15 december 2009

Onsdagen den 16 december 2009

.


- Enligt radioreklamen sökte man 1400 lokförare på järnvägsjobb.se, men när man loggade in fanns det bara 71 jobb och inget i Västsverige. Lite märkligt är det.
- Det visar hur pålitlig radioreklam är!
- Så det var inget för oss med andra ord.
- Tydligen.

- "Jobb är bättre än pension" skriker rubrikerna, men om man inte har nått val blir situationen en helt annan.
- Jag undrar hur man rehabiliterar utslitna arbetare, t ex bussförare? Har arbetsmarknaden mognat så pass att man har plats för dessa individer? Frågan är vart systemfelet ligger?
- Det är en smart fråga. Aktiemarknaden som bland annat har hand om våra pensionspengar kräver höga avkastningar och kvartalsekonomi. Arbetsgivarna kräver effektivitet och tolererar inga "defekta" eller utbrända och äldre personer. Så vårt aktiebaserade pensionssystem gör att vi biter oss själva i svansen.
- Jag är rädd för att det är värre än så. Nu har regeringen beslutat att sjukskrivna som förbrukat sin rätt att vara sjuka skall stå till arbetsmarknadens förfogande för att på så vis plussa på arbetslöshetsstatistiken och pressa ner lönenivåerna.
- Du polarn. Det där snackade vi om här om dagen också. Fast då gällde det visst bara överskottet på friställda bussförare.
- Lustigt att Du skulle nämna det för jag fick mig till livs nån typ av räkneövning som skulle uppskatta hur många av de varslade på Borås Depå som inte får jobb hos Veolia. Minns inte om vi kom i mål, men det blev en hel del.
- Apropå räkna så har visst några personer oberoende av varandra suttit och räknat på hur dyrt det skulle bli med tombusskörning mellan Älvsered och Svenljunga med nuvarande, ännu ej tillgängliga, turlista. Det blev visst en stor påse pengar.

- Jag skrev ett brev till Veolia och frågade varför vi två inte fick flytta över till dom när dom tar över efter BLAB. Tror Du dom svarat på det brevet?
- Troligen inte! Och jag skrev till Svensk Kollektivtrafik och frågade efter de där 2500 vakanta bussförarjobben. Kan Du gissa vad som hände?
- Absolut ingenting blir min gissning! Eftersom dom inte finns kan dom knappast visa Dig vart dom finns! Du skall ge fan i att syna en bluff!

- Att ett antal skolelever på hemväg i en buss kan låta så mycket. Kan just undra hur hög ljudnivå det är i klassrummen? Hörselskydd tack!
- Då kan Du också tänka Dig vilken omställning det kommer att bli när man måste sitta ner i ett bussäte och dessutom ha på sig ett bussbälte.
- Det kommer att bli världens chock - att inte kunna springa runt i bussen och snacka med polarna och halvligga eller ligga i ett dubbelsäte. Shit vad trist det kommer att bli att åka buss hem.
- Man kan ju hoppas att ljudnivån sjunker något.

- Arbetsförmedlingen har visst aldrig förstått vitsen med förebyggande arbete.
- Arbete? Den lokala Arbetsförmedlingen förutsätter att Du är inskriven som arbetssökande genom ett personligt besök mot uppvisande av giltig legitimation.
- Hallå eller? Vadå lokala arbetsförmedling? Vi får väl för böveln åka 7 mil enkel väg till "vår" lokala Arbetsförmedling. Den vi hade innan lades ju ner! Den var visst olönsam.
- Kan Du definiera vad som menas med att aktivt söka arbete på en obefintlig arbetsmarknad?
- Nej jag tror jag står över. Men Du vet att alla som är inskrivna på Arbetsförmedlingen skall göra en handlingsplan! Planen skall beskriva den snabbaste och bästa vägen till ett nytt arbete.
- "Du arbetsförmedlaren, flytta på Dig för nu tar jag över! Du är avskedad!"
- Jag skickade en förfrågan till Arbetsförmedlingens kundtjänst och frågade vart jobben för de över 60 år fanns, men se det kunde dom inte svara på, dom bara svamlade lite.

- Vad finns det för argument för att inte åka kollektivtrafik?
- Skall Du fråga det! Vi upplever väl det mesta av detta varje vecka. Jag har en lista här så det är bara att välja:
  • Klotter, skräp, gammal mat och spyor. Det verkar inte som övervakningskameror gör någon skillnad i detta avseende.
  • Trånga och ofta rätt mediokra säten som dessutom är trånga även i sidled. Inget för fullvuxna! Och nu tillkommer dessutom bussbälte!
  • Störande reklam, risk för rån eller våldtäkt, speciellt kvälls och nattetid.
  • Förare som kör som biltjuvar med tvära stopp och häftiga starter!
- Javisst, men så har vi en miljövinkel också. Jag tänker inte på dieselbussar eller biogasbussar då utan på något vi tagit upp tidigare: De gamla hederliga trådbussarna. Tyst och utan minsta uns av avgaser smyger dom runt i staden. Moderna trådbussar är vanligtvis bekväma inuti, rör sig snabbt och miljövänligt och måste följa samma trad varje gång vilket innebär att våra veckobrev aldrig behöver påpeka att man skall följa körvägen. Skulle det skita sig vid nått tillfälle kan dom köras på batteridrift kortare sträckor för att ta sig förbi tillfälliga hinder.

- Jag har en rätt viktig fråga att ställa!
- Lyssnar.
- Vem betalar böterna på 500:-- när sidomarkeringslyktor saknas, är ur funktion, är bristfälliga eller inte är anordnade på föreskrivet sätt.
- Det hoppas jag BLAB gör för jag har inte råd varje gång dom inte fungerar.

- Har Du sökt till nån typ av depåchef på Veolia?
- Inte vad jag vet. Har det varit nått sånt arbete utannonserat?
- Vet inte. Jag stötte på en som påstod detta och eftersom Du inget sagt blev jag lite ställd.
- Så vitt jag vet har dom anställt nuvarande depåombudet i Tranemo, men det cirkulerar så mycket rykten att man kan bli helt snurrig. Jag hörde ett idag som sa att Veolia inte var klara med planeringen av depåerna och hur lite folk som skulle krävas.
- Märkligt! Jag trodde i min enfald att man hade gjort sådant innan man postade sitt anbud.
- Dom kanske begär tilläggsanslag -- he he he!

- Så om vi nu summerar det hela så handlar det ständigt om pengar. Det spelar ingen roll om vi snackar om klimatkatastofer i Köpenhamn eller att sjuka ska söka jobb eller en sketen upphandling av kollektivtrafik. Det är alltid pengar det handlar om. Konsekvenserna skiter man oftast i om man klarar det politiskt.


Inga kommentarer: