05 mars 2010

Fredagen den 5 Februari 2010


- Jo Du! Sådana där röda lådor har vi kört några stycken under årens lopp. Det var rätt kul...
- På den tiden körde vi i Kungälvs-området och så en och annan tur till Lilla Edet/Vänersborg/Karlstad.
- Busstur till Koön på sommaren var en speciellt häftig historia. Köer som man måste ta sig förbi och massor av bilister som aldrig insåg hur stor en buss är.
- Det var tider det. Idag ser det inte ut så för bussförarna. Nu är det idel stress!

- Det eventuellt är på G är oroande - även om vi nu lämnat kollektivtrafiken bakom oss. Kollektivtrafiken skall avregleras. Man avreglerade apoteken och då hände inte ett jota annat än i Stockholm, man hittade på vårdvalet och det hände inte ett smack utanför Stockholm. Kollektivtrafiken, med alla sina brister, är livsnödvändig för ett fungerande samhälle. I alla fall den del av kollektivtrafiken som transporterar folk inom städerna och mellan städerna. Däremot klarar sig tydligen landsbygden alldeles utmärkt utan kollektivtrafik eftersom den delen inte längre existerar.
- Så vari ligger Din oro bäste broder... Tyst nu och låt mig gissa! Kollektivtrafik skall vara snabb, alltså inga onödiga stopp mellan städerna. Den skall ha hög turtäthet vilket förutsätter tätbefolkade områden och den skall vara pålitlig, vilket förutsätter god vägservice. Att den avregleras innebär ytterligare en parameter: Den måste vara 100% lönsam och i och med detta faller stora delar av nuvarande kollektivtrafik bort.
- Allt Du gissat är nog riktigt, men det finns dessutom en annan faktor som kallas att plocka russin ur kakan. Du kan köra parallella linjer med exempelvis buss där det är lönsamt och på så vis slå ut annan kollektivtrafik. Högre biljettpriser lär bli en annan följd av en avreglering. Fast den mest knäppa grejen är att när parallellkörningsbolaget slagit ut konkurrenterna och själv gått i konkurs skall samhället gå in och återställa ordningen. Hur slut i huvudet får man vara!

- Vi tycker nog snarast att upphandlingssystemet av kollektivtrafik är knäppt nog och ser inte att det egentligen innebär någon samhällsvinst - totalt sätt! Bussar tas ur trafik utan att det är motiverat om dom underhålls på rätt sätt, tåg sköts inte om pga brist på resurser, personalen byts ut med jämna mellanrum och en grupp äldre förare ställs utanför arbetsmarknaden pga snöd vinning. Vari ligger samhällsvinsten?
- Det kan man ta sig en funderare över. I vart fall var det 258 370 som var utan jobb vecka 7 2010. Eller mer korrekt - som var inskrivna hos AF. Samtidigt gick den veckan 179 110 personer med nån typ av aktivitetsstöd!
- Samhällsvinsten ligger väl i att lönekraven hålls tillbaka vid hög arbetslöshet och nackdelen är naturligtvis det som hände i Tyskland på 1930-talet med social oro och ett rejält stört samhälle. Det kan knappast vara en samhällsvinst! 


Inga kommentarer: