29 november 2009

Lördagen den 5 december 2009

KVINNOR ÄR BESATTA AV SITT UTSEENDE!

Kommunikation?

- Oj så veligt! I förra veckobrevet stod det helt andra saker inför kontantstoppet. Då skulle några sitta och ta emot väskor med myntapparat och plånbok.
- Jag bara undrar en sak... vad skall det användas till? Det införs kontantstopp i Sverige undan för undan... så vem behöver dessa manicker?
- Kanske det skall gå på export? Fast då får myntapparaterna göras om förstås... Klurigt det där.
- För vår del blev det bara myntapparaten som skulle lämnas in. Så då får dom väl omvandla den då! Eller så får dom betalt för skrotvärdet????
- Sedan blev vi av med ett förarkort och fick det andra nollställt så vi inte av "misstag" kan genomföra en kontantförsäljning. Fast dom har dessutom som dubbel säkerhet även plockat bort kontant i biljettmaskinerna.
- Såg Du nått kul på lappen Du fick när Du lämnat in alla prylarna?
- Nej vadå?
- Det står ordagrant INLÄMNING (VID ANSTÄLLNINGENS SLUT). Gäller för bussförare - Tranemo/Svenljunga/Skene.
- Aj som attan... Då är det slut nu då? Nej jag skojade bara, men det var onekligen dråpligt.
- Inte minst för att det bara avsåg just depåerna.... som offrades då LAS-listan gjordes!
- Fast det där med VID ANSTÄLLNINGEN SLUT är ju sant!

- Men jag måste få klaga på en sak i alla fall!!!!!
- Och vad skulle denna enda sak vara?
- Det tar ju en mindre evighet för varje enskild kontokortsförsäljning. Skall det ta över 2 minuter per kund kan vi lika gärna skrota tidtabellerna eller lägga ALL försäljning utanför bussarna......Det får allt gå lite fortare om det skall fungera.
- Du sa en sak... Vi kanske skall försöka få jobb hos Västtrafik. Trots allt är vi ju världsbäst!

- Och inte får vi någon vaccinering mot grissjukan heller. Fast det är skit samma för vaccinering sker av kostnadsskäl på fridag eller fritid. Det är så bussförarbranschen fungerar. Allt som inte innebär att köra buss sker på fritiden speciellt om det har samband med jobbet att köra buss.
- Kom Du inte på det förrän nu? Stolle! Fast det finns en annan sak som helt försvunnit från branschen som det verkar --- Julbordet! Jag minns förr då julborden stod som spö i backen och man nästan var utled på julmat på julafton. Nu lyser julborden istället med sin frånvaro, så visst har det skett förändringar.
- På vår depån hade vi ett eget julbord de första vilda åren, men detta är numera endast trevliga minnen från en svunnen tid. Om det skall kallas utveckling eller avveckling låter jag vara osagt!
- Jo den kompisanda som rådde i början är rejält naggad i kanten så här på slutet av perioden. Det kan jag tycka är synd, men det är väl en naturlig del av utvecklingen.
- Dom här bytena av depåchef har absolut inte varit bra, men nu är det så kort tid kvar att det knappast är värt att försöka ändra på detta. Slutet är så att säga nära.

- Sedan november 2009 är det möjligt för registrerade Västtrafikkunder att på Mina Sidor på Västtrafiks hemsida se hur mycket pengar som finns kvar på Västtrafikkortet. Som i alla andra datorsammanhang måste man logga in med ett användarnamn och lösenord.
- Vore det inte bättre om resenären kunde få samma info i bussen direkt.
- Tryck på ? så får Du svaret stolle!
- Okey varför då logga in hos Västtrafiks Mina Sidor?
- Det kan jag inte svara på. Nån typ av service antar jag.... Vi kan detta nya systemet för dåligt ännu och begreppet utbildning har mest gått ut på tryck där och tryck där och ingen logik förmedlas.
- Men våra kunder opponerar sig mest mot att man inte i förväg får veta vad resan kostar och en del ungdomar finner det märkligt att man inte kan köpa SMS-biljett till 'våra' linjer.
- Alla systemskiften har sina lustighetet.

- En raritet torde vara detta med skolkort. I Göteborgs Kommun får alla elever gratis färdbevis oavsett avstånd till skolan, medan man i andra kommuner tjafsar om avstånd till skolan hit och dit. I vissa fall är det snudd på millimeterrättvisa.
- Svaret på denna fråga är lite det Du och jag har klagat på länge. Tyvärr är det upp till varje enskild kommun att utforma reglerna för skolkort. Dessa regler skiljer alltså mellan olika kommuner. Det utökade skolkortet gäller dock enbart Göteborgs Kommun.
- Jag måste säga att eleverna åker på sina skolkort på snart sagt vilka tider som helst och biljettapparaten protesterar nästan aldrig.
- Det är nog rätt så naturligt eftersom man inte gick med på att förändra fritidskortet. Regionfullmäktige tyckte det skulle bli för dyrt att låta fritidskorten gälla från klockan 14:00 så nu åker kidsen på skolkorten istället.
- Du menar att kidsen är smartare än Västtrafik.

- Men att Regionen skall marknadsanpassa kollektivtrafiken skulle innebära att stora grupper plötsligt skulle stå utan kollektivtrafik.
- Visst men så var det ju ett förslag från Miljöpartiet också.
- Men jag funderar fortfarande på vad som menas med marknadsanpassa kollektivtrafiken. Innebörden av begreppet är tämligen luddigt!
- Jo det vill jag lova. Det finns kloka personer som gör gällande att kollektivtrafiken inte ens är konkurrensutsatt utan att det bara är en illusion för att lura oss vanliga människor.
- Aktieägarna löper inga risker vid en offentlig upphandling, det gör Västra Götalandsregionen och chaufförerna. Busslink har hittat sitt sätt att utöka kassan.
- Du menar på fullt allvar att politikerna lekar marknad.
- Det är i alla fall vad en viss Bengt Göransson hävdar och han är verkligen insatt i dessa sakerna. Jag tror att han har rätt. All kollektivtrafik är betald av det allmänna och resten är bara politisk lekstuga.
- Så att vi chaufförer inte har en trygg anställning är bara en del av denna politiska lekstuga då?
- Det kan man lugnt säga. Företagen vältrar över kostnaden för icke anställningsbara förare på det allmänna.

- Nu kommer det en ny turlista som gäller 13 december 2009 till 27 februari 2010.
- Så det skall fixas nya omlopp för 2,5 månader. Underbart..... Jag hörde om jättelika ändringar, men jag har i vart fall inga sett ännu.
- Lugn, bara lugn... Jag kunde bara hitta en enda ändring och den går utmärkt att justera i befintligt omlopp/tjänst. Det är de hele! Så hetsa inte upp Dig. Däremot vet vi inte vad som händer efter 27 februari 2010 ännu, med turlistorna menar jag nu. Vad som händer med oss är ingen hemlighet.

- Stackars resenärer! Här sätter man in en buss som icke funkar i vårt bussvärmesystem i ett kallgarage bara för att vissa anställda vill ha sina bilar i ett varmgarage. Alla frös under första turen denna veckan. Det är ingen bra reklam för varesig kollektivtrafiken eller Västtrafik.
- Nej sannerligen inte, men gamla 207:an är rätt go att köra trots allt. Det händer nått när man trampar på gasen.
- Jo förvisso, men måste vindrutetorkarna vara lika antika som bussen?



ICKE KOLLEKTIVTRAFIK

- Det är lite lustigt! I Göteborg är det jättepoppis att åka med gamla ringlinjens spårvagnar, men när man kommer med den hederliga gamla 207:an så gnälls det på både det ena och det andra bland passagerarna.
- Fullständigt onödigt! Det borde vara dubbel taxa för att få åka med en veteran.
- Men jag funderar på en annan sak i detta sammanhang - Du kommer kutande som värsta sprintern och bussen bara åker iväg inom Borås Stadstrafik.
- Och vad gnäller Du för? Nästa buss kommer om 7 minuter... Varför denna löjliga stress? Inte bra för någon kroppsdel. Det är lite skillnad för regionbussarna där det kan vara mellan 30 - 60 minuter emellan. Ibland 2 till 3 timmar.
- Sant och men dom förarna brukar dessutom låta mig åka med så det är lugnt. Där är normalt sett ett helt annat tempo.

- Men det pågår en ständig diskussion om att kollektivtrafiken borde vara gratis. Ett argument skulle vara att slippa det nya krångliga betalsystemet.
- Då kan vi väl berätta att vi redan delvis är där. Detta betyder att en större del av priset för bussbiljetten redan är betald. Resenären betalar bara en mindre del av det verkliga priset.
- Enligt statistik så drar Västtrafik in 54% av biljettpriset sett på hela regionen medan 46 % är skattemedel. Men så ser det givetvis inte ut över allt. Regionen är inte homogen.
- Minns vad vi snackade om tidigare om en skenmarknad för kollektivtrafiken för då blir bilden ännu märkligare.

- Taskigt att bli överkörd av en buss utanför lunchrummet vid SöT.
- Onekligen gör det ont - rejält ont! Hoppas han klarar sig utan men.
- Kan vi misstänka att någon ställt sin buss på dörrbromsen och sedan brutit strömmen?
- Det är fullt möjligt!
- Jag hörde ett rykte om att samme förare hade gjort nått knäppt tidigare också, men rykten är alltid just rykten. Vi får väl se om det framkommer nått nytt längre fram.
- Det sägs att han som fastnade inte var den som parkerat bussen....??
- Jag undrar en sak, en teknisk praktiskt sak. När Du parkerar bussen i utförsbacke utan att ställa hjulen mot trottoarkanten (åt höger) på dörrbromsarna och sedan går till fronten och bryter huvudströmmen - hur lång tid tar det innan bussen börjar rulla?
- Du kan vara säker på en sak, jag tänker inte testa!

- Förmanskontoret hade inte så mycket tid med trafiken denna veckan. Dom hade fullt upp med att ta in kassor, nolla kort och ta hand om väskor med tillbehör.
- Hoppla. Det trodde jag att två andra herrar skulle sköta.
- Det trodde jag med, men trafiken fick komma i tredje hand denna veckan.

- Facket stod knappast på depåernas sida när man gjorde LAS-listan, vilket vi konstaterade tidigare.
- Skulle inte tro det. Kan man rent av misstänka att dom offrade depåerna för att rädda boråsförare från avsked?
- En intressant tanke faktiskt. Högst intressant.
- För övrigt tror inte fackförbundet Unionen för ett ögonblick på att dessa "krisfackavtal" med reducerad lön räddat ett enda jobb. Det gjorde inte vi heller redan - från början.
- Snarare har det skapat problem med A-kassa, försäkringskassa och allt annat i samhället som är lönerelaterat.
- Precis! En allmän lönesänkning till gagn för arbetsgivaren är resultatet. Företagen har i krisens namn utnyttjat situationen och sänkt lönenivån och pressat ner sina kostnader och ökat sina vinster.
- Jag börjar misstänka att staten också gjort en vinst genom att a-kassenivåerna också sjunkit.

- Det känns lite som om det blivit fler handsfree-bluetooth nu än innan det totala mobiltelefonförbudet som Västtrafik utfärdat.
- Frågan är väl lite om man bryr sig eller ej. Jag känner att ingen riktigt bryr sig om det där totala mobiltelefonförbudet.

- Men varför sitter Du och laddar hem Silkroadonline?
- Man måste ju ha nått att göra i mars 2010 också eller hur..... Vi har ju aldrig spelat World of Warcraft eller Counterstrike, men däremot Quake en gång i forntiden.
- Kan vi inte försöka hitta nått "snällt" lan-spel som inte är krig och död och elände?
- Kan nog vara en smart idé eftersom Silkroadonline fortfarande har stora serverproblem.
- Och kan tilläggas - Vi kände oss rätt så främmande i Silkroadvärlden, när vi väl kom in alltså....
- Krig och elände ser vi ständigt i the real world så det borde vi undvika i den elektroniska låtsasvärlden.

- Detta med glasögon är viktigt för dom som behöver sådana. Bussförare till exempel.
- Och då menar Du att dom inte skall "förlora förmågan" så där utan vidare?
- Du läste mina tankar som vanligt. Om man kostar på dyr efterbehandling skall det fungera också. Ta antireflex som exempel. Men glasen skall inte ramla ur bågarna heller så klart.
- Men är det inte så här också att med tuffare konkurrens så kapar man kostnader? Man fuskar!
- Det borde vi veta eftersom detta är fallet i bussförarbranschen. Vi har väl verkligen sett kapade kostnader i verkligheten.

