13 december 2009

Söndagen den 13 december 2009


- Det är inte alltid som passagerarna skäller på oss fd förare.
- Inte? Jag trodde dom gnällde för jämnan, mer eller mindre. Speciellt på gamla 207:an.
- Lyssna på detta istället: "En bukett med guldrosor vill vi ge den fantastiskt trevliga och serviceinriktade förare som körde Västtrafiks buss Lockryd - Svenljunga sent en fredagsnatt i november."
- Det var ord med guldkant.
- Japp och jag försäkrar att varken Du eller jag var inblandade.
- Det känns ju tryggt - vi var visst inte så serviceinriktade.
- Lustigt egentligen. Veolia har alltså inte hört av sig och tackat för visat intresse och skickat tillbaka ansökningshandlingarna.
- Nej, dom har inte ens brytt sig om att berätta varför vi är totalt borträknade. Det hade varit värdefullt att få reda på!

- Nu vet vi en sak som Veolia sparat in på i sitt nya avtal.
- Jag är idel öra...
- Bussarna så klart. Det finns en hel del att spara in på där. T ex vem behöver automatväxellåda i en buss. Löjligt! Det finns säkert ytterligare finesser som bantats bort för att hålla ner styckpriset. Mercedes byggde väl nån prisdumpad variant av sin Sprint i Tjeckien för att hålla ner priset. Veolia vet nog hur man skall göra för att tjäna svenska skattepengar till sina franska aktieägare annars vore dom inte på marknaden.

- Visste Du att det finns 84 olönsamma linjer i regionen?
- Jag har misstänkt detta ett tag, men hade inte siffran klart för mig. Men jag hörde att det finns linjer med mindre än 8 passagerare.
- Och då misstänker jag att Västtrafik vill lägga lägga ner dessa linjer och i bästa fall ersätta dom med nått annat?
- Nått åt det hållet!

- Jag har nått rätt intressant här.
- Vem lyssnar när Du inte är nöjd med arbetsgivaren? Om Du anser att Du blivit felbehandlad, vilka möjligheter har Du att klaga och få Dina klagomål prövade?
- Om Du inte har möjlighet att vända Dig till chefen får Du väl vända Dig till facket.
- Det var dagens skämt!

- Nån professor säger att vi måste förändra arbetslivet! Det räcker tydligen inte med ekonomiska lockmedel för att få folk att jobba längre. Nej kortare arbetstid och lägre arbetstakt är minst lika viktiga.
- Den professorn har aldrig stött på varken bussföraryrket eller branschen, det hör jag det.
- Men regeringen vill ju att folk skall jobba längre!
- Och? Har regeringen verkligen berättat det för företagen? Har regeringen berättat det för Västtrafik! Oh nej då. Vid varje ny upphandling får ett antal förare verkligen veta vad begreppet kortare arbetstid innebär i verkligheten. Inget arbete alls!
- Tro inte den käre professorn upplevt den biten. Han inser rent teoretiskt att näringslivet måste ändra inställning till de äldre som han anser är bättre problemlösare, noggrannare och har utvecklat en bra social förmåga. Att äldre skulle göra ett sämre jobb är bara nys!
- Berätta inte det för mig, säg det till företagen i stället, typ Veolia eller Orusttrafiken eller Arriva.
- Lägre arbetstakt är attraktivt - fast detta gäller självklart inte bussförarsgänget som skall ha sin splittrade 13-timmarsdag för att anbudet skall gå ihop och generera vinster till utländska aktieägare som skor sig på svenska skattebetalare. Allt för att påverka handelsbalansen.
- Vet Du då hur stor andelen 64-åringar som jobbar är?
- Inte en susning om sanningen skall fram.
- 30 % i Sverige och i Danmark 16 %. Finnarna är ännu värre, bara 11 %.
- Nu är det väl ändå så att om man vill jobba efter 64 års ålder så krävs det att det finns nån som vill ha en och att man trivs på jobbet. Jobbet skall då helst ha stimulerande arbetsuppgifter och vara socialt betydelsefullt - och där sprack det med bussföraryrket. Det kan nog inte klara nått att kraven är jag rädd.
- Det är socialt stimulerande att inte vara totalt borträknad. Hallå eller! Vad blir motsatsen? total depression? Har Västtrafik funderat på det, med sitt idiotiska upphandlande stup i kvarten.
- En sak är i alla fall bra. När man blivit totalt uträknad och socialt obetydlig så minskar sömnproblemen, vilket visar att rattvändarjobbet inte är alltför nyttigt.

- Nu skall visst Hallandstrafiken också byta biljettsystem.
- Så bra.. blir det samma som vårt?
- Självklart inte, frågan är om systemen kan detektera varandras kort eftersom båda är kontaktlösa, men Hallandstrafiken har nog smarta nog att köpa ett mer etablerat system. Fast där finns funktionsmässigt likheter. Du kan ladda Resekortet via Hallandstrafikens hemsida och så har man ställt ut automater där man kan fylla på kortet smidigt och snabbt. Kortet är både ett periodkort och ett värdekort och gäller i stora delar av södra Sverige.
- Jag hörde att dom också kommer att få bank- och kreditkortläsare i sina bussar. Då hoppas jag att deras system blir snabbare än det Västtrafik har begåvat oss med. Det var visst start den 20 juni då resandefrekvensen är lite lugnare och inte som hos oss mitt i pendeltrafiken.
- Boråsarna kan faktiskt få stifta bekantskap med detta nya Resekort, dvs de Boråsare som nyttjar Viskadalsbanan.
- Läsaren var rätt häftig och betydligt tydligare än den som finns i Västtrafiks system. Tydlig ljus och ljudsignal, och inte en massa knappar att trycka på. Stor display! Glöm ordet logga ut - det finns inte på kartan.
- Nej här är det förarna som fortfarande styr systemet åt resenären och om jag nu uppfattade det hela korrekt så gäller det nya Resekortet i Skåne, Blekinge, Kronoberg, Halland och Jönköpings län. Hyfsad yta med andra ord och via Viskadalsbanan även pyttelite i Västra Götaland.
- Hallänningarna tror i alla fall att detta systemet kommer att fungera smidigare. Dom har väl lärt av Västtrafiks alla tabbar får man hoppas.

- Det finns glada laxar som än så länge inte stött på branschens avigsidor och som fortfarande älskar sitt jobb. Lyssna på denna glada chaufför:
  • Man tjänar rätt bra med tanke på den korta utbildning som krävs. Snabbutbildad alltså!
  • Arbetsdagarna går fort när man sitter och kör. Inga delade pass för denna föraren.
  • Man åker gratis buss på fritiden. Det får inte vi göra för skattemyndigheten.
  • Man har lediga dagar mitt i veckan när andra jobbar. Social missär!
  • Jag har nära till jobbet. Denna chaffis har nära till jobbet - lyllos!
  • Jag får en del komplimanger från trevliga passagerare. Jaja det får vi alla mellan varven och sånt muntrar upp.
- Men visst är det positivt med denna ungdomliga entusiasm. Hoppas att den varar länge för hans skull.

- Så kommer vi till avdelningen kvalificerat skitsnack!Det påstås att det saknas cirka 2.500 bussförare i Sverige. För att råda bot på bristen vill bussbranschen nu sänka åldersgränsen för busskörkort. Bara det att detta nog är den största bluff vi stött på. Går man ut och söker efter lediga bussförarjobb så finns det inga. Om det fattades så mycket förare skulle det finnas hur mycket jobb som helst att söka.
- Jo det där känner vi till vid detta laget och att man SKA ha fyllt 21 år för att få busskörkort är ingen nyhet så att sänka åldersgränsen till 18 år är en ren kostnadssänkningsåtgärd.
- Dom erbjuder en gedigen 12 veckors snabbutbildning som staten får stå för inte bussbranschen och så skall visst gymnasierna hjälpa till också?
- Att unga förare generellt sett dessutom är överrepresenterade i olycksstatistiken vill man inte ens höra talas om. Däremot är unga förare med motiverade än oss gamla rutinerade svindyra stofiler.
- Jo jo jag minns vad vi sa om äldre förare tidigare... så detta är väl bara ytterligare ett bevis på den snedvridning som finns i bussbranschen. Som sagt bussförarbristen är påhittad vilket alla upphandlingar som varit i Västsverige tydligt visar på. Vid varje upphandling har ett antal förare fått respass ut som busschaufför och det talar knappast för en förarbrist på 2.500 personer, nej snarare på ett rejält överskott på förare.
- Den där bussbranschen är tydligen inte en bransch där man håller sig till sanningen med andra ord.
- Nu tog Du orden ur munnen på mig.
- God Natt.
- Samma Du bäste broder, samma Du!


Inga kommentarer: