25 mars 2010

Torsdagen den 25 Mars 2010



- Titta! En buss som går förbi vår gamla hemvist.... va trevligt!
- Förvisso. Utanför Sundsvall i Granlo. Det var en annan tid.
- Vi har ett antal bussmil som vi åkt i dom trakterna. Inte minst när vi pendlade till Matfors!
- Samt ett ett rejält antal mil på cykel dessutom. Bland annat in till Sundsvall och ut till Bergsåkers Travbana.

- Den beräknade utbildningstiden till busschaufför är endast 15 veckor medan det tar 40 veckor att bli lastbilschaufför.
- Onekligen en slags värdemätare. Cirka 2 månader och Du anses som fullödig bussförare.
- Utbildningsföretagen hävdar dessutom att arbetsmarknaden för bussförare är fortsatt god, fast då undrar jag hur dom definierar en god marknad. Inkluderar den prognosen en massa otrygga timanställningar och det faktum att det inte längre existerar nån "fast" anställning i branschen som ett resultat av upphandlingssystemet.
- Man kan fråga sig om dom bitarna finns med i utbildningen?
- Jag läste nått elakt om detta: Ett sätt att höja elevernas kunskapsnivå är att förenkla proven!
- Hallå! Det där känner jag ifrån från Västtrafiks totalt värdelösa förarcertifiering.

- Det är och har alltid varit ett problem att ha "osynliga" handikapp. Det är alltid lätt att se att nån är blind eller saknar ett ben, men psykiska handikapp finns i praktiken inte. Dom syns ju inte på utsidan.
- Nä det är bara folk som fuskar och ljuger för att kunna åka gratis.
- Undrar hur man skall bedöma multihandikappade? Nån idé?
- Fuskande megafjantar?
- Det verkar som man på Västtrafik inte riktigt kommit ikapp verkligheten och anpassat systemet till ALLA typer av handikapp. Man kan t ex fundera över olika "glömske-handikapp" som alzheimer eller bokstavshandikapp som t ex ADHD.
- Det vore kanske dags att börja utbilda kontrollanterna i olika "osynliga" handikapp om man skall leva upp till reformen att göra kollektivtrafiken mera handikappanpassad. I nuläget är det väl frågan om.
- Lagen torde inte vara nått problem då den redan medger undantag med avseende på hög ålder, sjukdom, bristande kännedom eller andra omständigheter.

- Den där IT-tekniken har goda och mindre goda sidor. Alla som kutar omkring med en mobiltelefon och snackar högt i bussen så alla måste delta i samtalet. Kanske borde bussar och tåg innehålla mobilfria zoner.
- Men sms:ande buss- och bilförare är ett djäkla påfund i denna IT-värld! Och nu vill dom ersätta de gula post-it-lapparna med mobiltelefonknappande. IT-teknik passar inte till riktigt allt.

- Israel har en intressant taktik med sina bosättningar. Man bygger och bygger och bygger och låter israeler flytta in och får på så sätt en undanträngningseffekt av palestinier (i detta fall).
- Intressant! Så om man tillåter fri invandring till vårt land så skulle man plötsligt kunna vara undanträngd och i minoritet. Gör inte Kina nått liknande och fd detta Sovjet ägnade sig också åt det och detta har ju skapat problem i t ex baltstaterna.
- Men visst är det ett elegant sätt att genomföra etnisk rensning. Lite som när man nedsänker en kropp i vatten...*asg*.


1 kommentar:

StinaKajsa sa...

JAA fram för mobilfria bussar! Jag hatar alla som måste snacka så det hörs i hela bussen. Helst på nåt främmande språk också. Hela resan. Det gör mig galen. Jag vill att det skall vara tyst när jag pendlar till och från jobbet.