10 maj 2009

Söndagen den 10 maj 2009

- Du Bo har Du sett Västtrafiks policy för en trygg och säker kollektivtrafik?
- Neeej, har Du gett Dig på den nu! Nu är hopplös. Jag antar att Du läst det ur ett förarperspektiv.
- Ja så blev det! En sak är speciellt intressant när det gäller begreppet kollektivtrafik, det har förändrats under åren. Trots att trafiken delvis är skattefinansierad så har man ändå förhållningssättet att se den ur lönsamhetssynvinkel. "Kollektivtrafik som är rimlig att satsa på med hänsyn till resandeströmmar och resmängd." "...skapa kostnadseffektiva trafiklösningar...och som har förutsättningar för ett bra resandeunderlag."
- Det där låter mer som ett kommersiellt företag som Bus4You eller GoByBus och inte som kollektivtrafik.
- Visst låter det lite så eller hur? Resultatet har ju också blivit stora områden utanför städerna som blivit utan kollektivtrafik i praktiken.
- Men jag såg vid nått tillfälle att kollektivtrafikens syfte var att underlätta arbetspendling, resor till och från studier samt resor i samband med fritidsaktiviteter. Men jag vet många ställen där detta bara är fagert tal och saknar verklighetsförankring. Tänk så förvånad storstadsbon blir när han flyttar ut till busken. Ingen buss och inga dygnetruntöppna butiker - oftast inga butiker alls.

- Till Västtrafiks Policy som lyder att man skall verka för en pålitlig och säker kollektivtrafik sa att alla resenärer och personal känner sig trygga under hela resan. En verkligen storslagen vision.
- Jasså Du säger det. Men eftersom jag känner Dig rätt väl så har Du givetvis hittar lite underligheter sett ur förarperspektiv.
- Det tror Du! Förvisso hittade jag några saker som var lite kul och där policyn och verkligheten skiljer åt.
- Berätta, jag är idel öra.
- Ett exempel. "Kollektivtrafikfordons exteriör och interiör ska underhållas och kontrolleras så regelbundet som behövs för att erbjuda resenärer och trafikpersonal säkra och trygga fordon." Det är därför det rullar runt bussar som mer ser ut som om de deltagit i ett folkrace och städning kostar för mycket. Den senaste doktrinen var att bussar skall rulla på linjekörning för då tar dom in pengar. Att städa en buss innebär inga slantar och buss på verkstad betyder att det kostar pengar - inga inkomster!
- Lysande på min ära.
- Då skall Du höra på denna grejen. "Som resenär hos Västtrafik ska man vara säker på att personalen är alkohol- och drogfri. System för kontroll av detta ska finnas och dokumenteras. Det ingår i personalens förutsättningar för att skapa en trygg och säker kollektivtrafik." Min reaktion är att ordet förutsättningar inte hör hit eftersom det är ett övervakningssystem som kontrollerar detta. Begreppet ömsesidigt förtroende är stendött och har ersatts av ömsesidig misstänksamhet och policyn är att aldrig lita på de anställda och ständigt övervaka dom med drogtester och alkolås. "Västtrafik uppdaterar fortlöpande kraven på alkolås för att vara up to date."
- Vilken lek med ord.... Jag tittade just i Dina papper och läste en rätt lustig mening: "Resenär och personal ska vara och känna sig trygga och säkra oberoende av väglag och trafiksituation." Det är väl därför kommunerna stenhårt kräver så kallade stela tidtabeller som förutsätter samma väder 365 dagar om året. Jag kan då inte komma på någon annan förklaring.
- Jag kom att tänka på ett citat jag läste när vi nu är inne på detta ämnet. "Motorvägsbussarna susar fram över Värmdölandet i 90, på väg mot Slussen. Ombord står resenärerna packade som sillar. Bussföraren som blir intervjuad av Mitt i Värmdö vågar inte tänka på vad som kan hända om hon måste bromsa. SL's styrelse klubbade igenom ett beslut för 1 1/2 år sedan som skulle ge alla resande sittplats på bussarna, i alla fall på de bussar som åker snabbare än 70 på vägarna. Av detta har inget hänt än, i alla fall inte på Värmdö."
- Sicket minne Du ligger inne med.... Fortsättningen på det där var väl fler bussar där man kan sitta inklämd mellan en bokmal och en ciggdoftande tant. Alltså sittplatser till alla med hjälp av fler bussar eller möjligen större bussar med fler sittplatser. Med problemet med kollektivt åkande och hänsyn till andra återstår att lösa.
- Okey det håller jag med om och jag sitter inte på någon patentlösning. Det enda jag vet säkert är att en duktig politiker aldrig besvarar en fråga utan bara snackar runt.

- Det där med rätt pris på en kollektivresa tycks vara omöjligt att sätta. Jag har aldrig hört någon som sagt att det är för billigt och ändå har ingen betalat vad det egentligen kostar.
- Precis, och om jag nu återvänder till begreppet hot och våld så är Västtrafiks generella lösning passiv övervakning bland annat via kameror. Jag har en känsla av att det krävs kompletterande lösningar vissa tider på dygnet.
- Håller med och hur många trafikentreprenörer gör dagliga säkerhetskontroller av fordonen? Med tanke på alla tidningsrubriker torde detta önskemål resultera ett gapskratt.
- Då gapskrattar väl jag åt det nuvarande radiosystemet som resulterat i att vår arbetsgivare infört ett gratisnummer eftersom systemet oftast krånglar. På många platser fungerar det överhuvudtaget inte. Ändå tycker Västtrafik att systemet skall sörja för att vi förare skall kunna ge snabb info. Hos oss har man reducerat antalet trafikledare för att spara pengar så dom har inte tid med sådana extrauppgifter. Utopi kallas det visst.

- Nu kan det bli ändring på Västtrafiks roll.
- Hur sa?
- Jo du! Nu kan kollektivtrafiken avregleras säger nån enmansutredare från Rikstrafiken.
- Har han läst vår blogg?
- Vete katten, men han föreslår att de företag som vill bedriva kollektivtrafik skall säga till och berätta vilka linjer de vill köra. Bussbranschens riksförbund gillar det förslaget medan Västtrafik av naturliga orsaker inte är imponerade.
- Det var väl nästan självklart. Att få väck upphandlingssysytemet och lösa frågan med gränsöverskridande kollektivtrafik vore en välsignelse.

Inga kommentarer: