25 januari 2010

Måndagen den 25 Januari 2010



- Hej Du! Kan Du verkligen prata svenska eller skall Du snacka svengelska. Dom som speakar svengelska försöker bara att vara fisförnäma.
- Detta är väl knappast nått issue då ra. Jag dissar hela Ditt påhopp på denna intressanta casting då ra. Nu stoppar jag in mitt headset i örat och slutar lyssna på Ditt bladder då ra! Jag är comitted!

- He he då kan jag lugnt  hålla monolog nu då. Hi hi hi. Jag såg en notis i en dagstidning med rubriken "Stå upp för det Du tror på". Notisens viktigaste budskap fanns just i rubriken och det är det vi två gör, vi står upp för det vi tror på. Och vi följer uppmaningen i bilden. I det ljuset skall man se BL's agerande gentemot Veolia och inte minst mot sin egen personal. Först stred BL mot Veolia i alla rättsliga instanser och tyvärr förlorade. Sedan samarbetar BL med Veolia i hopp om att överleva som företag. Det har alltså hela tiden handlat om BLs överlevnad - aldrig om personalens bästa. Så ser jag det i alla fall. På grund av alltför lågt vunna anbud har BL hela tiden kämpat mot konkurs, vilket gått ut över den egna personalen.
- Tro inte att jag inte hör vad Du säger. Jag tycker det verkar tufft att 68 förare skall göra samma och lite mer jobb än vad 97 förare gjorde innan. Fast jag kan inte låta bli undrar när cirka 130 sparkade förare blev 97????
- Nu talar jag inte om tvivelaktiga urvalsmetoder (om det ens var en urvalsmetod) utan om att BL villigt ställer sina lokaler till Veolias förfogande för att underlätta Veolias etablering i Boråsområdet. Skulle nu Veolia dessutom ta hand om stadstrafiken om några år - tar dom sannolikt även omhand om resten av BLs lokaler. Dom är ju då redan etablerade i lokalerna. Det handlar aldrig om personalen.
- Men den mest förarfientliga överenskommelsen är väl ända att neka en fastanställd timanställning i det andra bolaget. Typiskt fientlig inställning till att arbetskraften skall kunna välja.... Det är arbetsgivaren som vill ha kontroll över arbetskraften!
- Då är vi tillbaka till tidningsrubriken. "Stå upp för det Du tror på". Skaffa Dig en riktig utbildning och bli inte bussförare. Ju bättre utbildning dessto bättre och mer stimulerande arbete.

- Regionen säger ja till trängselskatter. Fast jag hävdar att det är vägskatt. Syftet är att finansiera nya infrastrukturprojekt som skall hantera ökande trafik och inte att minska trafiken. (V) som gillar alla former av skatt vill ta in ett ännu större område att beskatta. (MP) tror på miljöeffekter och jag undrar vem dom tror att dom lurar med det resonemanget? Troligen mest sig själva.
- Läste på ett annat ställe att vårt kära Västtrafik behöver drygt en miljard till nya tågsätt. Vad vore naturligare än att dessa "trängselskatter" gick till den typen av åtgärder istället för projekt som Västlänken.

- Men det mest fantastiska är nog att det finns en person som är nöjd med Västtrafiks nya biljettsystem - nämligen Västtrafiks VD och det vore väl märkligt annars. Frågan är väl mer hur många tusen som är missnöjda med systemet? Och framför allt på systemets brist på information. Västtrafiks VD står på sig... systemet skall bli kvar och eja vore det annars. Det har ju kostat skjortan. Däremot kommer man att tvingas att trimma systemet en hel del. Det är jag tvärsäker på. I grunden är det nya biljettsystemet sunt, det är bara vissa delar av det och vissa tillämpningar som är tveksamma.
- Jag hörde att åka buss eller tåg är produktiv tid för en arbetsnarkoman, medan att köra bil är improduktiv tid. Det ligger mycket klokhet i det uttalandet. Vi två är ju i grund och botten för alla goda former av kollektivtrafik, men vi gisslar gärna dess avarter! Vi står med andra ord upp för det vi tror på och just nu tror vi inte på de arbetsvillkor som råder för de som skall utföra det grundläggande jobbet inom sektorn kollektivtrafik. Det känns som vi flyttat tillbaka till industrisamhällets vagga igen.

- Kineserna får Volvo och lite äldre SAAB-modeller och Ryssarna tar hand om det lite modernare SAAB. Grattis Sverige. Där försvann två anrika svenska företag definitivt ut ur landet.
- Jo - det är rätt så barnsligt att tro att Kineserna ska tillverka Volvo i ett snöigt nordiskt land för att tillfredsställa en hungrande hemmamarknad. Och ryssarna köper SAAB-teknologi för att få fram en modernare bil till sina medborgare och den bilen kommer inte att byggas i Trollhättan.
- Nej både Kina och Ryssland är intresserade av att skapa sysselsättning i sina egna länder.

- Och glöm inte att gå till RÄTT vårdcentral... för annars blir det dyrt. Det kommer att kosta att gå fel.
- Jaså var det det sjukvårdsreformen gick ut på, att nagla fast patienten vid en viss vårdcentral. Det var ju en poäng värdig (M) att binda kunder till ett företag. Vart tog det fria vårdvalet vägen?
- Känn Dig blåst grabben.


1 kommentar:

Anonym sa...

Kanske behövs det en Lex Rabih eller Lex Nobina inom bussbranschen ändå. Två lätta och en tung politiker föreslor detta i länken nedan.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=325173

Mvh Chaufför Umeå