- Jag tycker att det är patetiskt med detta käbbel om klimatåtgärder. Låt dom hålla på att släppa ut skiten - det säger POFF en dag i alla fall. Slutsnackat! Naturen bryr sig inte om politiskt käbbel.
- Precis! En dag tar vädret slut bara och sedan hjälper det inte hur mycket politiker tjafsar.
- Människan spår och vädret det gör som det vill ändå!

- Lite märkligt är det allt detta med SverigeDemokraterna! Jag gillar inte deras idéer men ändå!
- Jasså hur så? Vi gillar dom ju inte nånstans som sagt.
- Nej, men det är lite vid sidan av saken alltså. Innan vi ens gått till val fylls tidningar, radio och TV av förslag på hur vi skall kringgå demokratin och låtsas som om dom inte finns. Det vore intressant att få reda på vad de etablerade och erkända partierna skall göra om SD mot all förmodan fick 51% av rösterna.
- Valet blir ogiltigförklarat!
- Jaha, men om dom bara får 15-20% av rösterna då?
- Rösterna ogiltigförklaras. Enkelt och smidigt.
- Vore det inte enklare att förbjuda partiet i så fall.
- Djupt odemokratiskt. Troligen för praktiskt. Lättvindigt!

- Lite intressant hur (M) tolkar begrepp som empati och social kompetens.
- Du tycker det Du... Personligen tycker jag att det är för jävligt att dödssjuka antas ha nån djävla arbetsförmåga.
- Dom borde vara mindre "snälla" och gå ut och skapa lite kaos - sticka ut både haka och tår och se till att dom syns och hörs som bara attan. De är på tok för mesiga.
- Gå ut och elda bilar och containrar menar Du?
- Om det är det som krävs för att bli sedda - varför inte? Man kan ju inte bara sätta sig ner och dö!
- Alliansen håller visst på att ändra lite på kosmetiken i denna fråga, man skrapar lite på ytan. Grundinställningen finns kvar men det har blivit lite tjockare fenissa nu.

- Detta har jag alltid tyckt!
- Vad är det nu då? Jag trodde vi snackat klart för idag!
- Sveriges Radio har mest trovärdighet i Sverige. Företagens trovärdighet är som vanligt i botten och dagspressen agerar för att sälja så många lösnummer som möjligt och saknar därför trovärdighet. Kommersiell Radio och TV skall sälja reklam så dom går inte att lita på, men SR & SVT är oberoende och dom litar man på.
- Självklart - det där har vi väl vetat hela tiden. Behövs väl inga märkvärdiga undersökningar för att komma underfund med detta.

- Jag hörde ett intressant radioprogram om hur världsekonomin lämnat USA och nu styrs av Kina som dessutom lånat ut ofantliga summor till USA för att inte landet skall gå i konkurs.
- Jag antar att det finns någon anledning till att Du tar upp detta?
- Jag kom att tänka på att GM bor i konkurslandet USA och att Kina var intresserade av lilla SAAB.
- Jag anar en konflikt här!
- Broder, Du har så rätt så. GM är livrädda för att Kineserna på allvar börjar dominera biltillverkningen, fast dom i praktiken redan är på G att göra det. Så konkursräddade GM får kalla fötter när Beijing Auto vill ha full kontroll över lilla SAAB.
- Så GM offrar hellre SAAB och svenska arbetstillfällen än låter kinesiska företag köpa kunskapen i SAAB. Och detta trots att det troligen är kinesiska pengar som håller GM under armarna.
- Japp. Undrar vad som skulle hända om Kina drar åt tumskruvarna på USAs ekonomi? Vi kan inte låna ut så stora belopp till ett land som misstror oss!
- En jäkligt intressant fråga.

--------------------------------------------------------
Ett litet exempel på juridisk text rörande kollektivtrafik.
--------------------------------------------------------
Avtal om allmän trafik ska tilldelas i enlighet med de bestämmelser som fastställs i denna förordning. Tjänsteavtal eller avtal om allmän trafik enligt definitionen i direktiven 2004/17/EG
eller 2004/18/EG avseende kollektivtrafik med buss eller spårvagn ska emellertid tilldelas i enlighet med de förfaranden som fastställs i dessa direktiv när dessa avtal inte tilldelas i form av koncessionsavtal om tjänster enligt definitionen i dessa direktiv. När avtal ska tilldelas i enlighet med direktiv 2004/17/EG eller 2004/18/EG ska bestämmelserna i punkterna 2–6 i denna artikel inte tillämpas.

Här kommer en intressant passus:
Löptiden för avtalen om allmän trafik ska vara begränsad och får inte överstiga 10 år för busstransporter. Om ett avtal om allmän trafik gäller flera olika transportsätt och transporterna på järnväg eller annat spårburet transportsätt står för mer än 50 % av de ifrågavarande tjänsternas värde, ska löptiden vara begränsad till 15 år.


V E O L I A R E L A T E R A T

- Vi fick inget jobb hos Veolia så vi gör vår sista arbetsdag den 27 februari 2010.
- Vi blev klassade som mänskligt avfall och dumpades. Jag fattade aldrig varför Veolia skulle ha körkortsutdrag eftersom dom bevisligen inte brydde sig om innehållet?
- Det är mycket vi inte fattar och som ett privat företag behöver dom inte redovisa sina skäl... Dom väljer fritt vem dom vill ha och behöver inte berätta varför.
- Nu lönar det sig knappast att spy galla över Veolia eller gråta över spilld mjölk - nu är det dags att dra vidare i världen.
- Frågan är hur många som vill anställa 64-åriga gubbar, men den som lever och har hälsan får ju veta det!
- Frågan är väl rätt ställd: Vilka branscher är intresserade av att anställa 64-åriga gubbar - och följdfrågan blir: Vilka omskolningar, yrkesutbildningar, påbyggnadsutbildningar finns det att tillgå för 64-åringar? Är det dags att ta upp frågan om åldersdiskriminering?

- Tror Du att JM blir depåansvarig på Veolia? Dom lär ha föreslagit det....
- Lugn Du sent omsider lär det bli klarlagt!
- Jag hörde rykten om att det fanns andra kandidater.
- Jasså det gjorde Du!

- Jo jag hörde alltså av mig till Veolia eftersom dom inte hört av sig till mig och undrade om vi tillhörde dom som blev över och det var då jag fick ett mycket elegant Nej Tack vi behöver inte Er! "Vi är ännu inte klara med tjänsterna för Borås trafiken så jag kan inte ge Er ett besked om huruvida ni kommer att få en anställning eller ej hos Veolia Transport och i vilken form. Det är alltid bra att hålla alla dörrar öppna och undersöka möjligheterna på arbetsmarknaden."
- Ja må säga att det var verkligen ett mycket elegant formulerat NEJ TACK NI BLEV ÖVER! Ni är bara sopor i våra ögon. Så den där omtalade förarbristen är bevisligen rätt så överdriven.
- Överdriven förarbrist är väl årets understatement. Jag påstår att den är påhittad för att få gratis utbildade minderåriga billiga bussförare av det allmänna.
- Om jag fattat saken rätt är det rätt många som uppfattar Veolia som en märklig arbetsgivare. Man har på sina håll bara plockat deltidsanställda och de yngsta. Men det stämmer förstås med det allmänna intrycket man fått... Aktieutdelningen var oerhört viktig!
- Det är å andra sidan en välsignelse att kassafiffel, rattfylla, påkörda hus, nedkörda garageportar, dikeskörningar, backspegelkrossande, fortkörning med mera med mera inte har ingått i urvalskreterierna.
- Där får jag hålla med Dig käre broder, det hade varit taskigt!
- Men en sak kommer att visa sig snart. Allteftersom Veolia plockar folk från de andra bussföretagen i området så borde det bli personalbrist hos dom...? Då kanske vi får vår chans!
- Herregud går Du fortfarande och tror på förarbrist - det är snarare överskott skall Du se.
- Typ. Jag funderar på en annan liten sak också. Nu har 5 av 9 förare på vår depå varit på läkarkontroll hos FeelGood i Borås. Resterande vet vi nu har blivit bortsorterade?
- I så fall tycker jag att företaget skall skicka tillbaka ansökningshandlingarna till dem som man ratade och hövligt tacka för visat intresse.
- Tror Du på Tomten också eller?




1 kommentar:

Anonym sa...

Ingen kontant försäljning av biljetter, på och avstigning i alla dörrar, bara att styra mellan A och B, snart är det Rumänska bemanningsföretag som kör bussarna.
Var på er vakt.

//karl redig