24 mars 2010

Onsdag 24 Mars 2010

- Rakel är en akronym för RAdioKommunikation för Effektiv Ledning. Rakel är ett flitigtmobilsystem för säkerhetsorganisationer och räddningstjänsten i Sverige, inte minst polisen och kommunal/statlig krisberedskap. Systemet bygger på säker och avlyssningsfri kommunikation.
- Och Västtrafik är inblandad i smeten och kostnaden har stigit från 4 till 20 miljoner för Västtrafiks del.
- Då undrar man onekligen hur mycket kostnaden för t ex polisen har stigit men vem tar hand om kosingen?
- Den frågan fick man inget svar på!

- En tydlig linje i Veolias trafik, som ersatte vår, är att ramtiderna ökat markant och att användningen av timanställda på schema har ökat markant! Lite märkligt med tanke på att det inte är okej enligt kollektivavtal. Och facket reagerar inte!
- Förlorarna är uppenbarligen just förarna som dessutom har ett svagt fack. För som timanställd får man inga ATP-poäng. Man måste tydligen jobba mer timmar än heltid för att få rättvis semester. Fast som timanställd får Du ju hela tiden ut en reducerad semesterersättning vid varje löneutbetalning.
- Jag fattar vad Du menar. Den utökade ramtiden gör att den effektiva lönen blir betydligt lägre. Skall man få t ex 7 betalda timmar för 13 timmars arbetsdag. Knappast ett önskeläge för timanställda.
- Man följer inte heller med i lönestegen. Man får inga klädpoäng (föraruniform). Man kan inte planera och reglera sin arbetstid, fast det är en sanning som haltar eftersom en stor andel av timanställda de facto går på ett dolt schema. Man kan inte höja sin sjukersättning, baserad på lön. Du får inte heller den första tiden som sjukskriven av en arbetsgivare eftersom Du inte har nån arbetsgivare i praktiken.
- Frågan är väl hur skyddet via kollektivavtal fungerar? Det har facket knappast gått ut och  AFA-skydd är uteslutet.
Gissa om det är billigare med timanställda.

- Jag blir lite mörkrädd när jag hör politiker självrannsaka sig själv och kommer fram till slutsatser om varför vi förlorade makten och inte varför vi inte kunde leverera det vi lovade....
- Fattar, den egna makten verkar vara nr 1 och väljarnas välbefinnande kommer långt ner på listan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja suck ja. Då arbetsvillkoren hårdnar blir alla busschaufförer tysta. Bussarbetsgivarna sparkar dem som tar ton. Facket centralt strider givetvis men för vad?
Arbetsgivaren köper lätt ut en stridbar person som vunnit tillbaka sin tjänst i AD. Vild strejk då? Skulle inte tro et. Sverige är ett mycket skuldsatt folk. Betalas inte lön ut en vecka ylas det. Amorteringarna ska ju betalas. Den som är satt i skuld är icke fri heter det ju. Om alla busschaufförerna vore skuldfria så skulle vi strejka så in i norden. Vår enda chans är väl att ungdomarna inte söker sig till yrket. Chaufförsbrist kanske är receptet?

En annan busschaufför. Tack!!! För insändaren i VK förresten ;)