14 januari 2010

Onsdagen den 13 januari 2010



- Nu har dom kommit på det. Man skall stanna mellan hållplatserna kvällar och nätter.
- Herrejösses, det har vi hållit på med i mer än 30 år....
- Det är det vi kallat service med finess. Jaha det går alltså inte att lyssna på äldre chaufförers erfarenhet inte, man måste uppfinna hjulet själv!

- Att orsaka rejäla bussolyckor leder inte till arbetslöshet.
- Man behöver inte ens göra det med finess.
- Undrar om han fått några varningar av företaget. Två varningar och Bye Bye... eller var det inte så? Olika regler för olika förare tydligen.
- Nja, först mejar man ner ett större antal bilar på Kinnagatan för att utmärka sig! (Är man bara favorit hos bolaget klappar driftschefen Dig på axeln och säger att sånt kan hända vem som helst!) Självklar fortsätter man sedan till Svenljunga Station där man lugnt släpper av de chockade passagerarna.
- Sedan uppstår ett problem. Hur fasen skall man göra för att köra över sig själv med vår typ av bussar? Här får vi fundera ut nått annat spektakulärt. Att köra på hus hjälper inte, att fälla lyktstolpar ger en viss reaktion (fast mer av karaktären personlig hämndlystnad), att backa ur garage utan att öppna dörrarna funkar inte, att köra på vandra är en döfödd idé... Här krävs en kreativitet. Kanske kan vår plan för avslutning fungera. 20 mm pansarplåt på vänster långsida, blinka vänster och kör. Jag vill minnas att vi och en Tranemoförare gjorde upp sådana planer som avslutning på bussförarjobbet.
- Det var onekligen uppseendeväckande!

- Nu skall vi se vad vi noterat. Vagn 242 saknade fungerande defrosterfläkt. 'Våran' dieseltank var tydligen tom så det blev till att tanka borta hos Skogstransporter. Sedan kunde vi notera att det saknades en dator på depåkontoret. Dom har tydligen redan börjat avveckla oss. Apropå det! Har Du varit med om vagnutbildning på BLAB?
- Aldrig hört talas om ens... Däremot börjar det fattas mer och mer prylar i vissa bussar och man är mer och mer obenägen att reparera. Det är ju bara 6 veckor kvar till SLUTET.
- Då skall vi läsa vidare bland dessa små minnesanteckningar. Vagn 243 har en växellåda som larmar för hög temperatur. Jag fick bromsa för älg på 154:an en dag, älg på riksväg 27 en dag och rådjur mitt i vägen flera dagar på rad. Och problemet med kalla bussar har kommit och gått. Det har varit viktigare att ha sin privatbil i bussarnas varmgarag än att passagerare och kollegor får en varm buss att starta med.
- Skulle det där vara ett politiskt statement? Fast hur var det med julkorgen från Västtrafik? Först till kvarn... Inte mycket kollegialt då inte.
- Lite så - lite så! Men vi får ju inte skriva vad vi vill i vår egen blogg för då kommer "censuren" farande som ett yrväder. För övrigt står det i noteringarna att Veolias bussar anländer den 20 februari och om dom skall finnas på samma ställe som BL's är nu - blir det trångt.

- Platser som Aplared och Hillared borde inte ha kollektivtrafik. Sandning eller grusning finns liksom inte på kartan i dom orterna - där gäller verkligen Spinning! Eller skall det kallas burn out!
- Det påminner mig om nått närliggande. Västtrafik håller ju på att handikappanpassa kollektivtrafiken, men ingen har handikappanpassat snöröjningen. Där har Västtrafik missat grovt! Snöröjarna har inte fått utbildning om handikappanpassning ser det för bedrövligt ut i och runt hållplatserna. Handikappade ska tydligen inte att använda kollektivtrafik vintertid.

- Och så blir vi påkörda av kollega i Lockryd. Kollegan tyckte inte ens att det var nödvändigt att skriva en skaderapport. Det råder lite olika synsätt på detta med krockar och skador på bussar. Vi har nog ett äldre gammaldags synsätt, andra har mera låt gå attityd!
- Och Tjänst 6 har tydligen urdåligt med sluttid. Man hinner inte tanka och städa på den tjänsten heller. Så nu är det tre tjänster som saknar avslutningstid: Tjänst 1, 6 och 8.

- Blir det WC i de nya bussarna eller har Västtrafik skrotat det kravet nu...??? Dom har ju lite roliga idéer på det företaget.
- Apropå det så har jag nu skrivit till Veolia tre gånger och begärt att dom skickar tillbaka mina betyg och övriga papper, men dom har inte gjort vare sig det eller på annat sätt reagerat - djävligt dålig stil alltså!
- Ja, ja men vi tillhör nog andrasorteringen som jag fick ett fyndigt SMS om. Aldrig Veolia hörde jag en annan säga.
- Men ärligt talat så har jobbet som bussförare försämrats rejält. När vi började i yrket var det en helt annan status och med helt andra villkor. Idag blir jag förvånad att nån frivilligt ens reflekterar att utbilda sig till busschaufför. Arbetsvillkoren är väldigt dåliga idag.
- Jag hörde att Buslink försökte tillämpa samma villkor som för bussförare på tjänstemän och det tog visst hus i helvete. Detta illustrerar tydligt att bussförarjobbets arbetstider och villkor inte är så värst attraktiva för andra som arbetar i samma bransch!

Inga kommentarer: