10 mars 2010

Onsdagen den 10 Mars 2010

- Det skulle onekligen vara rätt så trevligt med att få börja dagen på nått annat sätt än att behöva vakna säger PS.
- Och vi kan bara hålla med!

- Jag blir rätt så deprimerad när jag läser i bladet att Regeringen öppnar upp för att äldreboenden ska kunna servera alkohol till maten!
- Jo Du, som äldre person är Du åter omyndig och den allvetande Regeringen måste åter tänka och värna om Dig. Frågan är väl om Du skall få behålla Din rösträtt så vimsig som Du är!
- På nått ställe hade dom visst lördagsmys med vin till maten.

- Nu skall vi se om Du hänger med här: "Det är Västtrafik som är ansvariga för de tjänster man säljer, men det är entreprenörer som rent fysiskt utför dessa tjänster. Alltså blir följden den att om en entreprenör missköter sig skall man ändå klaga hos Västtrafik för det är dom som handlat upp tjänsten och som därför är ansvariga."
- Att sedan trafiken, trots snö och is och hala vägbanor, inte kan hålla tidtabellen är ren skandal. Jag har verkligen ingen lust att ta en tidigare buss för att komma i tid till jobbet. Basta!
- Jo Du man blir förvånad över den chock som uppstår den del av året som vi har nått som kallas vinter. Tydligen kan varesig Västtrafik eller resenärerna förutse vad som kommer att hända.
- Det som jag finner mest underligt är ändå den stela tidtabell som bygger på att det råder sommarväglag året runt. Förr om åren fanns en vinterturlista & en sommarturlista och bussföretagen var väl medvetna om att det var skillnad i körtid, en kunskap som nu gått förlorad.

- Jag läste att GS förare fick en heldags utbildning på "Hajen". Vilka lyllosar.
- Jo det håller jag med om. Vi fick cirka 3 timmar varav 2 timmar gick åt till att berätta för oss hur förträffligt systemet kommer att bli.
- Redan då garvade vi så vi höll på att kissa på oss.
- Och dom tryckta manualerna är ett under av rörighet. Det finns inget logiskt flöde i dom - och det gör det egentligen inte i maskinen heller.
- Det känns lite som Gör om Gör rätt än en gång.
- Men bristen på vettig prisinformation tycks vara det som nästan alla gnäller om. Undrar om det funkar i kassan på ICA om kassörskan säger att hon inte vet vad mjölken kostar innan Du druckit ur den. Skulle inte tro att det funkar.
- Vad grinig Du var nu då.
- Fast bristen på försäljningsställen med kompetens att rätta felaktiga betalningar för resor torde vara ett allvarligt problem. "Hajen"-systemet tycks älska att automatiskt ta fel pris och när kunden upptäcker det via nån internetsida blir det problem att rätta till felet.
- Men det rör sig som regel om så små belopp per passagerare varje gång att ingen ansvarig tycker att det är värt besväret. Summan av alla felen gör att Västtrafik helt klart tjänar rätt mycket pengar på dessa småfel.
- Då är det per automatik inte speciellt intressant att lätt kunna få dom rättade. Få Mjöbäcksbor gör sig besväret att åka in till Borås för att få en feldebitering rättad.
- Jag hörde talas om en som tyckte att han gott kunde få kompensation för både extraresan, tiden och jobbet att åka till en tidpunkt. Västtrafik-personlen lär ha sett ut som fågelholkar!
- Det måste ha varit en underbar syn.

- Undrar om kontokortsmaskinerna har blivit snabbare nu? Västtrafik lovade att gradera upp programvaran.
- Okey! Från 3 minuter till 2 minuter per kund eller? När vi är nere i 20 - 30 sekunder per kund liknar det nått vettigt!
- Får allt hålla med Dig där!

Inga kommentarer: