20 januari 2010

Onsdagen den 20 januari 2010



- Så där ja. Nu har jag tagit hem min temugg från lunchrummet! Därmed är mitt engagemang avslutat i det avseendet.
- Jag har å andra sidan raderat 10 års listarbete av tjänster och omlopp ur alla mina datorer. En massa slit och inget tack. Så nu är BL utstädat rejält kan man säga. Utan saknad vill jag nog ändå tillägga nu när man kan se tillbaka på det hela.
- Snart är bussförarlivet ett minne blott. Endast 25 arbetsdagar återstår... Det är för övrigt märkligt vad mycket man får veta när man pratar med olika människor. Hörde att Veolia gjort precis lika märkliga val av personal i Borås som man gjort på depåerna. Allt kan inte bero på dålig lokalkännedom. Dom hade till och med satsat på nyutbildat via AF påstod någon. Huruvida detta är sant eller inte har jag inte kollat, men det är onekligen ett sätt att dra ner lönenivåerna.
- Men det ligger helt i linje med "tvångskommenderingen" till depåerna av förare som bor i och kring Borås istället för att ta dom som bor i området!

- Det är lite märkligt. När vi enbart körde tjänst 8 hade vi alltid vagn 260, utom den perioden den var på verkstaden eller körde i Boråsområdet, för då fick vi vagnar som 204 & 206. Nu när vi kör alla tjänster så har 260 börjat rotera på tjänsterna.
- Det luktar lite mobbing kan man tycka..... För övrigt är det en djäkla snömodd på vägarna. Man får backa sig igång allt som oftast.
- Jag blir lika förvånad varje vinter när man får klart för sig hur låg status kollektivtrafiken i själva verket har. Vi har ingen prioriterad halkbekämpning, hållplatser snöröjs inte i första taget och hänsynen till handikappade är plötsligt lika med noll.

- Jag hörde nått kul i Borås idag! Alla jag träffade visste omgående vem Valrossen är. Vem kunde tro det!
- Jag´har just lärt mig betydelsen av vagnvård. Ta det lugnt och koppla av. Stressa inte!

- Först trängselskatt, och i nästa steg vägavgifter. Och så nån egenavgift på trafikförsäkringen. Nu kommer terminsavgifter på högskolestudier för utomeuropeiska studenter, sedan kommer terminsavgifter för alla och slutligen får man betala för skollunchen. Det är nog svårt att få alliansregeringen till en skattesänkarregering. Deras uppfinningsförmåga till nya skatter står inte (S) efter.
- Nej och deras så kallade arbetslinje är den enda vägen till nya jobb, enligt (M) själva. Men en politik för full sysselsättning är knappast önskvärt då det drar upp lönenivåer och inflation. Man har visst ett program för att inte fler jobb försvinner.
- Dô! Vart är det programmet när busstrafiken upphandlas och entreprenörerna kastar ut äldre förare?????? Och vad ända in i helvete betyder välfärdens kärna? Jäkla ordsnobberi utan innebörd. Det skall bli oerhört intressant att få ta del av den omställning som gör att vi två kan känna oss trygga när vi får professionellt stöd för att få komma tillbaka till en obefintlig arbetsmarknad.
- Dom menar väl inte personalen på AF hoppas jag. Där var inte hissen ända uppe.
- Jag tycker att uttrycket "investera i arbetslinjen" avslöjar hur mycket ordbajseri det handlar om. Det skall löna sig att arbeta för dom få som råkar ha ett jobb. Däremot missar man grovt när det gäller att skapa jobb att söka. Man skickar in ett jättebunt sjuka människor till AF för att söka på en totalt obefintlig arbetsmarknad och (M) har verkligen inte ansträngt sig att skapa en alternativ arbetsmarknad för de människor som inte kan jobba 130% hela tiden.
- Jag håller med Dig, dessa ordlekar börjar bli rätt så tröttsamma.

- Nu har vi två 13 timmarsdagar i följd framför oss! Ljuvligt! Det är då man verkligen ser fram emot att få plocka bort ytterligare två pinnar på kammen.....


Inga kommentarer: