09 januari 2010

Lördagen den 9 januari 2010



- Hej Polarn! Det var en sak jag kom att tänka på. Nu är det bara 7 veckor kvar som alla sura och griniga kollegor måste stå ut med oss.
- Alla sura och griniga kollegor?
- Jag träffade en förare som helt frankt påstod att ALLA kollegor var sura på oss. Jag tror han var någon slags talesman för kollektivet. Han tyckte vi var två stolpskott!
- Så pass.... Ja han har ju rätt. Vi är definitivt avvikande och avvikande personer brukar få mothugg! Ingen gillar personer som avviker från mängden. Du känner väl till begreppet medeljohansson. Alla skall vara som medeljohansson för att passa in. Hajar Du?

- MMM!
- Var och bytte buss på eftermiddagen och kunde notera att den jag fick saknade kylvatten så jag åkte för att fylla på och såg till min förvåning att den även saknade locket till påfyllningen.
- Hoppsan så det kan bli. Nån hade tydligen lite för brått på jobbet. Sånt händer ibland.
- Nackdelen var att jag på så sätt fick två iskalla bussar. Först den jag fick på depån. Passagerarna hackade tänder ända in till Borås och sedan den jag fick i Borås. Där fick passagerarna hacka tänder till Tingarör.
- Men Du då?
- Jag såg att det var minus 18-19 grader ute så jag hade pälsat på mig rejält enligt salladsprincipen. Jag har ju blivit van vid att få iskalla bussar nu i flera månader. Dom där reglerna om lägsta godtagbara temperatur i bussen är bara teorier. Jag har då aldrig hört talas om att nån hos "oss" ställt in nån tur på grund av för kall buss!

- Jag hörde att JO utreder ett tillslag av Kronofogden som skedde på ett bankkontor i mitten av maj och att Kronofogden på JO:s begäran yttrat sig om ärendet. Handläggaren hos Kronofogdemyndigheten insåg inte att två personer var innehavare till det aktuella bankfacket, vilket innebar att kronofogden inte hade rätt att beslagta någonting, heter det i yttrandet. Det var den delägare till bankfacket som inte var utsatt för utmätning som JO-anmälden saken. När misstaget upptäcktes dröjde kronofogden ändå med att betala tillbaka pengarna, erkänner myndigheten också.
- Det är det jag alltid hävdat. På den myndigheten jobbar bara hjärndöda empatilösa individer. Jag tror helt visst att dom insåg att det fanns två innehavare men att man struntade i det helt enkelt. Bara taskigt att nån kom på dom och orkade fajtas.

- När jag läst nu läst lite olika bloggar där bussförare är författare framstår en sak rätt klar, det är väldiga skillnader mellan olika bussföretag. Service på fordon, kvaliteten på trafikledning, omsorg om personalen skiljer rejält. Tydligt är att mindre bussföretag oftast är mer rädd om sin personal än större.
- Det hade varit kul om vi kunde fått fram både bra och mindre bra från olika företag och områden.

- Jag sitter och grunnar på en sak. Tänk så elaka vi skulle kunna vara i Mars 2010! Då har vi lämnat bussbranschen, men har kvar en massa kul dagboksanteckningar som vi aldrig skrivit ett ord om. Det kan bli en jättekul grej! 10 år med anekdoter!
- Ämne för en bok måhända!? Vi är ju flitiga med att föra dagbok!


M A R S  2 0 0 9

- Vi fick förlängt avtal till den 15 december 2009 kommer jag tydligt ihåg.
- Jag minns att vi kände att våren var på gång...och att Vårdagjämningen inträffade i mars 2009.. samt att vi råkade ut för bussar utan förbandslåda, med trasig AC, defekta luftkuddar och annat strul.
- Jo det där minns jag och om jag nu kommer ihåg rätt så påstod Västtrafik att man gör tusentals på fordon som rullar i deras namn. Fast vi har då aldrig sett till dessa kontroller. Inga som stoppat olämpliga fordon. Bland mycket annat minns jag att vissa AC-aggregat var så skitiga att innertaket i bussen blev svart!
- Redan i Mars 2009 började man rapportera om strul med Hajenkorten och det har sedan hållit i sig sedan dess.
- Det var i Mars 2009 som vi kunde konstatera att bristen på bussförare var en lögn skapad att bussbranschen för att kunna sänka åldersgränsen.
- Men det bestående intrycket av marsbloggandet är defekta fordon lite här och där.

A P R I L  2 0 0 9

- Vad hände i april då? Aprilskämt så klart, men annars då? Visst ja! Jag letade efter vår nyckelkopieringsmaskin och den saknar vi faktiskt fortfarande. Ja, det var en sorglustig historia.
- Sedan var det visst lite väl trångt på Resecentrum ett tag med alla turistbussar som blockerade linjebusshållplatserna. Det på pågick ett tag med anledning av alla vårresor hit och dit.
- Hade vi inte problem med sönderrivna säten och ryggstöd också. Det vill jag minnas. Jag kommer definitivt ihåg att vi skickade in ett förslag om att utbytessäten och utbytesryggstöd skulle finnas på depå och att förslaget icke vann gehör. Man var inte så intresserad av den problematiken. Man var inte heller intresserad av problematiken med spruckna vindrutor, men det förvånade knappast det heller.
- BLAB fick resningstillstånd i kammarrätten vilket borde ge oss ett framflyttat slutdatum.
- Var det inte i April 2009 som fackförbundet Transport högt sa att alla dessa alkoholkontroller är grovt integritetskränkande? Visst fasen var det så och vi delade deras uppfattning och gör så än idag. Det går inte att bygga relationer om man ständigt misstror sina anställda. Sedan må syftet låta aldrig så löftesrikt!



Inga kommentarer: