14 december 2009

Tisdagen den 15 december 2009



- Ack ja! Det är i alla fall inget fel på önsketänkandet. Så här skulle framtidens kollektivtrafik mycket väl kunna se ut. Lyxigare än idag med fri tillgång till tidningar och tidskrifter ombord.
- Men hallå, det finns ju redan! Tidningarna i alla fall. Gamla 207:an kanske inte riktigt kan klassas som lyxig!
- Har vi relaxcenter med bad och bastu då?
- Nope, strider mot vissa religioner, funkar inte! Män får inte se lättklädda kvinnor eller nått åt det hållet!
- Men vad sägs om att frukost ombord?
- Låter trevligt och vem städar efter grisarna?
- Du låter negativ! Du kan väl ändå inte protestera mot lite fredagsvin på vägen hem i alla fall.
- Oj nej då! Vi kan aldrig få tillräckligt mycket fylla på helgerna. Förbudet mot alkohol fungerar ändå inte så kör i vind!
- Se där - bara lite negativ! Större och bekvämare långfärdsbussar då....?
- Nu snackar Du förståndigt - lite Bus4You-stuk skulle sitta fint med läskautomat och allt! Kaffe och Thé också så klart!
- Det var ju trevligt att Du gick igång på det i alla fall, då kanske tätare turer och renare och snyggare hållplatser är nått för Dig?
- Jo det köper jag och dom får gärna vara skottade på vintern! Och så får bussarna egna namn på samma sätt som spårvagnarna i Göteborg.
- Du e la miljöskadad så det räcker. Skall Du komma dragande med miljövänligt bränsle, elbussar och spårtaxi nu också så är väl bilden komplett!
- Kör för det, men fler turer på helgerna vore inte dumt kombinerat med bilförbud på söndagar.
- Nu blev det visst lite för radikalt!

- Jag radikal, hehehe. Detta är betydligt radikalare. Bofors får tillverka stora stora kanoner och sälja dom, men staten förföljer småföretagare och kastar dom i fängelse.
- Va? Nu fattar jag nada.
- Om en entreprenör konstruerar och tillverkar t ex kulsprutor i liten skala och lite andra käcka handeldvapen kallar staten det för grovt vapenbrott. Inte fan har Bofors eller Huskvarna blivit fällda för grovt vapenbrott inte, men en stackars frilansare syr dom minsann in. Det är inte lätt att vara entreprenör i dagens Sverige.

- Det var några småsaker som jag ville dryfta med Dig.
- Jaha?
- Det är ju lite trist att vår Tjänst 1 måste ställa gamla 207:an i ett kallgarage när det är minusgrader ute - ostädad och otankad. Passagerarna på första turen måste verkligen vara bra påpälsade.
- Okej, men dom får väl samma svar från trafikledarna på BL som dom som gnällde på att bussen är 14 år ung.
- Va?
- "Dom får väl vänta tills Veolia börjar köra med sina nya fina bussar!"
- Det var ju ett serviceinriktat och smart svar må jag säga. Annars var det ett äventyr att lasta in en barnvagn i en buss med skolelever.
- Du menar att eleverna inte gillar att flytta på sig? Dom slåss ju om vissa platser från framdörren tills dom sitter ner - förhoppningsvis.
- Fast jag tycker det är skit att man skall få en nästan full kasse med skräp varje vända man kör hem dom från skolan.
- Vissa har tydligen en rundligt tilltagen veckopeng och ingen hjärna.

- Bytte vi tidtabell i går eller?
- Jag tror det, men jag har inte sett några nya på depån och vi har i vart fall inte fått några nya körspecar så det är väl rock'n'roll som vanligt. Fast av någon underlig anledning hittade jag nån i en annan buss så det finns ute nånstans men inte på vår depå.
- Ja, jo fast vi är ju båda snart borta från det där. Vissa kollegor kan för övrigt inte ens parkera en buss i garage. Du fick visst göra det i stället. Ibland är Du bara för snäll.
- Det finns ändå inga rättvisemärkta bussar och det är inte den kollegans fel att vi måste sluta köra buss, knäppgök!
- Rättvisemärkta bussar - och annars mår Du bra? Fast jag har förstått att det är synnerligen ohälsosamt att åka nattbuss. I vissa fall rent livsfarligt. I varje fall enligt Svenska Hjältar i TV4 - sedan blev det reklamTV.
- Herregud - det är klart att dom måste tjäna pengar på hjältarna.





Inga kommentarer: