07 januari 2010

Torsdagen den 7 Januari 2010



J A N U A R I  2 0 0 9

- Vad skrev vi om under januari förra året?
- Bara med anknytning till stora blå bussar?
- Precis!
- Jag minns att vi hade problem med passagerare som talade för oss obegripliga språk och som ännu inte lärt sig regelverket. Så hade vi inlägg om hot och våld samt nått om förare som svårt att vara nyktra på jobbet.
- Jag minns att vi påpekade om hur stort behovet är av reflexer när man rör sig i trafiken. Det är viktigt att synas och reflexvästarna var ett bra plagg som kom som ett komplement! Jag minns också en lite udda grej vi tog upp. 1957 kom de första fjädrande lastbilsförarstolarna och vi undrade lite frågande när vi skulle få nått liknande i bussarna och svaret på den frågan dröjer och låter vänta på sig. BLAB hade en del prov till stadsbussarna, men vi såg aldrig till några.
- Vissa personers kontrollbehovar skapar problem och det uppstod en hel del märkliga situationer. Men vi hade också en intressant syn på makten över sitt jobb - eller snarare bristen på makt och kontroll över sitt jobb.
- Det som vi skrivit mest om är väl ändå om arbetsmiljö och arbetstider. Bristen på båda sakerna har aldrig upphört förvåna oss. Vi läste på Bussförarbloggen om en blinkande oljelampa och tyckte båda att det var rätt fantastiskt att det dök upp nått som hette servicebil. Nått sånt hade vi aldrig sett till. Vi var närmast glada om instrument och lampor på panelen överhuvudtaget fungerade och visade rätt. Vi hade rätt många synpunkter på begreppet arbetsmiljö i en buss eller snarare frånvaron av miljö.
- Jag minns att vi ännu är lika förundrade över att man accepterar arbetsdagar på 13 timmar och delade tjänster. Jag minns också att vi var lika förvånade över dragljudnivåer och på arbetsplatsen, liksom att man accepterade att köra iväg i kalla bussar med en inomhustemperatur på minus 10 grader och vid några tillfällen ännu lägre temperatur.
- Det förekom också en hel del halkvarningar under januari 2009.
- En sak hade vi inte med i just januari 2009 och det var bristen på toaletter - eller snarare frånvaron av dessa.

F E B R U A R I  2 0 0 9
 
- Från februari 2009 minns jag snack om snabb tät busstrafik som skulle ersätta behovet av bil och om eventuellt förarlösa bussar.
- Iskalla bussar var ett tema även under februari 2009. Märkligt nog kom det aldrig fram några klagomål från passagerare, men vi vet ju inte vart dom fastnade på vägen. Samma sak kanske gällde för bristen på försäljningsställen för Västtrafik. Det märktes mest i insändare och hos oss förare.
- En klassiker som återkommer varje vinter är oplogade hållplatsen som på nått sätt synliggör samhällets syn på betydelsen av kollektivtrafiken. Samma sak gäller för hur man halkbekämpa. Bussleder har otroligt låg status.
- Jag drar mig till minnes att det var en period där det var jätteroligt att kasta saker på bussar. Nog så livsfarlig sysselsättning! Tänk bara en vindruta som i bitar fladdrar genom bussen.
- Men vi hade också en debatt om överfulla bussar, vilket vi inte upplevt på "VÅRA" linjer.
- Nej inte här - men annars har vi allt kört överfulla bussar så det räcker!
- Nu kom också turlistan på bred front i den moderna mobiltelefonen. Då visade det sig också att de internetbaserade turlistorna inte alltid var rätt.
- Det var onekligen lite märkligt. Lika märkligt som SMS-biljetter.
- Yrkeskompetensbevis och ruttna arbetstider fanns också med på februaribloggarna under 2009.
- Vi är nog riktiga gnällspikar när det gäller arbetstider.
- Precis och inte har det hjälpt heller...
- Imorgon får vi väl titta på de följande månaderna under 2009....

Ö V R I G T

- I den övriga världen handlar det om att sjuka människors arbetsförmåga på en obefintlig arbetsmarknad. Man genomför ensidigt en reform utan att se till att den andra sidan fungerar. Ett märkligt experiment.
- Man verkar blanda ihop rörelseförmåga med arbetsförmåga.
- Våra politiker gör oss arbetslösa görs gällande med regelbundna mellanrum och det är väl bara att hålla med. Nu kan man inte jobba som timanställd och deltidsstämpla längre hävdas det. Märkligt.





Inga kommentarer: