31 januari 2010

Söndagen den 31 januari 2010 Sista januari!



- Hoppsan det var en rejält kylslagen morgon måste jag säga... Minus 21 grader är inte att leka med.
- Nej det ångade bra i dörren när hundarna skulle ut.

- Busstrafiken ökar kraftigt sägs det och även de delade tjänsterna. En nackdel med delade tjänster är att det behövs fler och fler p-platser för bussar på rast vid olika Resecentrum och depåer!
- Jo det har jag allt märkt. Gina Trikå-bygget snodde en del bra buss-parkeringar så nu står väldigt många bussar parkerade på nedfarten till Borås Resecentrum trots Västtrafiks uttryckliga förbud, som förarna uppenbarligen struntar i. Dom är ju inte i Västtrafiks sold!
- Sedan man byggde om Resecentrum så försvann en massa uppställningsplatser. Västtrafik hade nog totalt missat en massa nackdelar med delade tjänster och bland annat behovet av rastplats för bussar. Det är alltid helvetes trångt på Resecentrum.
- Det andra märkliga är att det finns ett överflöd av chaufförer trots att busstrafiken ökar kraftigt! Orsaken står tydligt skrivet i Veolias nya tjänster för Södra Älvsborg. Färre förare som skall göra samma jobb för att franska aktieägare skall bli lyckliga. Ungefär 30 förare mindre och fler timanställda är den lösning som skall välsigna de franska aktieägarna. Upphandlingens evangelium med våra skattepengar.

- Vägavgift för att passera Göteborg. Så varför skall man åka till Göteborg? Det finns alternativ!
- Ingen tror heller att resandet med kollektivtrafik till Göteborg kommer att öka. Bilpendlarna från Borås och grannkommunerna kommer att betala de 30 silverpenningarna. Dom borde ju vara avdragsgilla för inkomstens förvärvande.
- Då borde det bli utflyttning från den inre zonen. För göteborgare måste betala avgift för att komma både till och från jobbet. Frågan om det kommer att vara avdragsgillt?

- Varför får Västtrafik inte ha övervakningskameror på Kungsbacka Resecentrum, när Borås Resecentrum är kameraövervakat? De olika länsstyrelserna gör helt olika bedömningar av samma sak.
- Den personliga integriteten är starkare i Halland - tydligen! Men i Borås är pensionärerna tjuriga för att det är för få bussar som passerar ICA Maxi. Det är tydligen den stora köpmagneten just nu!

- En annan kul grej som visar hur lite prioriterad kollektivtrafikenen är visas genom att bussdepåer försvinner ut i periferin. De får liksom inte plats i samhällsbygget. Marken är för dyrbar för denna onödiga verksamhet. Sådan aktivitet är förvisade till ofruktbara utmarker.
- Detta med bristen på snöröjning av hållplatser är ett annat sätt att visa vad man tycker om kollektivtrafik.
- Dessutom reagerar dörrarna ibland på snövallarna och vill ibland inte öppna sig eller ibland inte stänga sig.
- Det som är verkligt ironiskt är KOLLA-projektet och ett riksdags för 10 år sedan.

- Jag fattar inte debatten om slöjförbud eller inte! Vi har ju redan en lag som reglerar detta. Maskeringsförbud.
- Men tänk Dig ett demonstration med 300 burkor och 300 nikaber. Man kan inte identifiera en käft och det blir omöjligt att avgöra om det är man eller kvinna.
- Men bussförare med Nikab vore häftigt. Den absolut maximalt anonyma bussföraren.

- Nikab bärs för att inte visa ansiktet offentligt, och det är inte så främmande för den västerländska kulturen som det kan verka. Detta kan jämföras med att västerländska kvinnor inte vill visa brösten offentligt. De flesta västerländska kvinnor är sisådär noga med att alltid dölja brösten offentligt, även i de sammanhang då det är direkt opraktiskt och när män gärna har bar överkropp, som på stranden.
- Jaja det var ju också en liknelse. Men frågeställningen leder faktiskt till en annan besläktad frågeställning. Det har slagits fast att läkare med bristande kunskaper i svenska skapar problem med fel diagnoser och andra typer av felbehandlingar på grund av språkförbistring.
- Då frågar jag mig hur många andra yrkesområden som lider av samma problem. Hur är det exempelvis med hemtjänsten?

- Visionen är att den framtida kollektivtrafiken är en friare framtiden. Kollektivtrafik för alla. Alla skall med hjälp av kollektivtrafiken kunna ta del av samhällslivet, resa till nödvändiga serviceinrättningar, behålla sina sociala nätverk och bo kvar i sina hem.
- Då får vi nog flytta från vår kommun per omgående för här är inget av det där verklighet.
- Jag läste om några rullstolsbundna i Göteborg som inte kunde åka tillsammans på spårvagn och bussar. Fordonen var inte anpassade för detta. Så man kan lugnt påstå att visionen har en lång väg ännu till målet.
- Västtragik minns man väl liksom Värsttrafik. Och kanske finns det fog för kritiken när Västtrafik bekämpar sin egen vision.
- Det finns en annan vinkel på problemet. Krocken mellan de 20 % handikappades krav och de 80 % friskas krav. Konflikten med rullstolarna i Göteborg visar tydligt på den motsättningen. Teoretiskt skall tillgänglighet aldrig vara ett särintresse utan ett allmänintresse, men det är väl frågan om teori och verklighet möts.


1 kommentar:

Christian Petersén sa...

Fick tips om din blogg av en arbetskamrat i fredags.
Har nu läst en del den är jättebra men aningen på den negativa sidan hel och hållet.
Vi har nog träffats tror jag. Var nere i Kinna-Skene ett par ggr under -09. Jobbar fackligt som RSO fr.o.m. 0110. Heter Christian Petersén och kör för Swebus hopps. Nobina (låter lite som ett dambindsmärke). Kommer att kommentera din blogg ville bara presentera mig
Må Väl
önskar
senare
Christian