04 januari 2010

Måndagen den 4 januari 2010




- Vår första arbetsdag efter nyår!
- Så är det, men det finns många som redan jobbat i tre dagar.
- Och det har inte varit varmt ute precis heller.
- Skulle tro att en och annan buss varit mer än lovligt kall.
- Vi lär väl märka det i morgon.

- En kollega frågade på fullt allvar. Skall Du börja 06:00 och sluta 19:30?
- Det är ju normala arbetstider när man är busschaufför. Ramtiden ligger som bekant på 13 timmar per dygn.
- Men att köra buss och ha sömnbrist är ju ingen bra idé. Brist på sömn är den enskilt största orsaken till trafikolyckor! I trafikförordningen jämställs uttröttning med alkohol- och drogpåverkan.
- Tror Du att bussarbetsgivarna bryr sig om sådan skit. Det satt hårt åt att sänka ramtiden från 13,5 till 13 timmar och det är inte så länge sedan den var 16 timmar.
- Enligt en nyligen gjord undersökning uppgav bussförare dåliga arbetsförhållanden och långa stressiga dagar. Vettiga arbetsscheman och körtider skulle vara ett bra sätt att minska riskerna.
- I grunden ligger väl också vårt 24-timmarssamhälle och de heliga pengarnas namn och dom som tjänar pengar på detta sätt jobbar sannerligen inga 24 timmar.

- Delaktighet är ett folkhälsoproblem sägs det, men den analysen köper jag inte. I bussförarbranschen är delaktighet en bristvara.
- Nu var det väl inte det denna gången. Jag har för mig att det valåret 2010 handlar om kommunal delaktighet. Delaktighet via kommunens hemsida.
- Men i en landsbygdskommun med kodlås på ytterdörren och ett byalag på varje ort borde väl inte delaktighet vara ett problem, eller?
- Skulle väl vara kodlåset då! Kommunpolitiker börjar inse att medborgarnas delaktighet är viktig och att det stärker demokratin. Dessutom förbättrar det folkhälsan?
- Men politiker är rätt kända för att inte bry sig om vad folk tycker mellan valen. Så om jag lägger ett medborgarförslag så förväntar jag mig att det tas på allvar och att jag får acceptans eller ett vettigt avböjande.
- Eftersom det där skulle ske via Internet är väl målgruppen främst ungdomar kan man gissa. Dom bor ju mer eller mindre på nätet.
- På nått sätt känner jag ändå att jag inte vill ha varesig kommuner eller företagsreklam på facebook, twitter eller youtube.
- Men det är ju det som är dagens melodi. Snart kommer Du att hitta Västtrafik på Facebook som Din polare. Jag har sett att vissa i Västtrafiks styrelse finns på Facebook så det är nog inte så långt borta.

- Hur är det då med mobbing på jobbet?
- Jo tack det frodas. Visste Du att ungefär 350.000 vuxna utsätts för systematiska kränkningar på sin arbetsplats.
- Så pass! Det är väl ingen arbetsplats, stor eller liten som kommer undan det där. Vår är inget undantag.
- En av de grundläggande förutsättningarna för mobbing på arbetsplatsen är att chefen är med och mobbar eller att chefen är feg och konflikträdd.
- Våran chef lyser väl ändå mest med sin frånvaro. Mobbing har en tendens att inte få synas utåt vilket gör den extra äcklig rent ut sagt. Problem skall tystas ned!
- Det är faktiskt rätt intressant att vår arbetsplats icke tillämpat någon form av kompetensutveckling och undvikit varianter av delaktighet. Den fackliga organisationen har varit förbannat dålig på att informera. Protokoll med mera fick man tjata sig till och då var dom gamla.
- Det lär finnas en lag som säger att det ska finnas en handlingsplan om hur man hanterar konflikter på en arbetsplats, men någon sådan har inte jag sett till.

- Hur skall man som kvinna eller tjej kunna gå tryggt hem från busshållplatsen på kvällen/natten?
- Det var en bra fråga. Jag antar att Du har ett förslag.
- Kan man inte ringa "Leda". Västtrafik har ju nån typ av "ledsagarservice" på vissa knutpunkter. Kanske kunde detta byggas ut för att ge den ena halvan av befolkningen trygg väg till och från bussen under den dunkla delen av dygnet.
- Kan man tänka sig en lösning med samåkning typ färdtjänsten med nån slags tjejtaxibuss!?
- Vi får väl spåna vidare. Behovet finns bevisligen och då även på platser som Tranemo och Svenljunga.

- Detta har vi tjôtat om tidigare. Är det svenska eller engelska som talas i vårt avlånga land och då tänker jag inte på de minoritetsspråk som finns lagfästa. Det dyker ständigt  upp nya engelska uttryck i språket.
- Kan det vara så att engelska uttryck i talet är en slags klassmarkör?
- Tanken har föresvävat mig. Redan 2001 blev man outsourcad och det betydde på mer normal svenska att man blev friställd eller between jobs!
- Jag var på en outlet här om dagen där man hade sale.
- Då kanske vi kan flytta upp nått snäpp bland klassmarkörerna.
- (Fniss) Du har en märklig humor Du.
- Så nu ska vi gå och Googla och Blinga!
 

Inga kommentarer: