12 december 2009

Lördagen den 12 december 2009



Nu är det mörkt ute och att vistas utan reflex är livsfarligt!


T A G E N U R T R A F I K


- Först som sist så tror vi två inte att vi kan förändra verkligheten via en blogg.
- Nej det vore bra korkat av oss att tro det eftersom det bara är pengar som förändrar verkligheten.
- Eftersom vi dessutom är satta EJ I TRAFIK så kommer loggen att sluta handla om kollektivtrafik.
- Dessutom så är det tredje advent. Tiden rusar iväg måste jag säga.
- Javisst och nu har alla fått sin anställning på det franska företaget Veolia.
- Precis. Veolia har ringt runt och alla berörda gett besked! Hos oss fick 5 av 9 fortsatt anställning som bussförare. 55% alltså. Vi får lyckönska de lyckliga.
- Jag slog på lediga bussförarjobb och i hela landet fanns det 7 (sju) lediga jobb. Och dom fanns i Stockholmsområdet och Uppsala.
- Det blir alltså EXIT som bussförare.
- Några detaljer slog mig i samband med denna upphandlingen. Har Du tänkt på hur illa BL egentligen behandlat i vart fall "vår" depå. Ingen utökad linjeutbildning till exempel. Nej där satsade man på tillsvidareanställda och timanställda på Borås Depå!
- Och Västtrafiks Förarcertifikat visade sig inte vara värt pappret det var tryckt på.
- Och uppgörelsen med LAS-listorna var en skrämmande uppvisning i hur BL såg på depåerna.
- Men nu är vi som sagt tagna ur trafik för gott och därför är knappast möjligt att blogga om kollektivtrafik i framtiden.
- Vi får tacka våra läsare för den tid som varit!



3 kommentarer:

Svemicke sa...

Inom bussbranschen har jag lärt mig att det inte är genom lediga platser i tidningen man ska gå. Bussbolag behöver alltid timanställda. När man väl kommit in som timanställd så gäller det att visa framfötterna för att uppnå maximal klimax. Det vill säga, bli fastanställd.

Jag ville inte bli annat än timanställd hos Veolia och jag var högintressant för företaget trots att jag i dagsläget saknar körkort. Jag skulle återkoma när detta givits mig åter.

Svemicke sa...

För övrigt är jag inte bussförare i dagsläget, men bloggar ändå om kollekltivtrafik så det borde Du med kunna göra.

Jag får ju dessutom stå till svars för varför vissa av BLAB:s bussar har mindre motorer än andra. Hur nu jag ska kunna veta det? Livet är lustigt ibland.

Anonym sa...

Jag kommer att sakna dina inlägg om kollektivtrafik och bussförare. Har som bussförare själv, läst rubbet med största intresse och länkat vidare till mina arbetskamrater. Det blir tomt på nätet utan dig. Passa på att göra något annat, nu när du "slipper" köra buss!?

Jag gillar mitt jobb, men vår arbetsplats har förändrats. Jag vet inte om jag orkar köra resten av mitt yrkesverksamma liv, i tuffa tidtabeller, med 30 min-raster som ännu mindre minskar stressen. Var inte rasten till för att ladda batterierna för nästa pass?
Dessutom är förarplatsen inte längre byggd med eftertanke. Den som sitter bakom ratten skall ha korta ben och långa armar för att slippa sträcka sig efter ex. dörrknappen. Förarstolarna funktion har glömts bort, speglar placeras med döda vinklar som resultat, man minskar solskyddets bredd, osv, m.m. etc ....

Västtrafik visar sin "förakt" för oss, när man uppmanar till upphandling utan konsekvensanalyser för personalen. Dessutom lyssnar de aldrig våra insiker, kunskap, klagomål, erfarenhet, m.m. etc, osv ....

Summa: Gillar mitt yrke, avskyr det faktum att vår erfarenhet inte är värt något alls.

Snälla, sluta inte skriva, utan forsätt gärna att peppa oss för kampen för bättre villkor. Höj vår status genom det skrivna ordet.

Karolina bussförare (20 års erfarenhet) i 4-stad.