14 december 2009

Måndagen den 14 december 2009


- Va! Är Du nyduschad och sätter Dig här och tjôtar om Svensk Kollektivtrafiks märkliga ageranden.
- Typ! Samhället tjänar mer på kollektivtrafiken än vad trafiken kostar samma samhälle påstår man.
- Är det samma organisation som påstår att det fattas 2.500 bussförare?
- Du får ju inte se kollektivtrafiken ur ett förarperspektiv pucko. Du måste se den som ett viktigt strategiskt verktyg för att uppnå viktiga samhällsmål.
- Pucko på Dig själv Du. Jag var i alla fall förare och såg allt ur förarens synvinkel så klart!
- Du skall veta att kollektivtrafikens branschorganisationer vill fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel fram till 2020 och en statlig utredning vill omreglera kollektivtrafiken med resenärens behov i centrum. Du hörde rätt, med resenärens behov i centrum! Bussarna körs av ett ryskt bemanningsföretag.
- Jag fattar som vanligt ingenting. Kollektivtrafiken anses vara den lösning som skall rädda miljö och klimat och ändå lägger man ner linjer i parti och minut och gör förare arbetslösa vid varje upphandling. Hur fanken räddar detta klimatet eller miljön?
- Jag är böjd att instämma! Det borde vara mer naturligt att man bygger upp ett robust heltäckande transportsystem som inte vacklar vid höjda bränslepriser, som inte trasas sönder av ständiga och mer eller mindre märkliga upphandlingar.

- Apropå olika typer av färdbevis och det faktum att Västtrafik har ett system medan Södra Sverige har ett annat system så kommer nu Resplus med ett eget system där man skall kunna resa med den större delen av svensk kollektivtrafik. Dessutom underlättas byten mellan olika trafikslag.
- Å fan! Jag har aldrig sett detta ResPluskort ännu. Har Samtrafiken misslyckats?

- Jag läste en grej som var väldigt intressant, inte minst för att det i högsta grad kunde ha gällt oss - eller så gjorde det just det! Allt nog och emedan så handlade det om vem som vågar vara illojal mot arbetsgivaren och varna för säkerhetsproblem i verksamheten.
- Du har onekligen en poäng där. Klimatet på arbetsplatserna har blivit kallare och tuffare. Anar jag att Du tror på ett samband mellan vårt bloggande och att vi inte fick fortsätta som bussförare?
- Du tror det Du tror. Jag ser i alla fall en typ av hot mot yttrandefriheten. Säg eller skriv fel saker och Du får sparken. Lojalitetskraven på de anställda ökar och de förväntas i klartext hålla käften i alla situationer.

- Wow. I Göteborg har man ändå fattat vad som krävs för att få kollektivtrafiken attraktivare, även om många göteborgare "älskar" sin bil.
- Jag tror att jag kan gissa hur Du tänker nu! Det har tillkommit nått som skiljer kollektivtrafiken från biltrafiken.
-Yes! Nu har bussarna fått ett eget körfält mellan Svingeln och Centrum. Slut på köandet....Mycket trevligt! 100 bussar i timmen låter häftigt!
- Allt som ökar kollektivtrafikens framkomlighet gynnar den och motiverar till att ställa bilen och ta bussen.
- Och sparka ytterligare 5 busschaufförer?
- Jag tror att Du fastnat där Din stackare. Inse att dessa meningslösa upphandlingar kommer att fortsätta och att bussförare även i framtiden kommer att bli friställda. Några oerhört begåvade politiker tror att detta är framtiden. Dessa begåvade politiker har samtidigt själva försett sig med en rejäl ekonomisk kompensation om dom själva skulle bli bortröstande.
- Snälla Du! Det är en jätteskillnad på en liten obetydlig maktlös busschaffis och en otroligt begåvad politiker. Du kan inte göra sådana jämförelser, dom finns inte på kartan.






Inga kommentarer: