kan göra och hur de som är över 25 år kan göra. Informationen ges ut med nonchalans och förnedring mot oss som sitter i salen. Vi som tillhör gruppen över 25 år är den "tröga" gruppen enligt informatören då vi inte är så flyttbenägna. Det måste ju finnas finare ord att använda än tröga? Efter en timme kommer informatör nummer två in. Hon visar hur man lägger upp sig som användare genom några klick på i 2 sekunder. Resten av hemsidan visar hon i 200 kilometer i timmen. Rena skämtet. Malin, Martin och Ylva kanske förstår men hur är det med Lars som inte är intresserad och inte uppväxt med datorer? Jag rekommenderar er på AF i XXX att läsa Det goda Värdskapet - Konsten att få människor att känna sig välkomna. Efter det kan ni gå en retorikkurs. Lycka till!"
- Jaja, men om man inte gick till denna basinformation så blev man avstängd från A-kassan så maktmedlen används gladeligen.

- Hur går det med Trygghetsfonder och vad det nu heter? KFS?
- Jo, det undrar vän av ordning också. Inte katten har jag hört nått från dom och tydligen inte Du heller eftersom Du frågar så snällt!
- Sant - inte ett pip. Men jag hörde att dom eventuellt skulle höra av sig den 24 mars i år dvs onsdag nästa vecka.
- Jasså, jaha då får vi se hur det blir med den saken. Och sedan undrar jag om vi har rätt till TSL-Coaching? Jag skickade ut en fråga på det men har inte fått nått svar ännu.
- Men om företaget var anslutet till en trygghetsfond som heter KFS så kan vi väl inte samtidigt tillhöra en Trygghetsfond som heter TSL, eller?
- Du kan ha ätt för det är i alla fall företaget och det lokala facket som tillsammans ansöker om omställningsstöd för den uppsagde. Omställningsstödet gäller endast företag med kollektivavtal om Omställningsförsäkring.
- Så lärde vi oss nått nytt i denna nya paragrafryttardjungel där kanslisvenskan gör livet surt för de flesta.
- Fast det där med omställningsprogram lät bra, i alla fall på pappret! Ett hjälppaket som skall underlätta för uppsagda förare att finna nytt arbete! Man får en jobbcoach (det nya modeordet) från ett omställningsföretag (ett modeord till) för att snabbare hitta vägar till ett nytt jobb.
- Då har jag trots allt en liten liten liten fråga. Om jag nu blivit bortsorterad som bussförare av ej redovisad anledning kan jag knappast vara intresserad av att på nytt sticka huvudet i det getingboet. Alltså behöver jag nån form av omskolning. Ingen vill ju bli bränd två gånger...
- Frågan är väl om nån tänkt på den saken. Och det tillträdande trafikföretaget scannar givetvis av marknaden för att få billig arbetskraft med låg sjukskrivningsrisk. Om det är ett sätt att höja kvaliteten på bussförare är mer diskutabelt.
- Omställningsprogrammen verkar i alla fall innehålla några gemensamma drag - snack! Vad vill Du göra härifrån och framåt. Så får man presenterat ett antal "verktyg" för att med vassa armbågar knuffa sig fram i kön.
- Det där med att starta eget som dom tjatar om är ju livsfarligt, det finns ingen fallskärm och kronofogden och skattemyndigheten blir Dina verkliga fiender. Tro mig - jag vet vad jag pratar om.
- Jag läser i Strålkastaren att det är fler än vi som ser det nålsöga som upphandlingssystemet skapar för all arbetskraft inom kollektivtrafiken, inte bara förarna. Märkligt nog redovisas aldrig några siffror på hur många magsår som sjukvården fick ta hand om, hur många personliga konkurser som blev resultatet. Verkar inte så kul att berätta om systemets baksidor.
- Läkemedelsindustrin gör sig i alla fall en bra hacka på olika nervlugnande preparat liksom medel mot magbesvär!
- Västtrafiks ordförande uttalar sig och säger att förarna ska få bättre anställningsskydd, men jag tvivlar på att det kommer att bli så för varje ny trafikoperatör måste ju hitta nya sätt att spara pengar och den tyngsta kostnadsposten heter personal. Sedan betvivlar jag att den totala samhällsbesparingen för dessa upphandlingar är verklig. Västtrafik må tro sig tjäna en och annan krona, men nån annan får ta alla de andra kostnaderna.
- Kan undra hur det skulle se ut om tillträdande trafikföretag även skulle ta omställningskostnaden för övertalig personal under säg 1 år?
- Då skulle det nog se lite annorlunda ut!

1 kommentar:

Anonym sa...

En nystartad Facebook-grupp som uppmananar förare att ena sig och få västtrafik att lyssna på oss.....
http://www.facebook.com/group.php?gid=65760205965

Alla knep är tillåtna!! Tack för att du skriver om oss som fortfarande är "livegna", fast i VT:s grepp.