17 december 2009

Torsdagen den 17 december 2009



- Jaha, julen närmar sig med stormsteg och det ligger snö på marken. Vad kan man önska sig mer?
- En egen sandbil eller saltbil kanske? Allvarligt talat jag vet inte, men jag tycker det är lite kul att föraren i Borås som skapat sig fina rubriker fortfarande kör buss. Det säger nått om yrket på nått vis.
- Det är kanske genom spektakulära trafikolyckor man blir uppmärksammad och får stanna inom yrket. Jag tänker på senaste numret av Strålkastaren från Västtrafik som innehåller en artikel med rubriken Fler förare behövs. Artikeln blundar helt för det faktum att det vid varje upphandling slås ut ett antal förare som inte blir anställda hos den nya entreprenören eftersom denne naturligtvis behöver färre förare än sin föregångare. Västtrafiks lösning på detta fenomen är att låt samhället utbilda bussförare åt branschen redan på gymnasienivå och se till och sänka ålderskravet till 18 år. Helt sjukt.

- Och så skall andelen unga snygga flickor ökas. Jo tack jag läste också den artikeln. Jag har inte det minsta emot damer bakom ratten, men jag lite problem med motivet ibland. Officiellt körde dom miljösmartare. Så på uppdrag av arbetsförmedlingen utbildas omkring 150 bussförare om året i Göteborg och på Komvux hos Bäckängsgymnasiet har samma typ av utbildning gått på högtryck. Det viktigaste budskapet som jag ser i detta är att man inte är intresserad av att ta till vara på de förare som blir av med jobbet vid varje upphandling utan hela tiden skapa nyutbildade förare.
- Nån flummare påstår att man måste höja statusen på yrket så att folk stannar kvar, vilket ur vårt förarperspektiv nog var bland det mest korkade uttalande vi hört. Inte minst med tanke på att man inte vill att alla skall stanna kvar i yrket.
- Samtidigt jobbar allt fler längre... i alla fall dom som har ett jobb att gå till. Andelen har ökat från 9% till 12% och tydligen gäller detta också vissa busschaufförer. Samtidigt stiger arbetslösheten i samhället. Det är sannerligen mot allt förnuft!

- Telia gör nu reklam för 4G som en världsnyhet samtidigt som media och Västtrafik hackar på busschaufförer som använder mobilen i arbetet trots förbud. Västtrafik har uttryckligen förbjudit användandet av mobil för bussförare vid ett flertal tillfällen och uppmanat passagerarna att anmäla förare som bryter mot förbudet. Så mobiltelefoner som kan spela in videosnuttar har blivit passagerarnas vapen mot mobilpratande busschaufförer och såväl Västtrafik som Göteborgs Spårvägar uppmanar passagerarna att hålla koll på bussförarna.
- Som kontrast till detta hörde jag idag en trafikledare som klagade på att Kalle inte kunde nås för han har ingen mobil. Kalle lydde kanske Västtrafiks och BL's förbud mot mobiler i jobbet! Det uppskattades dock inte av trafikledarna.

- Jag får det bestämda intrycket att Västtrafik inte gillar bussförare speciellt mycket och ser personalomsättningen som något positivt. Samtidigt håller bussförare ett antal människors liv i sin lediga hand, inklusive sitt eget, vilket nog de flesta passagerare glömmer bort.
- Det ligger nog något i detta för nu vill Västtrafik gå ut i skolor och marknadsföra yrket och plussa på omsättningen ytterligare. In med nya unga vackra och icke mobilpratande oerfarna kvinnliga förare som kör miljösmart. La Du märke till något som saknades i artikeln?
- Ja en sak nämndes aldrig och det var lämpligheten. Lustigt egentligen. Men det är väl lite som Motormännen säger om Vägverket: Västtrafik & Vägverket bromsar sig in i framtiden.

- Och så vill jag passa på att påpeka en sak bäste broder!
- Öhhh!
- Jag har ingen aning om vad Veolia sysslar med - vi är inte med i matchen. Så undvik sådana frågor är Du gullig. Och en sak till! Jag har ingen aning om vad som händer på depånivå heller.


1 kommentar:

Anonym sa...

Med den nya tidtabellen och ny sökning, så har vi nu jobbat en vecka. En vecka som jag har "bråkat" och "gnällt" och ... Vi har två tjänster än så länge där rasten är 31 resp. 33 min lång. Men ... körtiden innan rast är inte tillräcklig, så i praktiken blir rasten 23 resp 25 min lång. Jag har krävt min rast och de har fått lösa turens första del, men ... De andra förarna är rädda unga förare och/eller timanställda som inte vågar "bråka". Konstigt att företagen vill ha unga(r) och/eller timanställda förare, som inte har "vett" att ställa till det för företaget.

Karolina, bussförare i 4-stad.