29 december 2009

Tisdagen den 29 december 2009



- Shit vad jag tycker illa om upphandlad kollektivtrafik!
- Jo det har jag förstått, speciellt som kollektivtrafik räknas till allmänna transportmedel i folkets tjänst!
- Korrekt, samtidigt som man avskaffade begreppet anställningstrygghet och att LAS är ett enda stort skämt!
- Samtidigt vill nån skämtare avskaffa den lilla reglering av kollektivtrafiken som finns.
- Och det tror vi leder till två saker. Den ena är att linjer med låg resandefrekvens snabbare försvinner och det andra blir högre priser på kvarvarande linjer i stråk med lägre resandetäthet.
- En slags dubbelbestraffning av landsbygden alltså.
- Precis. Men det ligger nån typ av motion i riksdagen som konstaterar detsamma som vi gör nämligen att all kollektivtrafik idag är upphandlad och att detta skapar problem för de anställda. När en ny entreprenör vinner en upphandling ställs alla anställda utan jobb med ursäkten arbetsbrist! Den nya entreprenören har ingen som helst skyldighet att ta över personal från förloraren (förlorarna). Vinnaren kan alltså välja och vraka efter eget gottfinnande och det där med villa, bil och banklån kan man glömma. Anställningstryggheten är borttagen.
- Knappast en attraktiv bransch att arbeta i med andra ord. En bransch som systematiskt diskriminerar äldre dessutom. Dessutom en bransch med stora hälsorisker. Jag tänker på både den fysiska och psykiska miljön. Ta exempelvis social isolering, men också det att allt fler bussförare upplever vantrivsel och liten arbetstillfredsställelse, som leder till att man engagerar sig mindre i jobbet som ett resultat av otrygghet i anställningen. Förarna har liten eller ingen möjlighet att påverka det egna arbetet. Bristen på information från företagen är en klassiker vid det här laget. Både BLAB och Veolia har här visat framfötterna i konsten att inte informera. Ett intressant område är väl också förarnas odelaktighet i trafikplaneringen. Av rena kostnadsskäl kör bolagen sitt eget race.
- Äntligen fattar Du vad vi två har försökt få omgivningen att fatta i flera år. Förutom att vi mist anställningstryggheten har några andra saker också inträffat, nämligen försämrade semestervillkor (som drabbar den anställde - inte företagen), försämrade pensionsvillkor (också en besparing för arbetsgivaren) och inte minst viktigt - obefintliga möjligheter till inflytande och total avsaknad av kompetensutveckling.
- Sedan har vi en annan sida av slanten dessutom. Dessa bantade personalkostnader förvandlas till aktieutdelning och då allt oftare till utdelning åt utländska aktieägare. Skattepengar lämnar alltså landet - dessutom helt legalt.
- En rätt intressant sak i detta sammanhang är att det fanns personer som redan för mer än 10 år sedan insåg vad som komma skulle. Lyssna på detta: "Det föreligger dock risk att anbud bärgas genom dåliga arbetsvillkor för personalen, sämre säkerhet och lägre kvalité för resenärerna." Hur rätt hade inte denna framsynta person.
- Sedan har vi naturligtvis utslagningsfaktor två: Lokala buss- och taxiföretag slogs ut. Folk på landsbygden miste sin försörjning. Antalet bussföretag med mindre än 20 anställda bara försvann. Idag dominerar 4 stora bussbolag. Det innebär att om Du en gång blir ställd åt sidan som förare vid en upphandling är Du ute för gott eftersom dessa fyra föredrar unga billiga förare - där rök villa, bil och banklån igen.
- Det han också uttryckas som att omställningen till beställar-utförar-situation med offentlig upphandling lett till ändrade arbetsvillkor och ingen anställningstrygghet. Det är verkligen tjusigt med dessa härliga omskrivningar av verkligheten. Trafikhuvudmannen, i vårt fall Västtrafik,  har idag inget formellt eller verkligt ansvar att sörja för entreprenörernas personals anställningstrygghet vid en upphandling trots att Västtrafiks beslut har ett rätt påtagligt inflytande på förarnas situation. Dessutom anses det ske kompetensförluster genom dessa ständiga personalomsättningar.
- Det sista förvånar föga när man ser vilka val Veolia gjort. Det var onekligen en rejäl kompetensminskning! Sedan finns det glada laxar som sitter och skriver avhandlingar om systematiska metoder att ta tillvara förarnas kunskaper. Jag säger bara en sak: Lev i verkligheten!
- Jag läste nått jätteintressant från Skåne. "Veolia har en hög med timanställda som borde få anställning först! De Swebusanställda som i bästa fall erbjuds en timanställning får väl lämna ifrån sig villa och bil." Detta känner vi igen... det återkommer som ett ständigt tema.
- Ett rätt löjligt tema när alla kommuner i sina valplattformar kommer att lova arbete åt alla. Ett rent löjligt vallöfte! Det skall vara överskott på arbetskraft för att pressa ner lönerna.
- Vårt råd till alla som kör buss, spårvagn och tåg - byt yrke omgående, Du är en loser! Vi vet för vi har jobbat inom branschen i många långa år till absolut ingen nytta och med noll vidareutbildning. Vill Du utveckla Dig själv - bli inte som oss - tänk lite längre! Branschen tänker inte åt Dig och deras mål är att ha så billig och outbildad arbetskraft som det är möjligt!



Inga kommentarer: