15 januari 2010

Fredagen den 15 Januari 2010



- Jag påstår att vi busschaufförer är det dummaste som går i ett par skor.
- Det var ett grovt påhopp, även om vi ny själva är inkluderade.
- Vi är de mest godtrogna och enfaldiga som vandrar på denna vår jord... Detta med upphandlad kollektivtrafik drabbar i stort sett bara en enda grupp i samhället och det är bussförarna. Man införde upphandlad kollektivtrafik redan 1985. Den då arbetarvänliga (S) regeringen trodde i sin enfald att resenärerna skulle få lägre priser, men istället ledde det hela till att gamla välskötta bussföretag köptes upp eller lades ner. Dom som fick sitta emellan var just bussförarna. Nu har det gått 25 år sedan avregleringen och vi dumma djävla bussförare håller fortfarande på med ständigt försämrade arbetsvillkor, sänkta löner och ännu mer delade arbetspass. Frågan är väl hur dum man får bli?
- Hur dum som helst verkar det som. !3 timmars normalarbetsdag, inget socialt liv att tala om, sänkt lön efter varje upphandling, efter 29 år i yrket kanske Du får en provanställning som bussförare...kanske sa jag. Sedan fuskas det friskt med LAS-reglerna och facket säger inte ett pip. Man skall ha en helvetes tur om man får en seriös arbetsgivare. Att jobba fackligt är ett bra sätt att göra sig själv arbetslös, eller blogga!
- Nu har jag läst om förare som jobbat med att köra buss i över 20 år som blir provanställda, om busstvätt på entreprenad, om fackligt aktiva som ställs åt sidan och ännu längre uppehåll i delade pass. Trots det råder det absolut ingen brist på idioter som vill bli bussförare - vilket kan tyckas märkligt med tanke på de allt sämre villkoren.
- Jag hörde att vissa förare inte ens kan gå till banken och få lån. Man uppfyllde inte kraven på en säker och stadigvarande anställning. Sedan vet jag förare som tyckte det var kränkande att erbjudas provanställning.
- Jag hörde här om dagen att de stora bolagen som Busslink, Arriva, Nobia, Orusttrafiken, Veolia med flera numera utgör en guldgruva för jurister. Att överklaga anbud har blivit regel. Ett måste i bussbranschen. En annan sak som verkligen har blivit tydlig är hur onödiga dessa Förarcertifikat är. Detta bevisar att Västtrafik med flera trafikhuvudmän har rätt så dålig koll på hur marknaden för bussförare fungerar.
Hallå eller?! Inbilla inte mig att Västtrafik har kontroll på hur bussförarmarknaden fungerar. Dom vill ju vara kompis med alla busschaufförer, samtidigt som deras eget förfarande vid varje upphandling gör samma bussförare arbetsklösa. Rätt så korkat faktiskt.

- På nått ställe hörde jag talas om en facklig protest vid en upphandling, men ordet solidaritet och busschaufför gick inte att förena. Ingen skulle skriva på för den nya entreprenören var budskapet med det fanns inget civilkurage bland förarna så den idén floppade direkt!

- Det senaste nya från bussarbetsgivarna är rätt intressant. Du blir avlöst ute på linjen någonstans och sedan får Du på egen bekostnad och på egen fritid leta Dig tillbaka till bussgaraget och Din bil. Anledningen är simpel: Det finns inga kassor att låsa in längre och då tolkar arbetsgivaren arbetstiden som slut där Du blir avlöst oavsett hur lång tid Du har att ta Dig till bussgaraget. Trenden är rätt så tydlig, arbetsgivarna skiter bokstavligt talat i hur mycket fritid Du måste offra för att ta Dig tillbaka till bussgaraget. Det säger en hel del om arbetsgivarnas syn på sin personal. Och då är vi tillbaka där vi startade. Bussförare är ett gäng idioter som bevisligen finner sig i alla dumheter som arbetsgivaren hittar på!

- Det verkar inte vara nån större skillnad på om en sker upphandling i Norrland eller Skåne. Bussförare betraktas som fårskallar från norr till söder av branschfolket. Talet om brist på bussförare visar sig gång på gång vara tomt prat.
- Så har det dykt upp ett annat intressant fenomen som knappast gynnar busschaufförerna: datoriserad schemaläggning! Ett fullständigt känslolöst system för att planera tjänster eller omlopp om man föredrar det ordet. Syftet är naturligtvis att ytterligare maximera utnyttjandet av förarkåren inom tidsramen 13 timmar per dygn.
- Jag hörde att VTI i alla fall reagerat på bussarbetsgivarnas krav på lägre ålder för bussförare. Bussbranschens argument är att det skulle råda förarbrist - vilket har visat sig vara ett helt befängt påstående.Det är ett stort överskott på förare och ett väljande och vrakande vid varje upphandling. VTI hävdar dessutom att sänkt ålderskräns för bussförare strider mot EU:s körkortsdirektiv.
- Heja heja VTI - stå på er!!!!!

- LAS gäller säger facket, hörde jag här om dagen. Fast då gällde det inte BLAB utan VL-trafik. Även när VL-trafik skulle ta över efter Veolia försökte man ordna så¨att ingen skrev på.... Men Du har redan gissat hur bra det gick.
- Det sprack eftersom förarna inte kunde hålla ihop. En samling dumstrutar kan man tycka.
- Men det dyker också upp andra intressanta fakta. Arbetsgivarna är ena fega svin som inte vågar ange skälen till varför vissa får jobb och andra inte. Nu har jag läst samma sak i rapporter från detta avlånga lands alla hörn. Samma sak överallt. Och förarcertifiering är totalt värdelös - igen och igen och igen!

- Den nya kollektivtrafiklagen som är tänkt att ersätta den nuvarande är utformad för att gynna trafikföretagen på förarnas bekostnad. Fast jag har hört att den till stora delar kommer att hamna där den hör hemma - i papperskorgen.
- Den också! Det har blivit rätt många åtgärder de sista 25 åren på förarnas bekostnad. Märkligt att det ens finns folk som vill köra buss - om man nu orkar att fundera ett varv extra.
- Men argumenten för att behandla förarkåren som ett skock idioter utan hjärna är nästan för bra för att vara sann. "Man vill kvalitetssäkra för kunden". Ett sådant uttalande kan bara komma från nån som är helt hjärntvättad. Givetvis är det pengar vi talar om, pengar och snöd vinning, inget annat. Resten är bara att snacka runt i cirklar.

- Men som vi ser det är vi tillbaka där vi startade denna diskussionen: Bussförare är en samling idioter som finner sig i alla dumheter som bussbranschens företag hittar på. Vidare kan man slå fast att sammanhållning och kamratskap nog är en egenskap som dött ut. Nu gäller regeln var och en sig själv närmast vilket då utnyttjas av arbetsgivarna. Att det över huvudtaget finns folk som vill köra buss är förvånande med tanke på de avsevärda försämringar som skett inom yrket!


3 kommentarer:

Cina sa...

Jag slutade köra -92, och är minst sagt förvånad över att detta fortsätter och ingen försöker ens att säga stopp!! Det är fullkomligt vansinne att låta en hel kår bli behandlad på detta sätt som skett och som fortfarande sker.. Och värre och värre blir det...Och facket... Vad gör de åt det? INGET!

Ja, vi bussfolk är ett säreget och tåligt folk...Tror inte det finns någon annan grupp som sätter sig i en svinkall buss på morgonen och hackar tänder, när kylan biter sig igenom kläderna och tar sitt grepp om ryggraden....För dålig lön och urdåliga arbetstider!

Måste säga att du tar upp problemet mycket snyggt. Väl skrivet och genomtänkt. En eloge till dig!

Manover sa...

Jag har själv kört buss, men kör nu tåg istället. Vi är ju mitt uppe i Västtrafikupphandlingen nu, där SJ inte lade något bud överhuvudtaget, där DSB vann, men DB överklagade. Vi får väl se vem som får det när det blir klart.

Intressant ska det i alla fall bli att se hur det blir, dels för dom förare som blir kvar hos SJ, dels för dom som går över till DSB. DSB har ju sagt att dom ska ta över förare enligt Las 6b, vilket tydligen inte ska innebära några försämringar, löne- eller avtalsmässigt, hoppas att det blir så. Kanske kan man, om man går över, istället försiktigt hoppas på små förbättringar. :-)

Tyvärr är det ju inte arbetstagarens marknad. Hög arbetslöshet i kombination med att det är relativt lätt att bli bussförare gör väl att folk lättare finner sig i dåliga villkor. Men jag håller med, det är väldigt synd att vi inte kan samarbeta bättre och gemensamt stå emot felaktigheter och orättvisor, lite mer sammanhållning skulle alla tjäna på i längden.

Anonym sa...

DE nya förararna kör inte längre buss som vi lärde oss en gång. De kör ett fordon och inkasserar lön en gång i månaden. Man struntar i tidtabellen, kortar rundan genom att skylta om eller går för tidigt från hålltid, för att hinna till avlösning. De har inte den där ansvarskänslan som vi fick intutat för 25 - 30 år sedan.