21 december 2009

Måndagen den 21 december 2009 Vintersolståndet





- Så snacket går på bygden!
- "Våran" 302:a skall försvinna och bli skolbuss. Hur det blir med trafiken söderut från Svenljunga har inte jag hört nått om. Kollar runt!
- Okey! Berätta om Du hör nått!
- Jag lovar.

- Nu skall vi reda ut hur Västtrafik ser på detta med upphandlingar. Dom måste givetvis följa lagen om offentlig upphandling och sedan är det företaget som vinner upphandlingen som anställer förare och är ansvarig arbetsgivare. Västtrafik uppmanar alltid vinnande arbetsgivare att överta de förare som får sparken, men kan inte "tvinga" företaget att ta emot dessa.
- Med andra ord skall man inte bli bussförare om man vill undvika att bli förnedrad vid varje ny upphandling. Anställningstryggheten är ju minimal som vi redogör för lite då och då.
- Västtrafiks ambition är att skapa en trygg arbetssituation inom LOU, fast då ska man hålla i minnet att Västtrafik icke är arbetsgivare.
- Min logiska och naturliga slutsats blir givetvis att uppmana vänner och bekanta att inte bli bussförare eftersom det är förknippat med godtycke, förnedring och en ytterst osäker anställning.

- Det intressanta är att Nobia, det är tydligen poppis att byta namn på bussföretagen just nu, fd Swebus har en intressant syn på begreppet personal i dessa tider av överflöd på busschaufförer.
- Hur tänker Du nu?
- Enligt vittnesuppgifter sker en utrensningskampanj av förare inom företaget som på oklara grunder inte platsar i organisationen. Syftet tycks vara att få förarna att gå på tå och ständigt ha ont i magen av oro. Känns inte som en smart personalpolitik, men den tycks ha blivit allmänt vedertagen för att tysta de som av någon orsak har en egen åsikt!
- Verkar vara effektivt, i vart fall så länge det råder stort överskott på förare.
- Japp och så använder man sig av formen provanställd vilket innebär att jag som arbetsgivare inte behöver motivera varför jag inte vill ha Dig kvar. Smart!
- Hörde frågan: Vad gör facket? För det första kan dom inte göra något. Frågan är om dom ens är intresserade av att göra nått. Dom skulle kunna förhandla och kräva moteveringar och hota med en lokal kortstrejk, men vem orkar?
- Det kan man undra... Alltnog och emedan så verkar bilden stämma på lite fler ställen än på den aktuella orten. Brun tunga och bakåtkammat hår är det som gäller!
- Det har väl vi fått erfara ... (skratt)! Sådana bloggare som vi vågar ingen anställa.
- Jag hörde att Nobia inte värderar förarna överhuvudtaget och att man kör en hög andel timanställda och provanställda för att undvika stora avvecklingskostnader!
- Hade det varit bättre om dom gått i konkurs för några år sedan? Ho vet! Nu verkar personalen få betala priset i alla fall.
- Är det inte det som hela upphandlingssystemet går ut på - att banta personalkostnaderna! Det har jag trott hela tiden.
- Du glömde en detalj bara! Upphandlingssystemets andra syfte är att neutralisera facket och där har man också lyckats till 110%.

- Se där ja. För att citera Gyllene Tider: När vi två blir en! Sven Carlsson Buss AB i Gnosjö växer genom uppköp av Moheda Buss AB.
- En anbudsgivare mindre... Man tackar! Detta är väl ytterligare ett resultat av hur det ser ut på bussmarknaden idag. Väx för att överleva!
- Hoppsan! Blev vi ovänner med folket i Gnosjö nu?

- Jag läste en annan kul grej! Det handlade helt kort om BLs LAS-lista i samband med Veolias övertagande av trafiken. Det var många BL-förare som ställdes åt sidan till förmån för dem på Borås Depå. Vissa hade rejält med tjänsteår på nacken!
- Ytterligare ett bevis på att Upphandlingssystemet tryckt ner facket under golvnivå!
- Vi får väl gratulera dem som klarade spärren in till Veolia - tänk att ett samtal kan betyda så mycket!

- Arriva lär testa vinterdäck på ett antal bussar i vinter!
- Det var intressant. Annars halkar vi ju runt på sommardäck året om och är extremt beroende av väghållarens intresse av att halkbekämpa.
- Men de flesta som åker buss har ingen aning om detta simpla faktum. Dom blir bara lite förvånade när bussen står och slirar....



Inga kommentarer: