03 januari 2010

Söndagen den 3 januari 2010





- Det är lite ovant att skriva 2010 ännu.
- Jo men vi vänjer oss snart. Tro mig.

- Jag kom att tänka på nått då jag tänkte kommunikation! Jag tänkte först på Yahoo och WebbCrawler och sedan på Altavistas uppgång och fall. Affärsidén är hur simpel som helst egentligen.
- Du tänker i banor som att göra all världens internetinformation tillgänglig, användbar och sökbar.
- Precis! Lätt som en plätt kan man tycka och ändå inte inser man. Varför har inte Yahoo, WebbCrawler och MetaCrawler blivit världskändisar? Vad låg bakom Altavistas fall? Nått måste man missat så klart. Dessutom har svenskan fått ett nytt ord nu: Googla! Jag googlade på det eller det.
- Jag skulle våga en gissning när det gäller Googles popularitet och Altavistas fall. Jag gissar att Google "uppfunnit" ett bättre sökmotor som snabbare och exaktare finner svaret på det vi söker. Altavistas grundsystem hängde inte med. Dessutom har Google hängt på lite lull lull som Gmail, Blogger, Chrome och Google Maps. Snart kommer dessutom Google Books.
- Så Du tror att det är enda förklaringen? Jag tror att även smart hantering av reklam och annonser bidragit till framgången. En reklam som finns där men som ändå inte upplevs som påträngande. Det förefaller i alla fall som om Google hela tiden lyssnar och anpassar sig efter oss som använder sökmotorn. Dom är väl medvetna om att deras brukare med ett enkelt musklick kan välja bort dom om man gör något som vi brukare inte gillar.
- Jag hörde att Microsoft försöker introducera sin egen sökmotor som kallas för Bing med sedvanliga rövarmetoder. Kommer binga att bli ett nytt svenskt ord framöver? Det återstår väl att se. Både Ask och Bing försöker med jämna mellanrum etablera sig i våra datorer i alla fall.
- Jag läste en sak om Googles sökteknik. Sökmotorn inte bara söker utan den "tänker" också. Den 'viktar' olika sidors innehåll och rangordnar och lär sig hela tiden efter våra sökvanor.
- Jo Du, det är mer än så. Google samlar också information om hur vi beter oss på internet. Information som man sedan säljer till företag. Googles sökmotor skall inte bara ge oss snabba svar utan den skall även ge företagen snabba svar om vårt kundbeteende. Google lägger ner en och annan miljon på beteendevetenskap, datoralgoritmer och marknadsföring för att snabbt spåra nya trender och vara med först. Det kostar att ligga på topp.
- Men Du. Google är ju trots allt ett affärsdrivande världsomspännande företag. Målet är ju att precis som andra multinationella företag att tjäna pengar åt aktieägarna. Så Google anpassar sin sökmotor till olika marknader för att inte stöta sig med varesig regimer eller brukare. För Google är t ex yttrandefrihet ingen prioriterad fråga, det är däremot tjäna pengar.
- Glöm inte en sak bara: Google är bara 10 år gammal. I den digitala värden kan det gå fort upp och lika fort ner igen.
- Jag satt här och läste om Android som tydligen är det hetaste på mobiltelefonmarknaden just nu. Google har verkligen lyckats i sin marknadsföring. Man skall registrera sig hos Google. Man skall använda Gmail och Google Sky Map för att nämna något. Google är verkligen med i matchen.

- Och här hemma förlorar Svensk Bilprovning sitt monopol. Är det bra eller dåligt?
- Jag kan tänka mig att landsbygden får ta ytterligare stryk och med längre väg till nån form av bilprovning. Det dräller ju knappast av varesig större bilverkstäder eller drivmedelsstationer på landet längre. Trenden är rätt så tydlig.
- Vi blir dessutom av med det synliga skattemärket. Staten ska spara pengar igen. Undrar hur många som förlorade jobbet på den förändringen?
- Glömde nyheterna berätta det. Nåväl det var ju inte Volvo eller SAAB som gick i putten där inte. Det rörde sig kanske bara om tvåsiffriga tal.

Inga kommentarer: